Uusittu kilparata muuttaa ravilähtöjen luonteen? 5 väitettä Vermon päivitetystä kaviourasta

Julkaistu:

Vermo
Ratamestari Juha Keskimaunu vastaa IS:n kysymyksiin pääradan perusteellisen remontin vaikutuksista.
Vermossa ravataan tänään keskiviikkona ensimmäistä kertaa täysin kunnostetulla kaviouralla. Kuukauden päivät kestänyt rataremontti valmistui viime viikolla.

Rata on muun muassa saanut päivitetyt kantavat kerrokset sekä punertavan kivituhkapinnan. Samoin kaarteiden kallistuksia on paranneltu. Sisimmille radoille tuli kokonaan uutta kerrosta noin 25 senttiä, kallistettuihin kohtiin jopa yli 60 senttiä.

Ratamestari Juha Keskimaunu on ollut urakan keskiössä suunnitteluvaiheesta saakka. IS esitti Keskimaunulle viisi väitettä uusitusta alustasta ja sen vaikutuksista ravikilpailuihin.

1. Uusittu rata kohentaa ravien tulostasoa keskimäärin sekunnilla.

– Se on todennäköistä, koska rata on aiempaa kimmoisampi ja siten hevosystävällisempi. Kaarteiden korjatut kallistukset auttavat myös. Alasarjoissa kilometriajoista voi tippua jopa enemmän kuin sekunti keskimäärin, mutta vastaavasti kovimmalla tasolla marginaalit ovat pienempiä ja kymmenykset tiukemmassa.

2. Takajoukoissa juoksevien hevosten on helpompi menestyä kuin ennen.

– Hyvin luultavasti, koska kaarrekallistusten korjausten myötä suoralle kaartuminen on helpompaa. Ulkoratoja pitkin kiriviltä hevosilta ei huku vauhtia loppusuoralle kääntymiseen samalla lailla kuin ennen. Toisin sanoen keulahevosten etu pienenee. Tosin Korven Pekka sanoi uusittua rataa viime viikolla testattuaan, että kyllä keulasta on silti edelleen lyhin matka maaliin.

3. Uusi rata on tasapuolinen kaikille hevosille myös sadekeleillä.

– Kyllä. Ratamestarina jopa toivon tällä hetkellä, että kisapäivinä vähän sataisi. Uuden radan vedenkesto on vanhaan verrattuna käsittämättömän hyvä. Nyt kun se imee hienosti vettä ja pysäyttävää kerrosta ei ole, kosteus vain tiivistää rataa, toisin kuin ennen jolloin kova pohja tuli nopeasti vastaan ja pinta vettyi herkästi.


4. Hullumiehen nimissä oleva kylmäveristen rataennätys 20,1 painuu uusille sekuntiluvuille jo tänä vuonna.

– Ei ole ihan mahdotonta, että niin kävisi heti ensimmäisissä raveissa, kun kovat suomenhevoset antavat näyttöjä Elitkampeniin. Mutta ennätyksiin tarvitaan muutakin kuin rata, hevoset niitä kuitenkin juoksevat eikä kukaan varmaankaan yksin. 20,1 on kova aika ja sen rikkomiseen vaaditaan, että koko matka mennään kovaa. Tällä hetkellä arvelen, että remontoidun radan aines tiivistyy nopeimmilleen vasta ensi kevääksi talven jäljiltä.

5. Ratamestari Keskimaunun yöunet kisapäivien alla pitenevät jatkossa merkittävästi.

– Näin on! Tosin ei ehkä heti aluksi, kun kaikki uusi jännittää ja radasta ei ole vielä samanlaista näkemystä kuin vanhasta, mutta pitkällä tähtäimellä ainakin. Vanhaa rataa saattoi joskus huonoilla keleillä joutua jyräämään kaksi päivää putkeen ravien alla, ja silti se jäi välillä liejuiseksi. Nyt jos kaikki menee ihan nappiin, radan voi tehdä kovasta pehmeäksi vartissa.

Faktaa Vermon kaviourasta

Radan pituus on 1000 metriä. Loppusuoran pituus on 200 metriä. Kaarresäteet 85 metriä.

Kaarteiden kallistus kuudella sisimmällä radalla eli noin kymmenen metrin leveydellä on 15 % ja radoilla 7–8 kallistus 6 %. Ulkoreunassa rata kaartuu 3 % ulospäin.

Lämminveristen rataennätys: D.D.’s Hitman 1.09,8 (2017)

Kylmäveristen rataennätys: Hullumies 1.20,1 (2016)

Sijaitsee Espoon Leppävaarassa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt