Vermon pyhä pylväs sai siirron: Nyt ehtivät kaikki! Vai ehtivätkö sittenkään?

Julkaistu:

ravit
Ravikilpailujen kuuluisin tolppa sai Vermossakin uuden jalansijan.
Mikään ei ole ikuista. Jopa vuodesta 1977 lähtien samoilla sijoillaan jököttänyt Vermon maalitolppa joutui väistymään.

Vermon maalipaalulla on ratkennut vuosien saatossa kymmeniä tuhansia ravilähtöjä.

Joillekin ravipelureille se on ollut satojen tuhansien eurojen hillotolppa, toisille syypää seuraavan aamun vekselianomukselle.

Hevosenomistajille pyhä pylväs on määritellyt kymmenien miljoonien palkintoeurojen osoitteet.

Kukaan ei ole kuitenkaan koskaan käynyt ilon tai surun hetkellä rutistamassa Vermon tolppaa mutkalle.

Yksinäisen tolpan hautajaisia ei vietetä vieläkään.

Hyväkuntoinen pylväs on vain siirretty uuteen kohtaan 20 metriä lähemmäksi tallikurvia.

Vermon moninkertaista ohjastajachampionia Ari Moilasta tuttuakin tutumman tolpan kohtalo ei sureta.

Hän on asiasta jopa mielissään.

– Lähtöpaikkojen merkitys pienenee, kun maalisuoralle tulee mittaa lisää. Takaakin on jatkossa helpompi ehtiä lopussa, Moilanen painottaa.

Nysälläkin kannattajansa

Maalipaalun siirron voi nähdä myös kaksipiippuisena juttuna.

Keulapäässä juokseville aggressiivisten kuskien nopeille hevosille saattaa olla jopa turmioksi, kun maali ei tulekaan enää ajoissa vastaan maitohappojen jo virratessa.

 

Hänen hevosilleen maalipaalun siirto vastakkaiseen suuntaan olisi kuulemma sopinut paremmin.

Vermon toimistosta kerrotaan, että eräs radan vakiokilpailija oli jo ehtinyt voivotella muutosta. Hänen hevosilleen maalipaalun siirto vastakkaiseen suuntaan olisi kuulemma sopinut paremmin.

Ärhäkästä lähtönopeudestaan tunnettu Moilanen kokee maalisuoran pidennyksen pelkästään hyvänä asiana. Näin siitäkin huolimatta, että hän kärsi juuri tästä syystä niukan tappion viime viikonlopun arvokkaimmassa ravilähdössä Oulu Expressissä.

Moilasen ajama Sahara Peyote menetti kesällä pidennetyn Oulun loppusuoran kalkkiviivoilla 19 000 euron arvoisen voiton takaa kirineelle Raskolnikov Fridolle.

– Maalipaalun siirto kauemmaksi on ehdottomasti hyvä asia raviradoilla. Pitkät loppusuorat tuovat jännitystä juoksujen loppuun, kokenut ratakettu sanoo.

Jatkuvasti on puhuttu siitä, kuinka vaikeaa Vermon tasaisissa lähdöissä on ehtiä voittoihin häntäporukasta, vaikkei maan pääradan maalisuora ole ollut edes lyhin.

– Kun Vermossa kääntää hevosen loppukurvissa uloimmille radoille kiriin, sitä lähtee ajamaan ikään kuin eri suuntaan muiden kanssa.

– Ennen kuin hevosen saa oikaistua ja täyteen vauhtiin, toiset ovat voineet jo karata. Pidempi loppusuora on tässäkin suhteessa hyvä asia, Moilanen analysoi.

Spekulaatiot kasvavat

Kukaan ei pysty ennakoimaan, kuinka suuri vaikutus 20 metrin lisäpätkällä on Vermon voittajiin. Spekulaatioita se joka tapauksessa lisää pelikioskeilla ja ohjastajien pukukopissa.

Jonkinlaista osviittaa on saatavilla Oulun lähdöistä. Sen jälkeen kun Äimäraution nysä piteni kesäkuussa 40 metrillä eli tuplasti Vermoon verrattuna, siellä on ravattu 62 lähtöä.

Niistä kymmenessä kärkihevonen vaihtui loppusuoran 40 metrin jatkeen aikana. Vain yhdessä tai kahdessa tapauksessa voittaja olisi ehtinyt muuttua 20 metrin pidennyksellä.

Äimäraution loppusuoran pituus on nykyään 220 ja Vermon keskiviikosta lähtien 200 metriä.

Koska Oulun ja Vermon lähtöjen taso ja kaviourien profiilit eivät ole yksi yhteen, vertailun tekeminen pienellä otannalla ei ole kovin järkevää. Vasta pidemmän kokemuksen myötä selviää, mikä ero muutoksilla raviradoilla todellisuudessa on.

Oulussa selkeä vaikutus

Oulun ja koko valtakunnan ajajaliigaa johtava Santtu Raitala on oikea mies kommentoimaan pidemmän maalisuoran merkitystä.

Hän ajoi viime lauantaina Oulussa kolme voittoa, jotka kaikki ratkesivat vasta maalipaalun tuntumassa.

Nuoren polven huippulupaus päräytti muun muassa Oulu Expressissä kannustamallaan Raskolnikov Fridolla ohi Moilasesta.

Raitalan mielestä maalisuoran pidentämisellä on Oulussa suurempi merkitys tulojärjestyksiin kuin Vermossa.

– Oulun rataprofiili on erilainen ja siellä on paljon tiukempi loppukurvi. Niiden yhdistäminen lyhyeen loppusuoraan oli takahevosille aika myrkyllinen juttu. Vermossa kirin jatkaminen kurvissa on hevosille paljon helpompaa, Raitala korostaa.

– Nykyisen suoran ansiosta Oulussa voi yrittää edetä loppumatkalla jopa sisäkautta, mikä johti aikaisemmin harvoin mihinkään.

Pitkä loppusuora antaa Raitalan mukaan mahdollisuuksia myös muille taktisille kuvioille.

– Enää ei tarvitse lähteä joka kerta niin aikaisin kiriin, kun loppusuorallakin ehtii.

Hassit näkemättä

Oulun uudella loppusuoralla on ehditty ravata jo seitsemät ravit. Ennenaikaisia tuuletuksia vanhan maaliviivan kohdalla ei Raitalalta tai muiltakaan kuskeilta ole näkynyt.

– Myöskään ajamisen lopettamiseen liian aikaisin emme ole sortuneet. Maalipaalu on iso kauas näkyvä tolppa.

– Koska Oulussa on tullut kilpailtua niin paljon, loppusuoran alussa on sen sijaan selkäytimestä saattanut tulla sekunniksi tunne, että eihän täältä voi mitenkään ehtiä. Nopeasti suoran uusi pituus on kuitenkin aina palannut mieleen.

Keskiviikkona jännitetään Vermossa, sortuvatko vanhemman kaartin ohjastajat hasseihin.