Ravit

Erityiskohtelun saaneet ravituristit poimittiin laivaan luotsiportista Maarianhaminassa – ”Teki varsinaisen pikapysähdyksen”

Julkaistu:

ikuinen ravimuisto
Erikoinen ravireissu ei unohdu matkanjohtajaksi joutuneelta huippuohjastajalta.
Maailman suurin ravijuhla Elitloppet on jälleen ovella. Ensi viikon lopulla jopa tuhannet suomalaisetkin ryntäävät Ruotsin pääraviradalle.

Toiset suomalaisturistit lentävät Ruotsiin, mutta suurin osa matkustaa meren yli laivoilla. 2000-luvun alussa lähtijöitä oli jopa niin paljon, että raviväen käyttöön varattiin useampina kertoina oma risteilyalus aina toukokuun viimeisenä viikonloppuna.

Vastaava neljän päivän raviristeily herätettiin vuosien tauon jälkeen uudelleen henkiin viime keväänä. Ravireissun puuhamiehinä olivat Jaajo Linnonmaa ja Janne Korpi. Kaksikko on varannut laivan ravi-ihmisille myös tänä vuonna.

Yksi innokkaimpia raviristeilijöitä on ollut huippuvalmentaja Esa Holopainen. Hän muistelee, ettei Elitloppet ole jäänyt häneltä näkemättä kertaakaan tällä vuosituhannella.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Selvästi useimmin Holopainen on reissannut Ruotsin huippuraveihin merta pitkin.

Matkanjohtajan töihin

Vuoden 2004 Elitloppet-reissunsa Holopainen muistaa monia muita paremmin.

Ei rauhallisen hollolalaisen muisti ole mennyt muinakaan risteilykertoina, mutta tuona vuonna hänen piti olla erityisen valppaana. Ravivalmentaja joutui ilman koulutusta ja kokemusta matkanjohtajan töihin.

Holopainen kertoo, että raviväen oma risteily alkoi tuolloin perjantai-iltana Helsingistä. Samoihin aikoihin joukko ohjastajia Holopainen mukaan lukien lopetteli työpäiväänsä Turun Toto75-raveissa.

Holopaisen, Tapio Perttusen, Juha Utalan olisi ollut helppo seilata ravien jälkeen normaalilla reittiristeilyllä Turusta Tukholmaan, mutta he halusivat matkustaa oman väkensä seurassa.

He toivoivat pääsevänsä ravilaivaan, vaikkei porukkaa yleisesti otettu kyytiin Maarianhaminasta näillä spesiaaliristeilyillä.

 

Välillä jännitti aika lailla, kun ihmiset hävisivät Maarianhaminassa kuka mihinkin baariin.

Ainakin osalla Lahden seudun valmentajista on tunnetusti hyvät puhelahjat. Tässäkin tapauksessa laivan vuokranneet matkanjärjestäjät ja kapteeni heltyivät kuuluisien ravimiesten toiveeseen.

– Porukassamme ei ollut varmaan kuin puolenkymmentä ihmistä. Silti ravilaiva poimi meidät kyytiin Maarianhaminasta, missä olimme hypänneet Turun reittilaivan kyydistä, Holopainen kertoo.

Kööri kokoon

Vaativin Holopaisen tehtävä oli saada kööri kokoon ja uuteen laivaan.

– Minun piti huolehtia porukkamme laivaan. Välillä jännitti aika lailla, kun ihmiset hävisivät Maarianhaminassa kuka mihinkin baariin. Helsingin laivaa piti odotella kuitenkin useita tunteja.

Kukaan ei jäänyt rannalle.

– Perttunen tietysti ilmestyi paikalle viimeisenä aika viime tipassa, Holopainen nauraa.

Alukseen nousu poikkesi normaalista.

– Laiva teki varsinaisen pikapysähdyksen Maarianhaminaan. Tavallista noususiltaa ei ollut, vaan meidän piti kävellä kyytiin jonkinlaista pienempää siltaa pitkin.

IS Ravien matkanjärjestäjiltä saamien tietojen mukaan kesken risteilyn alukseen pyrkinyt seurue ohjattiin sisälle kustannussyistä luotsiportista.

Huippuhevosten ihailua

Holopainen kertoo, että valmentajien risteilymatka Tukholmaan ja takaisin sujui myös ilman varsinaisia ongelmia.

Mikä saa kokeneen raviurheilijan vuosi toisensa perään lähtemään Elitloppet-raveihin?

– Vietän siellä aina paljon aikaa tallialueella, missä pääsen ihan vierestä ihailemaan hienoja hevosia.

Holopainen on osallistunut Elitloppetiin myös ohjastajana. Hänen ajamansa Not A Spacecase sijoittui vuonna 2001 karsintalähdössä kuudenneksi eikä selvinnyt loppukilpailuun.

Vuosi oli sama, jolloin ylivieskalainen ravivalmentaja Aki Antti-Roiko ystävineen mahdollisti ensimmäisen kerran raviväen oman elämysmatkan Elitloppetiin vuokraamallaan M/S Cinderella -laivalla.


Ravisarjassa lajin aktiivit muistelevat uransa mieliinpainuvimpia hetkiä. Lue sarjan aiemmat osat täältä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt