Suomalaismiljonääri rakensi tyhjästä hulppean raviradan – ”Tarkoitus tehdä maailman paras” - Ravit - Ilta-Sanomat

Suomalaismiljonääri rakensi tyhjästä hulppean raviradan – ”Tarkoitus tehdä maailman paras”

Yrittäjä Pekka Lillbacka rakennutti Alahärmään miljoonia maksaneen raviradan.

Pekka Lillbacka halusi rakentaa maailman parhaan raviradan.

2.6.2016 13:26

Miljonääri Pekka Lillbacka on hevosia ja raveja rakastava mies. Tästä rakkaudesta on nyt olemassa konkreettinen todiste.

Suomenhevosiin ja kylmäverisiin ihastunut Lillbacka Powerco Oy:n toimitusjohtaja halusi nostaa Alahärmän ja PowerParkin ravimaailman kartalle. Hän teki sen suuren maailman tyyliin.

Lillbacka rakennutti pikavauhdilla elämyspuiston yhteyteen oman raviradan, jolla on tarkoitus järjestää tänä ja tulevina juhannuksina todelliset ravikarkelot, päätähtinä juuri suomenhevoset ja kylmäveriset.

Suomeen ei ole rakennettu uutta ravirataa sitten 1980-luvun ja Lahden Jokimaan. Syy siihen on selvä: raviradan rakentaminen on erittäin kallista. Lillbackan tekemässä investoinnissa puhutaan miljoonista.

– Tässä vaiheessa on vaikea vielä antaa konkreettista summaa, mutta eihän se halpaa ole ollut, Lillbacka myöntää.

– Alueelle piti rakentaa kaikki lähes tyhjästä, ja se tarkoitti esimerkiksi 2000 rekkakuormallista tavaraa alueen ja radan pohjaksi. Olemme toki järkeilleet ja hyötykäyttäneet. Paljon on uusiokäytettyä ja materiaalia, joista tehtaiden on ennemminkin pitänyt päästä eroon.

– Tarkoitus ei ollut myöskään rakentaa ”vain” ravirata, vaan tehdä maailman paras.

Powerparkin raviradan pohjaan tarvittiin 2000 rekkakuormallista tavaraa.

Lillbacka kertoo myös, ettei rakentanut pelkkää ravirataa.

– Rata-aluetta tullaan käyttämään seudun urheilijoiden hyväksi. Siellä pelataan esimerkiksi lentopalloa, jalkapalloa ja pesäpalloa. Alue on myös vahva osa Powerparkia ja sitä käytetään sen tarpeisiin muun muassa erilaisten näyttelyiden ja autoilutapahtumien järjestämiseen.

Lillbacka myöntää kuitenkin, että suurin sysäys ajatukselle oli innostus raveihin ja ravihevosiin.

– Oma hevosharrastukseni on ehdottomasti ajatuksen taustalla, mutta oli selvää, että alueelle täytyi löytyä muutakin käyttöä. Liiketoimet ja harrastus löivät tässä projektissa sopivasti kättä.

Toistaiseksi Powerparkin radalle on myönnetty kaksi totoravipäivää tälle vuodelle, mutta tulevina vuosina niitä voi tulla enemmän.

– Minun puolestani ei ole estettä, etteikö meillä ajettaisi sitten useamminkin kilpaa, kun rata kerran on. Se on kuitenkin Suomen Hippoksen kanssa sovittavia asioita, joista varmasti käymme keskusteluja syksymmällä, Lillbacka pohtii.

Tarjolla heti maailman suurin potti

Powerparkin ensimmäiset viralliset totoravit käydään juhannuksena, jolloin radan valtaavat heti kylmäverimaailman kirkkaimmat tähdet.

Juhannuksen nimikilpailu on Nordic King, jonka voittajalle on tarjolla 50 000 euroa, maailman suurin kylmäverisille jaettava palkinto.

Ravit ovat osa Powerparkin juhannusfestivaalia, jossa hevosten lisäksi esiintyvät Jari Sillanpään kaltaiset koko kansan suosikit.

– Suomesta on puuttunut jo vuosia kunnon juhannusravit. Nyt luodaan perinne ryminällä uudestaan, Lillbacka sanoo.

Pekka Lillbacka halusi rakentaa maailman parhaan raviradan.

Kotimaisesta suomenhevoskaksikosta Vitter–Jokivarren Kunkku voidaan puhua tällä hetkellä rodussaan maailmantähtinä. Yksi päänahka kaksikolta kuitenkin puuttuu, sillä ruotsalainen Månprinsen A.M. on vielä skalpeeraamatta. Tähtien ensikohtaaminen tapahtuu Nordic Kingissä.

– Siitä tulee vuosisadan kilpailu, sillä kaikki ovat mukana. Tämä nostattaa valtavan tunnelman päälle valmentajissa, omistajissa ja ohjastajissa. Yleisölle on tarjolla maailman parasta kylmäveriurheilua, Vitterin valmentaja Jalmari Svart hehkuttaa.

Jokivarren Kunkun valmentaja Antti Ojanperä nostaa hattua Pekka Lillbackalle.

– On todella miehekäs teko rakentaa ravirata ja asettaa 50 000 euroa ykköspalkinnoksi. Koko juhannustapahtuma on mahtava osoitus suuresta yrittäjähengestä, Ojanperä sanoo.

Radan tallirakennukset.

Tuomaritorni.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?