Tv:stä tuttu Markus, 34, palkattiin maailmalla arvostettuun huipputiimiin: ”Otin paineita ja jännitin”

Toyota-tallissa Kalle Rovanperän taustalla työskentelevä Markus Mäntykannas paljastaa jännittäviä yksityiskohtia rallimeteorologin työstä.

Markus Mäntykannas tekee pitkiä työrupeamia MM-ralleissa.

18.3. 7:05 | Päivitetty 18.3. 12:33

Televisiosta tuttu meteorologi Markus Mäntykannas sai yllättävän työtarjouksen joulukuussa vuonna 2021.

Hänen työnantajansa Foreca kysyi, kiinnostaisiko Mäntykannasta hypätä Toyotan leipiin rallimeteorologiksi.

– Mitä? Onko rallitalleilla meteorologit? Mäntykannas, 34, kertoo pohtineensa ensimmäisinä ajatuksinaan.

Tarjouksesta heräsi heti miljoona kysymystä, mutta mietintäaikaa ei ollut. Uutta rallimeteorologia tarvittiin jo alkuvuodesta 2022.

Mäntykannas päätti ottaa paikan vastaan, vaikkei tiennyt yhtään, mitä odottaa.

Meteorologi matkusti jännityksen vallassa MM-ralleihin Ruotsin Uumajaan helmikuussa 2022. Työ oli alkanut jo viikkoja aikaisemmin, sillä hänen piti toimittaa Toyotalle tilastoja alueen tyypillisestä säästä tammikuun puolessa välissä.

Alkujännitys oli onneksi nopeasti ohi, kun koko Toyotan tiimi otti hänet lämpimästi vastaan.

– Menin sinne tietämättä yhtään, millaista työ on paikan päällä, Mäntykannas muistelee.

– Yllätyin heti ensimmäisenä päivänä positiivisesti, kun tiimissä oli niin hyvä yhteishenki ja pääsin mainiosti mukaan porukkaan.

Mäntykannas sai pian huomata, että päivät ovat todella pitkiä torstaista sunnuntaihin kestävissä MM-ralleissa.

Työt alkavat yleensä jo viideltä aamulla. Hotellille saattaa päästä vasta kymmeneltä illalla.

– Reissuilla ei ole hirveästi vapaa-aikaa. Minun pitää olla yölläkin valppaana, jos jotain dramaattista tapahtuu.

Eniten jännitystä matkustamisessa ovat aiheuttaneet tiukat rajoitukset korona-aikana. Mäntykannas joutui välillä viime kaudella pelkäämään, ettei häntä päästettäisi edes kohdemaahan.

– Parissa maassa oli tosi tiukat vaatimukset, iso määrä byrokratiaa, piti ottaa paljon valokuvia, täytyi olla rokotukset ja oli tehtävä useita hakemuksia. Keniassa nettiyhteydet eivät olleet toimia, enkä meinannut pystyä näyttämään lomakkeitani. Sydämeni melkein pomppasi kurkkuun, mutta onneksi sain lopulta yhteydet toimimaan.

Mäntykannaksen ensimmäisenä työvuotena oli paljon koronarajoituksia.

Paikan päällä kaikissa kisoissa Mäntykannaksen pitää seurata säätä taukoamatta koko viikonlopun. Pelkkä ennustaminen ei riitä.

Minuutitkin voivat ratkaista ralleissa.

– Välillä on hankala ennustaa, tuleeko sade esimerkiksi kello 12.30 vai 12.45. 15 minuuttia saattaa olla ihan ratkaiseva riippuen siitä, missä järjestyksessä ajetaan.

Sää puolestaan vaikuttaa ratkaisevasti ralliautojen renkaiden valintaan.

Pehmeitä renkaita käytetään esimerkiksi soraralleissa sadesäällä ja kostealla asfaltilla.

Sadekelirenkaita käytetään, kun sataa reilusti ja asfaltti lainehtii vettä.

Kovia renkaita puolestaan käytetään kuivalla säällä. Monte Carlossa on vielä erikseen talvirenkaat, sillä korkeassa maastossa voi olla lunta ja jäätä.

Meteorologin ennustuksilla on siis merkittäviä vaikutuksia kisojen aikana.

– Varsinkin alussa jännitin ja otin paineita siitä, että osuvatko ennusteeni nappiin. Nykyään suhtaudun niin, että teen parhaani, Mäntykannas kertoo.

– Meteorologia ei ole eksaktia tiedettä, eikä ennuste ole koskaan lupaus tulevasta säästä.

Toyotan tallissa tiimeltää muiden muassa suomalainen mestarikuski Kalle Rovanperä.

Mäntykannas kertoo, että Rovanperä kävi ruokailun aikana kyselemässä sääennusteista vuoden 2022 Uuden-Seelannin MM-ralleissa.

– Silloin oli karsea sää. Välillä satoi tosi paljon, välillä paistoi aurinko. Oli hirveän vaikea ennustaa, mihin kohtaan kuurot ajoittuvat.

Mäntykannas tekee töitä Kalle Rovanperän kanssa Toyotalle.

Uuden-Seelannin kisat ovat olleet Mäntykannaksen uran kamalimmat ja samalla parhaat tähän mennessä.

Matka Uuteen-Seelantiin kesti kokonaisen vuorokauden. Aikaeroa oli paljon ja paikan päällä olo oli sen takia ”pöllähtänyt”.

– Ajatus ei ollut ihan kristallinkirkas ensimmäisenä päivänä. Säätilanne oli siellä todella vaikea ja matkaväsymys toi siihen vielä ylimääräisen paineen. Olisin halunnut olla skarpimpi, Mäntykannas sanoo.

Sääennustukset ja rengasvalinnat osuivat hankalista olosuhteista huolimatta nappiin. Suomalaiskuski varmisti maailmanmestaruusvoittonsa Uudessa-Seelannissa.

– Se oli paras fiilis. Aluksi tuntui tosi hankalalta, mutta siksi onnistuminen tuntuikin tavallista palkitsevammalta.

Tiimissä nähdäänkin välillä tunteenpurkauksia stressaavien olosuhteiden takia. Kukaan ei kuitenkaan ota niitä henkilökohtaisesti.

– Jos esimerkiksi rengas menee puhki ja joutuu lopettamaan kilpailun, uskon jokaisen kuskin olevan siinä kohtaa vihainen, turhautunut ja allapäin. Välillä pääsee kirosanoja. Se kuuluu lajiin.

Kuskeista Sebastien Ogier näyttää tunteensa Mäntykannaksen mukaan voimakkaimmin.

– Sebastien ranskalaisena miehenä näyttää tunteensa heti. Se on työyhteisössä ihan ok. Kukaan ei kritisoi tai suhtaudu siihen negatiivisesti.

Mäntykannas nauttii maisemanvaihdoksista.

Mäntykannaksen oma arki on varsin kiireistä myös rallihommien ulkopuolella – hän jatkaa yhä televisiotöitä Suomessa.

Mies kuvailee kiireistä elämäänsä itselleen unelmatilanteeksi. Hän ei pääse tylsistymään, kun työpaikat ja -ajat vaihtelevat.

Yhden asian Mäntykannas kertoo oppineensa.

– Tässä työssä pitää osata asettaa rajat ja sanoa tarvittaessa ei.

Seepra Keniassa.

Artikkelia korjattu kello 12.33. Markus Mäntykangas on 34-vuotias – ei 35-vuotias, kuten aiemmin väitettiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?