Uumaja
Kalle Rovanperä jatkaa lauantaiaamupäivän jälkeen Ruotsin MM-rallin neljännellä sijalla. Eroa kärkeen alkaa olla jo tuhdinpuoleisesti.
Voittokamppailuun Rovanperän eväät eivät vaikuta tällä kertaa aivan riittävän, mikäli miehen Toyota ei ala sykkiä erityisen ronskia tahtia iltapäivän erikoiskokeilla.
Pohja-aika juuri ennen päivän huoltotaukoa osoitti, että suunta on oikea, mutta sekunnit eivät silti tule riittävän ripeästi kotiinpäin jäljellä oleviin kilometreihin nähden.
– Eiliset säädöt eivät täysin menneet oikeaan suuntaan. Viimeiselle erikoiskokeelle säädimme autoa siirtymällä, ja sinne ne säädöt sopivat hyvin. Siellä fiilis ja flow olivat hyviä, Rovanperä myhäili.
Etenkin aamun kaksi pätkää (EK:t 9 ja 10) menivät Rovanperän omien laskujen mukaan alakanttiin. Syy löytyi tien ja auton välisestä yhteydestä. Rengas ei tarttunut rapeassa pakkasessa, kuten mies olisi toivonut.
– Vähän jäi harmittamaan pari ensimmäistä erikoiskoetta. Olisin pystynyt parempaan vauhtiin, jos vetopitoa olisi vähän enemmän. Silloin tulisi aikoja. Ongelma on sama kaikissa hitaissa mutkissa, ei pelkästään risteyksissä. Auto ei irtoa niistä, kuten pitäisi.
Kun erikoiskoetta pyyhälletään välillä jopa 140 km/t keskinopeudella, nousee esiin myös auton voimansiirron välitykseen liittyvät asiat.
Hyundait saavuttavat ihanteellisissa olosuhteissa melkein kahdensadan huippunopeuden, mutta Toyotat alkavat paukuttaa rajoittimeen jo huomattavasti aiemmin.
– Huippunopeutta autossamme on vähemmän kuin Hyundaissa. Kun nopeutta on melkein kymppi enemmän, se alkaa näkyä kellossa erikoiskokeilla, joilla mennään pitkään kaasu pohjassa.
Kuljettajan päätettäväksi jää, millaisella rengastuksella lähtee millekin lenkille. Rovanperä pelasi varman päälle aamupäivästä ja otti kaksi vararengasta mukaan autoonsa.
– Se oli taktiikkaa ottaa kaksi rengasta mukaan. Ei niiden pitäisi isosti vaikuttaa, vaikkakin perä vähän luisteli. Sikäli olisi ollut parempi pitää vain yksi vararengas, laski Rovanperä.