Heikki Kovalainen muuttaa takaisin Suomeen – kertoo nyt syyn

Heikki Kovalainen muuttaa takaisin Suomeen. Entinen F1-kuski panostaa nyt ralliin.

Heikki Kovalainen muuttaa 17 vuoden tauon jälkeen taas vakituisesti Suomeen.

23.11. 8:11

Vuonna 2005 Heikki Kovalainen karisti kotimaansa tomut jaloistaan ja muutti maailmalle 23-vuotiaana F1-lupauksena.

Reilut 17 vuotta myöhemmin Kovalainen, nyt 41, on muuttamassa takaisin Suomeen yhdessä brittiläisen vaimonsa Catherinen kanssa.

– Tässä vuoden lopulla tai vuoden alussa olisi tarkoitus tulla Suomeen ihan pysyvästi, Kovalainen kertoo.

Kainuun Suomussalmelta kotoisin oleva Kovalainen aikoo asettua pääkaupunkiseudulle.

– Kuusamossa mökillä olemme viettäneet paljon aikaa, mutta nyt hakusessa on tukikohta Helsingin seudulta. Täällä päin kun tulee varmaankin enemmän pyörittyä.

Kovalainen on asunut puolisonsa kanssa niin Englannissa, Sveitsissä kuin edelliset kahdeksan vuotta Arabiemiraateissa. Ajatus Suomeen muuttamisesta on kuitenkin ollut mielessä jo pitkään.

– Tykkäämme molemmat olla Suomessa, ja tuntuu, että nyt on oikea aika tulla takaisin.

– Työt ulkomailla ovat vähänemään päin. Täällä Suomen päässä tv-hommat Viaplaylla ehkä vähän lisääntyvät.

Vuonna 2013 päättyneen F1-uran jälkeen myös Japanista tuli Kovalaiselle kuin toinen kotimaa. Hän ajoi seitsemän kauden ajan paikallista GT-rata-autosarjaa.

Korona-aikana puoliksi Japanissa ja Abu Dhabissa asuminen kävi raskaaksi. Kovalainen ei esimerkiksi nähnyt tiukkojen maahantulosäädösten vuoksi vuonna 2021 vaimoaan lähes vuoteen.

Catherine ja Heikki Kovalainen kuvattuna Urheilugaalassa 2017.

Nyt Kovalaista on puraissut rallikärpänen.

Entinen formulakuski debytoi kauden päätöskisassa MM-sarjassakin ja sijoittui heti kokonaiskilpailussa kymmenenneksi eli MM-pisteille.

Ajokkina oli Esapekka Lapin vanha Skoda Fabia R5.

– Kyllä vauhtimme yllätti. Sinällään sekin oli jo jonkinmoinen saavutus, että saimme vietyä koko viikon läpi ilman suurempaa draamaa tai ohjelmaa.

Tuloslistassa Kovalaisen taakse jäi muiden muassa maailmanmestari Kalle Rovanperä.

– Ensimmäistä kertaa oli minulle ja kartturille (Sae Kitagawa) tuollainen pitkä nuotitus. Paljon oli uutta.

Päättyneellä kaudella Kovalainen otti tuntumaa ralliin Japanin sarjassa. Se oli hänen mukaansa hyvä paikka ”harjoitella ja kokeilla”.

Ralli-innostus vain kasvoi kauden aikana.

– Into ja motivaatio on kova. Enhän minä enää mikään nuori lupaus ole, eikä minusta varmaan mitään Kalle Rovanperää tule.

– Mutta olen kuitenkin aika hyvässä kunnossa ja kaikin puolin terve. Motivaatio kun on korkealla, en näe syytä, ettenkö voisi vähän kokeilla rajoja tässäkin lajissa. Olisi kiva oppia vähän lisää ja ajaa vähän kovempaa. Mutta maailmanmestaruus ei ole tavoitteissa.

Kovalainen ajoi Japanin MM-rallissa samalla Skodalla, jolla Esapekka Lappi ajoi Asia Pacific -sarjaa vuonna 2013.

Kovalainen haluaisi ajaa ensi kaudella SM-sarjaa. Sorateissä olisi asfalttispesialistille haastetta.

– Vielä ei ole mitään lyöty lukkoon, mutta kovasti kartoitetaan, saataisiinko me sellaista pakettia kasaan, että Suomessa tai Euroopassa päästäisiin ajamaan.

– Motivaatio olisi kova ajaa täällä Suomen päässä. Edelleen on kuitenkin mahdollista, että ajaisin myös Japanin sarjaa. Se ei ole liian aikaa vievä ohjelma.

Vaikka Kovalainen tunnetaan ennen kaikkea F1-urastaan, rata-autoilun sijaan syvällä sisimmässään hän on rallimies.

– Oli vähän sattuman kauppaa, että urani meni ratapuolelle. Mutta ralli on aina kiehtonut ja kiinnostus sitä kohtaan on ollut kova läpi vuosien.

– Muistan seuranneeni aikoinaan rallia paljon ennen formuloita. Joskus silloin B-ryhmän aikoina 1985 tai 1986 katselin ensimmäisiä kisoja. Oikeastaan vasta kun Mika Häkkinen siirtyi McLarenilla 1993, muistan katsoneeni ensi kertaa formulaa.

Kovalainen tähyää rallin SM-sarjaan.

Kovalainen on kuitenkin vasta opettelemassa rallin niksejä. Japanin MM-osakilpailussa hän ammensi jo runsaasti tietoa kokeneemmilta kilpakumppaneiltaan.

Hän kertoo myös tarinan kisan kaatosateiselta päätöspäivältä, jolloin renkaiden kanssa oli käydä pahemman luokan munaus.

– Pirellin renkaat olivat itselleni uusi kokemus. Olisin tehnyt aika kardinaalimokan, jos Teemu Suninen ei olisi lyönyt jarrua, Kovalainen alustaa.

– Kun rupesi satamaan, meillä oli kyydissä kaksi sadekelin rengasta. Itselläni oli ajatuksena, että laitan ne sadekelin renkaat eteen, että etupäähän saa pitoa.

– Teemu ja Mikko (Markkula) sanoivat, että ”ei missään nimessä, et pysty ajamaan sillä autolla, jos teet niin. Ne sadekelin renkaat pitää laittaa ristiin.”

Kovalainen teki työtä käskettyä ja nousi päätöspäivän kammo-olosuhteissa MM-pisteille.

– Juttelin vielä myöhemmin Craig Breenin ja Gus Greensmithin kanssa. He naureskelivat, että jos olisin laittanut ne sadepyörät eteen ja kuivan kelin renkaat taakse, en olisi kuulemma päässyt pätkiä maaliin, kun auto olisi mennyt niin mahdottomaksi ajaa sateella, Kovalainen hekottelee.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?