HUUTOKAUPPAYHTIÖ RM Sotheby’s kertoo, että sillä on piakkoin Lontoossa myytävänä todella maineikas ralliauto.
Huutokaupan mukaan kyseessä on Lancian aito B-ryhmän 037-malli. Sotheby’s -yhtiön esitteessä kerrotaan, että suomalainen rallilegenda Markku Alén ajoi kyseisen autoyksilön kilpailullisen debyytin Costa Smeralda -rallissa Sardiniassa vuonna 1982.
Esitteen mukaan autolla on 1980-luvulla kilpaillut myös kaksinkertainen maailmanmestari, saksalaistaituri Walter Röhrl.
B-ryhmän aikakausi tuotti useita upeita ajokkeja. Tätä aikakautta onkin usein kutsuttu rallin kulta-ajaksi. Kilpailu oli kivikovaa, ja rallit pursusivat intohimoista yleisöä.
Lancian 037 Rally -mallia on useissa yhteyksissä kutsuttu jopa kautta aikojen kauneimmaksi ralliautoksi, joten nyt kaupan oleva yksilö herättää varmaankin kiinnostusta.
Aitoja B-ryhmän autoja on aiemmin myyty selvästi yli miljoonan euron hintaan, ja kyseisen Lancian automallin hinnan voi myös odottaa kohoavan todella messeviin lukemiin. Huutokauppa järjestetään marraskuussa.
Alén on useasti sanonut, että hän pitää ”nollakolmeseiskaa” mieluisimpana ralliautonaan. Hän on myös kehunut vuolaasti sen ulkonäköä vuosien varrella.
– Se oli kuule sellainen auto… parhaimmillani mä pystyin tekemään sillä mitä vaan, hei, Alén totesi taannoin Ilta-Sanomille.
Alénin urotekoihin 037-mallilla kuului muun muassa pahamaineisen Korsikan MM-asfalttirallin voitto vuosina 1983 ja 1984. MM-sarjan merkkimestaruuden Lancia voitti kyseisellä automallilla vuonna 1983.
Lancian tehdastalli ajatti takavetoista 037-mallia MM-sarjassa aina vuoden 1985 loppupuolelle asti. Italialaistalli oli kuitenkin jo ennen tätä jäänyt altavastaajaksi takavetoisella 037:lla Audin ja Peugeot’n nelivetotykkejä vastaan.
Ralli-intoilijoiden muistoihin ovat muun muassa syöpyneet silloisten Lancia-miesten Alénin ja Henri Toivosen raivokkaat taistelut takavetoisella 037:lla nelivetoisia autoja vastaan Jyväskylän MM-rallin armottomissa, mutta ankarissa soraränneissä.
– Silloin tultiin, Alén muisteli taannoin näitä taistoja Ilta-Sanomille.
Lancian ralliautoja kuvattuna Juha Kankkusen yksityismuseossa. 037-malli etualalla oikealla (täysin eri yksilö, mutta vastaavanlainen kuin Sotheby’s -huutokauppayhtiön myyntiin ilmoittama Lancia)
Lancia korvasi takavetoisen 037-mallin MM-sarjassa kauden 1985 päättäneessä RAC-rallissa nelivetoisella Delta S4-mallilla. Toivonen ja Alén ottivat Lancialle kaksoisvoiton Delta S4:n ensimmäisessä MM-osakilpailussa.
Toivonen kuoli vuonna 1986 Lancia Delta S4:n ratissa amerikanitalialaisen kakkoskuljettajansa Sergio Creston kanssa Korsikan MM-rallissa sattuneessa onnettomuudessa.