Tommi Mäkinen ja Juha Kankkunen kertovat ystävyydestään – ”Ikuinen, eihän siitä mihinkään pääse”

Rallin supertähtien Tommi Mäkisen ja Juha Kankkusen yhteinen historia hakee vertaistaan.

Tommi Mäkinen (vas.) ja Juha Kankkunen ovat ystävyksiä, jotka ovat ajaneet yhteensä kahdeksan kuljettajien maailmanmestaruutta.

1.10. 17:19

Belgian MM-rallissa elokuun lopulla koettiin nostalgisia hetkiä, kun lajilegendat Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen touhusivat taas yhdessä.

Kankkunen, 63, ajoi Belgiassa näytösajoa Toyotan GR Yaris H2 -vetyautolla ja Toyotan entinen tallipomo Mäkinen, 58, oli niin sanotusti lähtenyt ”tarkastamaan tiluksia” Belgian MM-osakilpailuun.

Mäkinen työskenteli menestyksekkäästi Toyotan MM-rallitallin pomona vuoden 2020 loppuun, ja Toyotan emoyhtiö osti Toyotan rallitallin toiminnot Mäkisen yritykseltä Tommi Mäkinen Racingilta.

TALLIPOMON pestin päättymisen jälkeen Mäkinen nimettiin Toyotan urheiluosaston neuvonantajaksi. Titteli on hieno, mutta ei vaadi aivan samanlaista panostusta kuin vastuullinen ja hektinen tallipäällikön tehtävä.

– En minä enää Toyotan rallitallissa sillä tavalla suoraan ole. Toyotan autotehtaan puolella enemmän, Mäkinen kertoi roolistaan.

Mäkinen ja Kankkunen ruokailivat yhdessä ja viettivät aikaa yhdessä Toyotan tiloissa sekä rallissa muutenkin. Juttua riitti ja ulkopuolisen silmin katsottuna jälleennäkeminen oli mestareille erityisen mieluinen.

Ilta-Sanomat pyysi rallilegendoja yhteiskuvaan, eikä kaksikkoa tarvinnut otokseen juurikaan maanitella. Mäkinen kysyi Kankkusta vierelleen ja hymykin irtosi molemmilta vaivattomasti.

– No mikäs siinä! Ei kauhean kovaa olla menty, mutta onhan se tosi mukavaa olla taas rallitouhuissa mukana. Ja uudet projektit ovat aina mielenkiintoisia, Kankkunen jutteli leppoisasti kuulumisiaan.

Ystävyksillä hymy herkässä.

Kankkunen ja Mäkinen ovat molemmat nelinkertaisia kuljettajien maailmanmestareita. Kankkunen voitti MM-tittelin vuonna 1986 Peugeot’lla, 1987 ja 1991 Lancialla sekä 1993 Toyotalla. Mäkinen vei neljä maailmanmestaruutta peräjälkeen Mitsubishilla vuosina 1996–1999.

Keski-Suomen miehillä on pitkä yhteinen historia. Molemmat vakuuttavat, että ystävyys kantaa edelleen, vaikka kaikenlaiset kiireet tuntuvat painavan yhä päälle.

– Päästään me aina silloin tällöin näkemään. Eläkeläinenhän se Tommikin on käytännössä nykyään. Mutta touhuaahan ja tekeehän Tommi Puuppolassakin silti kaikenlaista, Kankkunen sanoo.

– Soitellaan toisillemme aika paljon, mutta vieläkin kumpikin menee aika paljon ympäriinsä. Kaikenlaista touhuakin on meillä kummallakin olevinaan, Kankkunen naurahtaa.

Kankkunen arvostaa miesten välisen ystävyyden korkealle.

– Ystävyys on ikuinen, eihän siitä mihinkään pääse.

Tommi Mäkinen on samoilla linjoilla ”vanhemman valtiomiehen” kanssa.

– Oli tosi kiva nähdä taas Juhaa ja tavata rallin merkeissä!

– Kyllä me edelleen silloin tällöin nähdään, mutta enempi soitellaan kuitenkin. Kummallakin tuntuu olevan omia kiireitä. On yhdessä todettu pariinkin kertaan, että perhana kun olisi pitänyt tulla käymään ja näin.

Sinivalkoiset sankarit Suomen suvessa vuonna 1996.

Mäkinen on aiemmin kertonut, että hänen ralliuransa oli käytännössä ajautunut umpikujaan ennen kuin manageri Timo Jouhki ja Kankkunen päättivät auttaa häntä. Umpikujalla Mäkinen tarkoitti nimenomaan sitä, ettei hän olisi ilman ulkopuolista tukea enää selviytynyt ralliuransa kasvaneista kuluista. Mäkisen ura tuskin olisi siis enää edennyt mihinkään, elleivät Jouhki ja Kankkunen olisi auttaneet häntä.

Jouhki oli jo aiemmin ryhtynyt Kankkusen manageriksi ja päätti myös ottaa Mäkisen siipiensä suojaan. Jouhki panosti Mäkiseen henkilökohtaisesti, mutta on kertonut, että esimerkiksi osaa Kankkusen sponsorituloista käytettiin Mäkisen uran edistämiseen. Loppu on suomalaista ja kansainvälistä urheiluhistoriaa.

Nykyisin Jouhki toimii Toyota-tähti Kalle Rovanperän, 21, managerina.

Kova kolmikko: Juha Kankkunen, Timo Jouhki ja Tommi Mäkinen.

Kankkunen ja Mäkinen olivat melkoinen ”taistelupari” takavuosina MM-sarjassa. Miehet eivät ajaneet tallitovereina, mutta ystävyyttä ja avunantoa riitti.

Velikullat myös osasivat heittää sopivasti herjaa rennomman ilmapiirin luomiseksi. Esimerkiksi ennen Ruotsin MM-rallia 1993 leuat loksuivat. Youtubessakin pyörineessä videossa näkyy, kun Mäkinen pelotteli Kankkusta sankalla lumisateella. Kankkunen vitsaili lähtevänsä heti kotiin, mutta kuittasi samaan hengenvetoon, ettei Mäkisellä käytössä ollut Astra-yksityistallin Lancia Delta HF Integrale läpäise edes katsastusta, koska se on niin ruosteinen ja lisäksi jarruvikainen.

Rattimiehet Suomen MM-rallissa 1996.

Tommi Mäkinen ja Juha Kankkunen voitonjuhlissa Britanniassa 1997.

Ja kun Mäkinen voitti myöhemmin maailmanmestaruuksia, oli Kankkunen yleensä ensimmäisten joukossa onnittelemassa.

– Oli se upeaa aikaa, Kankkunen tuumaa.

Lue lisää: Mitä ihmettä Kalle Rovanperä oikein puuhaa erikoiskokeiden alussa? Kertoo nyt erikoisesta rituaalistaan

Lue lisää: Kalle Rovanperä ja Jari-Matti Latvala ajavat talli­tovereina klassikko­rallissa!

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?