Kalle Rovanperä ja Jari-Matti Latvala ajavat talli­tovereina klassikko­rallissa!

Kalle Rovanperä ajaa piakkoin esimiehensä Jari-Matti Latvalan tallitoverina.

Kalle Rovanperä (oik.) ajaa pomonsa Jari-Matti Latvalan tallitoverina San Marinossa.

26.9. 17:55

Kalle Rovanperä ajaa Jari-Matti Latvalan kanssa tallitovereina perinteikkäässä RallyLegend-tapahtumassa San Marinossa lokakuun puolivälissä.

Molempien on määrä ajaa Latvalan omistamilla nostalgisilla Toyota Celicoilla. Toyotan MM-rallitallin pomo Latvala kaasuttelee tällä tietoa Toyota Celica ST165:lla. Toyotan rallitallin tähtikuljettaja Rovanperällä on puolestaan käytössään hieman uudempi Toyota Celica ST185 -malli.

– Ei tarvinnut sinne minua houkutella yhtään. Lähden sinne mielelläni, 21-vuotias Rovanperä kommentoi reissusta San Marinoon.

– Alun perin oli vähän tarkoitus, että joku meistä (Toyotan tehdastallin kuljettajista) menisi ajamaan sinne tällä meidän MM-sarjan autolla, mutta se ei nyt onnistunut. Mutta tämä on ihan hauska idea näin, Jari-Matti menee ajamaan sinne Celicalla, niin minä sanoin, että voin ajaa sitä toista autoa, Rovanperä kertoi.

Rovanperä uskoo, että pystyy nauttimaan rallista.

– Mun mielestä tällaiset tapahtumat ovat aina hienoja. Pääsee faneille ajamaan ja ei se itsellekään mitään stressaavaa ole. Voi nautiskella. Ja toivottavasti pystymme antamaan hyvän show´n faneille, hän tuumi.

Nykyinen tallipäällikkö Latvala, 37, ajoi MM-sarjassa mittavan ja kunnioitettavan uran. Rovanperä on puolestaan MM-sarjan nykyinen johtotähti.

Mitään varsinaista kilpailua tallipomo Latvalan ja Rovanperän välille tuskin San Marinossa tulee.

– Taidan ajaa eri siellä luokassa kuin Jari-Matti. Ajan ainakin toivottavasti show-luokassa, jossa ei oteta aikoja. Voin vetää liippiä ja pyöriä siellä, Rovanperä suunnitteli.

Kalle Rovanperä on menestyvä ralliammattilainen, mutta hänet tunnetaan muutenkin intohimoisena autoharrastajana. Hän kilpailee vapaa-ajallaan driftingissä ja on ylipäätään erittäin kiinnostunut erilaisista kilpa-autoista.

Rovanperä valitsi taannoin Ilta-Sanomien pyynnöstä rallin MM-sarjan historian kolme kiehtovinta autoa. Rovanperä valitsi omaksi ykkössuosikikseen Peugeot 206 WRC:n, eli saman ajokin, jolla hänen Harri-isänsä voitti uransa ainoan MM-osakilpailunsa Ruotsissa vuonna 2001.

Toiseksi Kalle Rovanperä valitsi Toyota Celica GT-Four ST165:n eli automallin, jolla Latvala ajaa San Marinossa.

Lue lisää: Kalle Rovanperä valitsi historian upeimmat rallitykit – isän voittoauto mukana listalla kärkisijalla: ”Kunnon vetoa”

Olisitko siis halunnut ajaa RallyLegendissä Toyota Celica 165:lla 185:n sijasta?

– Ei ole mulle väliä, se on ihan hyvä näin, Rovanperä hymyili.

Kalle Rovanperä on innokas automies.

MM-sarjassa porhalletaan seuraavaksi Uudessa-Seelannissa ensi viikonloppuna. Rovanperällä on taas mahdollisuus ratkaista MM-titteli edukseen.

Uuden-Seelannin sorarallin teiden luonnetta voi kuvailla hieman suomalaistyyppisiksi, vaikka reitillä ei olekaan niin paljon hyppyjä kuin Jyväskylän MM-rallissa.

Rovanperä ei ole aiemmin kilpaillut Uudessa-Seelannissa. Hän on valmistautunut koitokseen muun muassa tutkimalla videoita Uuden-Seelannin oloista.

– Enpä tiedä, ihan mielenkiintoinen juttu on. Onhan sitä aiemminkin moneen ralliin ekan kerran lähdetty. Jouheita ja vauhdikkaita teitä on aina mukavaa ajaa, hän tuumi.

Rovanperä ampaisee reitille ensimmäisenä ja joutuu auraamaan teitä liukkaasta irtosorasta takaa tuleville. Aurahommissa menee aikaa hukkaan, kun pito ei ole parhaimmillaan.

– Se on varmasti huono kisa aurata ensimmäisenä kuljettajana reitillä. Siellä on paljon sellaista irtoryyniä, oikein kunnon kuulalaakerisoraa. Se ei ole meille hyvä, Rovanperä sanoi.

Kalle Rovanperä vauhdissa Kreikan MM-rallin ankaralla, mutta armottomalla soratiellä.

Rovanperä johtaa MM-sarjaa 53 pisteellä ennen toisena olevaa Hyundain virolaistähteä Ott Tänakia.

MM-sarjan virallisen pistelaskun mukaan Rovanperä voi varmistaa maailmanmestaruuden Uudessa-Seelannissa, jos hän saavuttaa rallista vähintään kahdeksan pistettä enemmän kuin Tänak tai voittaa rallin ja ottaa vähintään seitsemän pistettä enemmän kuin Tänak.

Uuden-Seelannin rallin jälkeen kaudesta on ajamatta vielä kaksi MM-osakilpailua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?