Janni Hussi lähti mukaan hurjaan projektiin – ei tarvittu kuin yksi puhelinsoitto yllättävältä taholta

Rallikärpänen puraisi Janni Hussia. Debytanttikartturi kisasi muun muassa Jari-Matti Latvalaa vastaan.

Janni Hussi luki nuotteja juniorien maailmanmestari Sami Pajarille.

14.8. 15:43 | Päivitetty 14.8. 17:31

Mediapersoona, radiojuontaja Janni Hussi teki uuden ja varsin yllättävän aluevaltauksen viikonloppuna. Hussi, 30, toimi nimittäin kartanlukijana, kun lahtelainen rallilupaus Sami Pajari, 20, piiskasi Ford Escortinsa luokkavoittoon Lahti Historic Rallyssa.

– Ihan mieletön kokemus, Hussi kertaa innoissaan IS:lle.

– Olihan se aivan sairaan siistiä. Joku siinä vauhdissa vain viehättää. Pätkillä maksiminopeudet oli noin 180 kilometriä tunnissa.

Hussin rallidebyytti sai alkunsa Radio Suomipopin Aamulypsy-ohjelman rallikeskustelusta, jonne Pajari yllättäen soitti toukokuun alussa.

– Sellaista pientä perinteistä uhoamisen makua oli lähetyksessä. Sami sitten soitti ja pisti haasteen kehiin.

Hussi oli heti valmis.

– Ihan ehdottomasti. Eihän tällaista tilaisuutta tule koskaan vastaan.

Aivan suoraan radiostudiosta ei viralliseen ralliin voi lähteä nuotteja lukemaan. Ensin piti suorittaa vaadittavat tutkinnot.

– Kävin rallitutkinnon, jossa käytiin läpi kaikki säännöt, turvallisuusasiat ja miten reitillä toimitaan. Sen lisäksi suoritin kartturin nuottitutkinnon, Hussi kertoo.

Hussin ja Pajarin menopelinä toimi Historic-luokan Ford Escort RS.

Nuotitusta autokunta kävi harjoittelemassa muutaman kerran siviiliautolla. Ennen varsinaista tulikastetta oli sen lisäksi yksi testipäivä kunnon vauhdeissa.

Itse kisassa homma toimi, vaikka Escortissa oli kisan aikana pieniä teknisiä ongelmia niin jarrujen kuin rajoittimen kanssa.

– Kyllä me ainakin tiellä pysyttiin, että kai siellä joitakin oikeita nuottejakin sitten tuli, Hussi naurahtaa.

– Koko rallin aikana tipahdin kaksi kertaa nuotilta. Sitten jouduin sanomaan, että "tipuin", ja kuski alkaa siinä vaiheessa luettelemaan, missä mennään ja otetaan taas nuotti kiinni.

– Aika nopeasti se aukesi. Vähän sama kuin polkupyörällä ajaminen. Asetus vain loksahtaa kohdalleen.

Hussi jakaa vuolasta kiitosta aisaparilleen Pajarille, joka voitti viime kaudella juniorien maailmanmestaruuden.

– Täytyy sanoa, että Sami on niin huippukuski, että nimi kannattaa painaa kaikkien mieleen. Äärimmäisen lahjakas kaveri. Hän oli niin rauhallinen ja tyyni koko ajan.

– Minultakin monta kertaa viikonlopun aikana kysyttiin, että pelottiko. Olen kaikille sanonut, että no ei missään vaiheessa. Totta kai on jännittänyt, mutta ei kertaakaan pelottanut.

Pöly lensi Päijät-Hämeen sorateillä.

Vaikka Hussi oli jo rallitutkintojensa aikana saanut esimakua, mitä kaikkea kartanlukijan vastuualueisiin kuuluu, tehtävien paljous yllätti hänet.

– Koko ajan pitää huomioida paljon, ja minäkin tein tosi monta asiaa nyt ensimmäistä kertaa.

– Kartturi tsekkaa rengaspaineet, katsoo, että laukussa on pätkille kaikki tarvittava ja niin edelleen. Tiekirjasta luin siirtymiä, käytin aikakorttia. Kaikkea tällaista, missä saa olla aika tarkkana, koska jos on minuutin väärässä ajassa väärässä paikassa, aikasakkoa rapsahtaa.

12 erikoiskokeen mittaisen rallin kokonaiskilpailussa Pajari–Hussi-kaksikko sijoittui kolmanneksi takaveto-Escortillaan. Ylivoimaiseen voittoon nelivetoisella Toyota Celicallaan kaasutteli Jari-Matti Latvala kartturinaan Juho Hänninen.

Kisan jälkeen kilpakumppanit Hussi ja Latvala paiskasivat kättä. Tuliko tallipäälliköltä kenties jo jonkinasteisia kyselyitä Toyotan WRC-tallin tehtäviin?

– Ei ole vielä kyselyitä tullut, Hussi naurahtaa.

– Mutta harvoin sitä pääsee noin kovien nimien kanssa samoihin kisoihin osallistumaan.

Jari-Matti Latvala kävi paiskaamassa kättä yleiskilpailussa kolmanneksi sijoittuneen autokunnan kanssa.

Hussilla on kuitenkin kova palo jatkaa rallin parissa.

– Kyllä tässä kipinä syttyi. Kova selvitystyö on käynnissä, miten nyt tällainen keltanokka pystyisi jatkamaan harrastusta. Hurahdin.

Pajarin kartturina ensi viikon Belgian MM-rallissa Hussia ei kuitenkaan nähdä.

– Hänellä on huippuammattilainen Enni Mälkönen mukana. Mutta ehkä me sitten silloin tällöin ajellaan Samin kanssa näitä Historiceja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?