Esapekka Lappi ajoi MM-rallia ilman tuulilasia – näin hän kommentoi hurjaa temppuaan

Esapekka Lappi ajoi kauden toisen palkintopallisijoituksensa, mutta loppukauden ohjelma on vielä hämärän peitossa.

Esapekka Lappi kaasutteli maaliin ilman tuulilasia.

7.8. 17:24

Jyväskylä

Esapekka Lapilla oli Jyväskylän MM-rallissa suorastaan akuankkamaisen huono tuuri. Lauantain kuudennella erikoiskokeella Rapsulassa Lappi osui tiellä olleeseen kiveen, joka kimposi puun kautta hänen Toyota Yariksensa tuulilasiin ja löi sen pahasti säröille.

Tietenkin juuri siitä kohdasta, josta kuljettaja katsoo ulos. Kun tämä tapahtui vielä sopivasti ilta-auringon aikaan, ei Lappi nähnyt juuri mitään päivän viimeisen 33 ek-kilometrin aikana.

Hän oli siinä vaiheessa 11,5 sekuntia kisan voittanutta Ott Tänakia perässä, mutta flipperikiven myötä tukkaan tuli lähes kuusi sekuntia lisää.

Lue lisää: Käsittämätön näky! Esapekka Lappi paineli jättihypyissä laskettelulasit päässään

Eikä siinä vielä kaikki. Rallin viimeistä edellisellä erikoiskokeella Oittisissa Lappi livautti ajokkinsa kolme kertaa katon kautta ympäri. Taas meni tuulilasi, ja vähän muutakin. Muun muassa jäähdytysjärjestelmään tuli vuoto.

Lopulta Lappi porhalsi maaliin kolmantena, minuutin ja 20 sekuntia Tänakia hitaampana. Uran 70. MM-ralli oli sen verran tapahtumarikas, ettei moista ole Lapin kohdalle aiemmin osunut.

– Ei ole, eikä toivottavasti tulekaan enää. Oli niin sanotusti pari muuttujaa, Lappi henkäisi.

– Pahoittelut tiimille auton rikkomisesta.

Kartanlukija Janne Ferm (vas) ja Esapekka Lappi (oik) ns. rallimallin avoautollaan.

Yhtä Toyotan neljästä autosta yhdessä Sebastien Ogierin kanssa jakava Lappi ajoi kauden viidennen kisansa ja toisen palkintopallisijoituksensa. Hän oli kolmas myös helmikuussa Ruotsissa. Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala mainitsi, että Lappi on palannut maailmanluokan kuljettajaksi.

– Harvemmin olen kaatanut, mutta kai ne maailmanluokan kuskitkin kaataa välillä, hän naureskeli sunnuntain kuperkeikoilleen.

Oittilan maalin jälkeen Lapilla ja kartanlukijallaan Janne Fermillä piisasi tekemistä.

– Tärkeintä oli löytää ne viat, joita siinä rytäkässä syntyi. Huomasin vuodon pätkän maalissa ja kun saatiin se fiksattua, olin ihan luottavainen, että pääsemme maaliin saakka, Lappi kertoi.

Lue lisää: Kalle Rovanperä kasvatti MM-johtoaan kakkostilasta huolimatta! Esapekka Lappi kaasutteli kolmanneksi ilman tuulilasia

Lauantaina hän ei uskaltanut poistaa rikkoutunutta tuulilasia, mutta sunnuntaina päätös oli helppo.

– Lauantaina oli paljon raffimpaa tietä ja paljon enemmän ajettavaa. Tiesin, että Ruuhimäessä tie on hyvässä kunnossa, eikä siellä lentele mitään. Siksi uskallettiin irrottaa tuulilasi. Eikä siinä oikein vaihtoehtojakaan ollut. Lasi oli nyt niin rikki, että sen läpi ei nähnyt yhtään mitään, Lappi kertasi.

– Meillä oli kattokin vielä ennen viimeisen pätkän starttia ja se oli aika ehjäkin. Se lensi kuitenkin helvettiin ensimmäisessä kiihdytyksessä. Harvemmin sitä ajetaan avoautolla MM-rallin maaliin.

Suupalttina kaksikkona tunnettu Lappi-Ferm on varmasti ehtinyt tarinoida tilanteesta yhtä sun toista.

– Kun katto irtosi, niin sitten sitä ilmaa vasta tulikin ja Janne joutui kohinassa huutamaan nuottia ihan tosissaan. Mutta ei se oikeastaan häirinnyt. Enemmän häiritsi se, että ei ollut (taka)siipeä. Perä oli aika liukas, Lappi totesi.

– Erikoisin sunnuntai ralliautossa ikinä. Mutta eipähän tarvinnut käännellä nuottivihkon sivuja. Se oli tällä kertaa automatisoitu, Ferm veisteli.

Urallaan yhdeksän palkintopallisijoitusta ajanut Lappi on Toyotan ohjaksissa kahden viikon kuluttua Belgiassa. Sen jälkeen MM-sarjan ohjelmassa ovat vielä Kreikan, Uuden-Seelannin, Katalonian ja Japanin rallit.

Kauden ohjelma on edennyt pieksämäkisen osalta enemmän tai vähemmän kisa kerrallaan, niin nytkin.

– Noo… Belgiaan nyt mennään ainakin ja katsotaan sitten, Lappi luonnehti jatko-ohjelmaansa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?