Kuvat: Uusi osa herätti huomiota Kalle Rovanperän auton kyljessä – Marcus Grönholm selittää, mistä on kyse

Marcus Grönholm avaa uusien ralliautojen ilmanottoaukkojen käyttötarkoitusta.

Katsojat ovat kiinnittäneet huomiota Kalle Rovanperän auton kyljessä oleviin ilmanottoaukkoihin.

22.1. 8:48

Rallin MM-sarjakauden avauskilpailu on meneillään Monte Carlossa, jossa kaasutellaan ensimmäistä kertaa hybridiautoilla. Näissä uusissa Rally1-hybridiautoissa on jo ulkoisesti nähtävissä selkeitä muutoksia aiempiin WRC-versioihin verrattuna.

Katsojien huomio on kiinnittynyt esimerkiksi Toyotan Kalle Rovanperän auton kyljessä oleviin ilmiselviin ilmanottoaukkoihin. Mikä niiden käyttötarkoitus oikein on?

IS keskusteli uutuuksista rallilegenda Marcus ”Bosse” Grönholmin kanssa. Lajin kaksinkertaiselta maailmanmestarilta löytyy asiantuntemusta aiheeseen, vaikkei hän ole ainakaan vielä itse kokeillut hybridivehkeitä.

– Ne aukot ovat osa uusien autojen hybridipakettien jäähdytysjärjestelmää. Eli hybridipaketit sijaitsevat kuskien penkkien takana, ja niihin pitää saada tasaisesti ilmaa, etteivät ne ylikuumene. Niistä kyljissä olevista aukoista ilma menee sisään, ja jostain takakautta se sitten poistuu, Grönholm, 53, selvittää.

– Vauhtia aukot eivät tietysti tuo lisää, mutta ihan tyylikkäiltähän ne näyttävät. Toistaiseksi nähdyn perusteella hybridiautot vaikuttavat ylipäätään toimivan mallikkaasti, ei mitään suurta valittamista.

Hyundain kyljissä ilmanottoaukkoja ei ole. Kuvassa Hyundain Thierry Neuville.

Rallilegenda Marcus Grönholm kertoo mielenkiintoisia tietoja MM-sarjan uusista hybridiautoista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?