Marcus Grönholm paljastaa nyt, miksi lopetti uransa yllättäen jo 2007 – Jyväskylän MM-rallin tapahtumilla oli hämmentävä vaikutus

Jyväskylän MM-rallin historiaan mahtuu useita suomalaislegendoja. Heistä kenties suurin on kaksi MM-kultaa voittanut Marcus Grönholm. Nyt inkoolainen muistelee avoimesti hurjia voittopaineitaan ja niistä aiheutunutta stressiä.

Marcus Grönholm voitti Jyväskylän MM-rallin peräti seitsemän kertaa.

28.9.2021 6:15

Voimakas kehon sisäinen adrenaliiniryöppy huumasi Marcus ”Bosse” Grönholmin elokuisena iltapäivänä vuonna 2007, kun hän tajusi kellottaneensa pohjat myös päivän toisella Ouninpohjan-erikoiskokeella.

Uran seitsemäs Jyväskylän MM-rallin voitto oli rallin kaksinkertaisen maailmanmestarin omissa käsissä.

Ouninpohjan maalissa huuma haihtui kuitenkin nopeasti.

Vedettyään hetken henkeä Grönholmin ilme yllättäen vakavoitui, ja hän sanoi kartturilleen Timo Rautiaiselle:

– Eiköhän tämä ala olla tässä! Menee liian likelle, mä lopetan urani tähän kauteen.

Lausahdus kuulosti Rautiaisen korvaan epätodelliselta.

Grönholmilla tiedettiin yhä olevan voitonnälkää ja ennen kaikkea kykyjä taistella uransa kolmannesta MM-tittelistä (hän voitti mestaruuden 2000 ja 2002). Jyväskylän jälkeen kautta 2007 oli jäljellä vielä muutama kisa. Grönholm kilvoitteli yhä tasapäisesti mestaruudesta ranskalaistähti Sebastien Loebin kanssa.

Grönholm nappasi uransa seitsemännen voiton Jyväskylässä, mutta Ford-kuski ilmoitti jo noin kuukautta myöhemmin lopettavansa kauden jälkeen

Ralliperhe oli hämillään.

– Paine alkoi käydä liian suureksi. En halunnut jättää areenoita kakkosena, Grönholm paljastaa lopettamisensa taustoista nyt, reilut 14 vuotta myöhemmin.

Hämmentävää kyllä, Jyväskylässä inkoolaisen havahdutti Mikko Hirvonen. Nuori tallikaveri oli pystynyt haastamaan hänet tasapäisesti pitkin rallia – jälleen myös Ouninpohjan ”pätkällä”.

Se riipaisi vahvasta itseluottamuksestaan tunnetun inkoolaisen itsetuntoa ilmeisen ratkaisevasti, vaikka voittomarginaali Hirvoseen oli lopulta jopa 24,2 sekuntia.

– MM-sarjan kokonaistaistelussa olin toki jo aiemmin hävinnyt Loebille, mutta itselleni oli tärkeintä, ettei kukaan ollut vuosikausiin pystynyt voittamaan mua ajamalla Jyskälässä – ei varsinkaan kukaan suomalainen, Grönholm selvittää.

Marcus ”Bosse” Grönholm ja Mikko Hirvonen kaasuttelivat tallitovereina Fordilla MM-kaudella 2007. Jyväskylän MM-rallissa Hirvonen ajoi kaasu lattiassa ja sai havahdutettua Grönholmin ennenkuulumattomalla tavalla.

Tällä viikolla Jyväskylässä kaasutellaan sorapätkillä jo 70. kerran. Juhlarallin kuumin suosikki on Toyotan 20-vuotias Kalle Rovanperä, joka ehti pikkupoikana ihastella lukemattomat kerrat sekä isänsä Harrin että Grönholmin ajosuorituksia Jyväskylässä.

Myös Grönholm löysi aikanaan omat esikuvansa Suomen sorateiden varressa seisoessaan.

– Seurasin 1980-luvulla intohimoisesti suomalaisten huippukuskien keskinäisiä taisteluja Jyväskylässä – muiden muassa Hannu Mikkolan, Markku Alenin ja Juha Kankkusen. Päätin, että jonain päivänä olisin itse se kuski, joka kellistää kaikki muut suomalaiset, urallaan 30 MM-osakisavoittoa ajanut Grönholm, 53, kertoo.

– Korvieni väliin syöpyi jo varhain ajatus, että suomalaisen on voitettava aina Jyskälässä. Myöhemmin huipulle noustuani siitä tuli sitten paitsi voimavara myös taakka. Ensimmäisen MM-kultani jälkeen mikään ei olisi rallitouhuissa välttämättä kirvellyt enemmän kuin häviäminen Jyskälässä toiselle suomalaiselle, jatkaa rallieläkeläinen, joka voitti Suomen MM-rallin ensimmäisen kerran vuonna 2000.

Jyväskylästä muodostui Grönholmille pakkomielle.

– Silloin 2000-luvulla multa odotettiin Jyskälässä aina voittoa. Voittaminen kotiyleisön edessä oli toki huumaavaa, mutta siitä voittopaineesta aiheutunut stressi myös koetteli paljon, hän sanoo.

Inkoossa asuva Marcus Grönholm ei ole aiemmin puhunut yhtä avoimesti uransa aikaisista voittopaineistaan, joilla oli lopulta merkittävä ja yllättävä rooli hänen lopettamispäätöksensä taustalla.

Jyväskylän MM-ralli tunnetaan monista maineikkaista erikoiskokeistaan, parhaiten juuri legendaarisesta Ouninpohjasta.

Eikä vähiten sen kuuluisasta ”keltaisen talon hyppyristä”, jolle Giuanluigi Galli hurjasteli 2000-luvulla yhä voimassa olevan nopeusennätyksen: 171 kilometriä tunnissa.

Myös Grönholm muistaa italialaisen ”Hullu-Gallin”, jonka auto hyppäsi tuolloin peräti 55 metriä. Niin ikään inkoolainen muistaa N-ryhmässä 2000-luvun puolivälissä kaasutelleen Aki Teiskosen, joka lennätti Subaruaan jopa 43 metriä.

– Itse en koskaan viitsinyt päästellä siitä (hyppyristä) täysillä läpi, koska pelkäsin rikkovani auton, eikä rallia koskaan voiteta ilmassa. Mutta monet kuskit kyllä tekivät hurjia ja arvostettavia hyppyjä siitä. Huimaa touhua, Grönholm hämmästelee yhä.

Marcus Grönholm sai tuulettaa Suomen MM-rallin voittajana seitsemän kertaa. Mukana riemussa kartanlukija Timo Rautiainen.

Inkoolainen on voittanut kymmenen prosenttia kaikista Jyväskylässä ajetuista ralleista.

– Voitto oli muuten tulossa myös vuonna 2003, kunnes toinen takapyöräni rikkoontui pian Kakariston-mutkan jälkeen kovassa kiihdytyksessä. Meni laakeri paskaksi, ja silloin kyllä potutti kunnolla, nykyään rallicrossiin ja ralliin erikoistunutta GRX-tallia johtava Grönholm muistelee.

– Urani alkupuolella tuli maksettua kovia oppirahoja Jyskälässä, välillä ajettiin pahasti pihallekin. Kaiken kaikkiaan Jyskälä jätti mieleeni muistoja, jotka ovat yhä vahva osa omaa identiteettiäni. Unohtumattomia muistoja.

Lue lisää: Marcus Grönholm, 53, kyllästyi takapihan ankeaan näkymään – keksi hurjan suunnitelman: ”Seitsennumeroinen summa”

Marcus Grönholmin kyyti oli kylmää Jyväskylässä esimerkiksi vuonna 2006, jolloin hän nappasi jälleen voiton MM-kotirallissaan. Kaikkiaan Grönholm voitti rallin peräti seitsemän kertaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?