Rallin MM-sarjassa hurjat suunnitelmat! ”Emme voi istua paikallamme” - Ralli - Ilta-Sanomat

Rallin MM-sarjassa hurjat suunnitelmat! ”Emme voi istua paikallamme”

Rallin MM-sarjaan kaavaillaan isoja uudistuksia.

Rallin MM-sarjan tulevaisuudesta puhutaan suuria. Kalle Rovanperä lennätti Toyotallaan rapaa Italiassa viime vuonna.­

20.4. 19:34

Rallin MM-sarjassa kaavaillaan suuria uudistuksia lähivuosina. Sarjan tavoitteena on vallata uusia markkina-alueita.

Kansainvälisen autoliitto Fian rallipomo Yves Matton julisti Autosport-lehden haastattelussa, että MM-sarja haluaa jättää entistä isomman, globaalin jalanjäljen. Mattonin mukaan tämä tarkoittaa MM-osakilpailujen saamista Venäjälle, Intiaan, Kiinaan ja Yhdysvaltoihin.

Suunnitelmien taustalla painavat tietenkin myös MM-sarjaan osallistuvien autonvalmistajien toiveet lisätä markkinointiaan ja viime kädessä myyntiään mainituilla alueilla.

Fordin tukeman M-Sport-tallin nokkamiehiin kuuluva Richard Millener painottaa Autosportille, ettei MM-sarja voi jäädä ruopimaan paikoilleen.

– Emme voi istua paikoillaan. Meidän pitää kehittää tätä lajia, joten meidän täytyy varmistaa se, että houkuttelemme uutta yleisöä ja investointeja.

Mitään varsinaisesti uutta MM-sarjan laajenemishaaveissa ei ole. MM-sarja ja siihen osallistuvat autonvalmistajat ovat haikailleet esimerkiksi Yhdysvaltoihin ja Kiinaan jo vuosikymmeniä.

Kiinassa ajettiin MM-rallia jo 1999, mutta ranskalaistähti Didier Auriolin Toyotalla voittama kisa ei saanut juurikaan kiitosta järjestelyistään ja reitistään. Erikoiskokeita peruttiin ja turvallisuusjärjestelyt ontuivat.

– Voisin tulla tänne lomalle, mutta en haluaisi ajaa täällä rallia, kiteytti Auriolin silloinen tallitoveri, espanjalaismestari Carlos Sainz BBC:n haastattelussa tuolloin.

Loikkiiko Thierry Neuville Hyundaillaan pian uusissa MM-osakilpailuissa? Arkistokuva.­

Kiinassa piti ajaa MM-rallia myös 2016, mutta kaavailtu reitti todettiin lopulta käyttökelvottomaksi kisan tarpeisiin. Syyksi ilmoitettiin sään aiheuttamat vauriot tiestölle.

Kiinan osakilpailun palaamisesta MM-kalenteriin liikkui tietoja jo ennen vuotta 2016. Fian nykyinen rallipomo Matton työskenteli noihin aikoihin Citroënin tallipäällikkönä.

– Rekoilla kestää kolme päivää päästä sinne, ja se on todella kallista. Emme halua tehdä pitkää matkaa sinne ja tuhlata paljon rahaa, jos ralli on keskellä ei mitään ja sitä ei promotoida oikein, Matton jyrähti Citroënin tallipomon roolissa vuonna 2013.

Amerikan-markkinoille on MM-sarjassa katseltu jo pitkään. Klassisen rallin perinteet ja juuret ovat kuitenkin pääosin Euroopassa.

MM-sarjassa kaasuteltiin USA:n Olympus-rallia 1980-luvun lopulla, mutta paikallisia katsojia se ei juurikaan houkutellut. Yhdysvaltoja pidettiin puheissa silloinkin tärkeänä markkina-alueena, mutta tallien suhtautuminen Olympus-ralliin osallistumiseen oli silti nihkeää. Tuohon aikaan talleja ei ollut velvoitettu osallistumaan MM-kauden jokaiseen osakilpailuun.

Uusien paikkojen lisääminen MM-kalenteriin olisi tärkeää myös sarjassa kilpailevien autonvalmistajien määrän lisäämiseksi. Tällä erää MM-sarjassa kilpailee tehdastalleina vain Jari-Matti Latvalan luotsaaman japanilaisjätti Toyotan tiimi ja eteläkorealainen Hyundai. M-Sport kisaa Fordin tuella, mutta sillä ei ole virallista tehdastallin statusta.

MM-sarjan promoottorin nokkamies Peter Thul on aiemmin kiikaroinut etenkin Kiinaan. Hän on sanonut haluavansa kiinalaisen autonvalmistajan kilpailemaan MM-sarjaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?