Sébastien Loeb paljastaa vihdoin välirikon todellisen syyn – hylätty kartturi raivostui silmittömästi tylyistä potkuista - Ralli - Ilta-Sanomat

Sébastien Loeb paljastaa vihdoin välirikon todellisen syyn – hylätty kartturi raivostui silmittömästi tylyistä potkuista

Rallin supertähti Sébastien Loeb avasi syitä luottomiehensä hylkäämiseen.

Sébastien Loeb (oik.) ja Daniel Elena tottuivat voittamaan. Yhteistyö loppui riitaisasti. Arkistokuva Suomen MM-rallista vuodelta 2008.­

30.3. 22:25

Ralliautoilun ranskalainen suurmestari Sebastién Loeb teki maaliskuun puolivälissä kovan päätöksen. Hän päätti pitkäaikaisen yhteistyönsä luottomiehensä, kartturi Daniel Elenan kanssa.

Loeb ja monacolainen Elena olivat työskennelleet yhdessä 23 vuotta. He voittivat yhdeksän maailmanmestaruutta yhdessä ja kilpailivat Dakar-erämaarallissa parina viisi kertaa.

Loeb vetäytyi MM-ralleista viime kauden jälkeen. Hän on jahdannut Dakar-rallin voittoa huippuajokeilla tuloksetta usean vuoden ajan.

Viimeksi Loeb, 47, ja Elena, 48, kilpailivat Dakarissa maineikkaan Prodrive-kilpatallin rakentamalla BRX1-ajokilla.

Loeb teki ratkaisunsa tiettävästi Prodrive-tallin myötävaikutuksella. Niin tai näin, Elena raivostui päätöksestä.

Hän ilmaisi kiukkuaan Facebookissa julkaisemallaan videolla.

– Kerronpa nyt teille Loeb-Elenan tarinan: yhdeksän maailmanmestaruutta, 79 WRC-osakilpailuvoittoa, kulkee Dakarissa, kulkee Hyundain kyydissä kahteen ennen saavuttamattomaan valmistajien maailmanmestaruuteen saakka. Sitten yhtäkkiä Prodriven riveissä kaikki onkin sontaa, Elena vuodatti.

Nyt Loeb on selvitellyt lisää päätöksensä taustoista DNA Sportsille. Hän korostaa, että modernit erämaakilpailut eroavat paljon normaaleista MM-sarjan erikoiskoeralleista.

– Erämaarallit ovat hyvin erityisiä. Meillä ei ollut enää keskinäistä harmoniaa autossa.

– Oli väärinkäsityksiä ja keskinäisen luottamuksen katoamista. Ajoittain hän sanoi minulle asioita, joita en uskonut. Toisinaan olin itsepäinen, kun hän oli oikeassa.

Loebin mukaan autossa oli jännitteitä, joita hän ei ollut koskaan aiemmin kokenut.

– En syytä häntä mistään, mutta olimme yhteistyömme suhteen eksyksissä, Loeb totesi.

Loebin mukaan navigointi Dakarissa on muuttunut. Paperista tiekirjaa ei saa enää tutkittavaksi hyvissä ajoin etukäteen, vaan tieto reitistä tulee vain hetki ennen pikataivalta. Navigoinnin keskiössä on nykyisin tabletti, joka Loebin mielestä vaatii ”nopeaa ajattelua sekä tietojen analysointia ja soveltamista”.

– Se on monimutkaista. Danielilla ei ollut aikaa valmistautua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?