Harri Rovanperä avautuu viimein kipeästä aiheesta: ”Markko pyysi katsomaan autoon” - Ralli - Ilta-Sanomat

Harri Rovanperä avautuu viimein traagisesta rallimuistosta – tuli ensimmäisenä synkälle onnettomuuspaikalle: ”Markko pyysi katsomaan autoon”

Harri Rovanperä oli ensimmäisenä kuljettajana turmapaikalla, kun Michael ”Beef” Park kuoli traagisesti.

Michael ”Beef” Park kuoli Walesin MM-rallissa sattuneessa onnettomuudessa 15 vuotta sitten.

11.11.2020 6:05

Likimain viisitoista vuotta sitten koettiin yksi rallihistorian synkimmistä hetkistä. Markko Märtinin kakkoskuljettaja Michael Park kuoli ulosajossa Walesin MM-rallissa syyskuussa 2005.

Harri Rovanperä saapui onnettomuuspaikalle kakkoskuljettajansa Risto Pietiläisen kanssa ensimmäisinä kilpailijoina.

Asia on Rovanperälle, 54, yhä kipeä, eikä hän ole siitä aiemmin juuri puhunut. Hän kertoo asiasta nyt Ilta-Sanomille Parkin muistoa kunnioittaen.

Kohtalokas turma sattui rallin päätöspäivän toisella erikoiskokeella Margamin pikataipaleella. Virolaisen Märtinin ohjaama Peugeot 307 WRC paiskautui päin puuta brittikartanlukija Parkin puolelta.

Mitsubishi-kuljettajat Rovanperä ja Pietiläinen ymmärsivät tilanteen vakavuuden välittömästi paikalle saavuttuaan.

– Olin jo vuosia miettinyt sitä paikkaa. Se ei ollut pitkän matkan päässä erikoiskokeen lähdöstä. Siinä on kovavauhtinen alamäki ja tiellä puiden alla oli yleensä liukasta savea.

– Kävi usein mielessä, että tässä kun lipsahtaa, niin voi käydä todella huonosti. Silloin siinä kävi juuri niin, Rovanperä huokaa herkistyneenä.

Harri Rovanperä (etualalla) ja Risto Pietiläinen ajoivat pitkään yhdessä. Kuva vuodelta 2001 Peugeot’n ohjaamosta.

Pietiläinen totesi turmapaikalla heti radion välityksellä, että pikataival pitää keskeyttää ja paikalle tarvitaan kiireellä ambulanssi.

Märtin oli tullut jo ulos autostaan ja paikalla oli myös joitain katsojia.

– Tilanteen karmeuden ymmärsi jo ennen kuin katsoi autoon sisälle. Markko oli järkyttynyt ja pyysi katsomaan sinne autoon…

– Se ei unohdu koskaan, se on ihan selvä asia, Rovanperä sanoo ääni murtuen.

Rovanperä yritti auttaa ja toimia onnettomuuspaikalla johdonmukaisesti järkytyksestään huolimatta. Hän varoitti takaa tulleita autokuntia ja pyrki edesauttamaan pelastusväen toimia.

Rallin loput erikoiskokeet peruttiin ja Märtinin ja Marcus Grönholmin edustama Peugeot-talli vetäytyi kilpailusta kokonaan.

Citroenin ranskalaistaituri Sebastien Loeb olisi varmistanut vuoden 2005 maailmanmestaruuden Walesin rallissa, mutta otti tahallisen aikasakon. Loeb ei halunnut voittaa mestaruutta tällä tavalla, vaan esti oman MM-tittelinsä varmistumisen aikarangaistuksella. Hän toki nappasi mestaruuden myöhemmin samana vuonna.

Britannian yleisradioyhtiön BBC:n mukaan Park kuoli heti useisiin turmasta tulleisiin vammoihin. BBC:n mukaan tutkimuksissa todettiin, ettei onnettomuusautossa ollut mitään turman aiheuttanutta vikaa. Olosuhteita kuvailtiin myös normaaleiksi. Turmasta todettiin, että se oli ”rallin riskeihin liittyvä onnettomuus”.

– Tein kaiken voitavani. Tällaisia tilanteita tulee rallissa. Joskus näistä tilanteista selviää ja toisinaan seurauksena on ulosajo, äärimmäisen pahoillaan ollut Märtin totesi BBC:n mukaan turman tutkimusten yhteydessä.

Märtin selvisi rytäkästä ilman fyysisiä vammoja. Silti hänen uransa huippukuljettajana päättyi käytännössä Walesin ulosajoon 2005. Sittemmin Märtin on toiminut muun muassa maanmiehensä, maailmanmestari Ott Tänakin taustavoimissa.

Markko Märtinin ajoura loppui käytännössä Walesin MM-rallin ikävään onnettomuuteen 2005.

39-vuotiaana kuollut Michael ”Beef” Park oli perheellinen mies ja erittäin pidetty henkilö rallipiireissä.

– Hän oli tosi reilu ja asiallinen kaveri. Kaikki varmasti tykkäsivät hänestä. Hän oli huumorintajuinen ja rento sälli. Hänen kanssaan oli kaikkien hyvä olla, huipputyyppi, Rovanperä sanoo.

WRC-huippukuljettajien kuolemaan johtaneilta onnettomuuksilta on onneksi sittemmin säästytty.

– Joskus on huonoa tuuria ja tässä Walesin 2005 hommassa oli sitäkin mukana. Autojen turvallisuuteen panostettiin toki jo tuolloin, mutta kyllähän niiden turvallisuus on tietysti kehittynyt 15 vuodessa, Rovanperä pohtii.

– Moottoriurheilun vaarat ovat kaikilla siinä mukana olevilla tiedossa. Niiden kanssa pitää elää. Toivotaan ettei tällaisia satu ja onneksi ei ole nyt sen jälkeen sattunut.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?