Video: Colin McRae sulatti sydämet hurjalla kilinkolin-tyylillä – Tommi Mäkinen muistelee ystäväänsä: ”Tosi iso merkitys”

Rallilegenda Colin McRae kuoli traagisesti 13 vuotta sitten.

Tähän kuvaan Kyproksen MM-rallista 2002 kiteytyy paljon Colin McRaen suosion salaisuudesta. Mennään eikä meinata, vaikka auto olisi jo rusinana.

15.9.2020 19:29

Colin McRae on kenties rallihistorian tunnetuin kuljettaja. Tänään tiistaina tulee kuluneeksi tasan 13 vuotta siitä, kun rajusta ajotyylistään ja maailmankuulusta videopelistään tunnettu vuoden 1995 maailmanmestari McRae kuoli.

McRae kuoli 39-vuotiaana helikopteriturmassa kotitilallaan Skotlannin Lanarkissa. Helikopterissa olivat onnettomuushetkellä Colin McRaen lisäksi hänen viisivuotias poikansa Johnny, tämän kuusivuotias kaveri sekä Colinin lapsuudenystävä. Kaikki neljä kuolivat.

Aluksi epäiltiin, että McRaen ohjaamassa helikopterissa oli vikaa. Brittiläinen onnettomuustutkintalautakunta kuitenkin totesi, että McRaen toiminta vaikutti ratkaisevasti onnettomuuteen. Hänen raportoitiin lentäneen vaarallisesti ja liian matalalla.

Colin McRae ja Subaru ovat yksi moottoriurheiluhistorian maineikkaimmista yhdistelmistä.

McRaella oli niin sanotusti bensaa suonissaan heti syntymästä asti. Hänen isänsä Jimmy McRae oli tunnettu rallikuljettaja Britanniassa. Hän oli myös monelle 1980-luvun suomalaistähdelle äärimmäisen tuttu mies, koska tuohon aikaan suomalaiset kilpailivat ahkerasti MM-sarjan lisäksi myös Britannian mestaruussarjassa.

Jimmy McRae ajoi tiukasti kisaa muiden muassa Henri Toivosta, Ari Vatasta, Hannu Mikkolaa ja Pentti Airikkalaa vastaan.

Colin kasvoi siis pienestä pitäen rallin parissa. Myös hänen Alister-pikkuveljensä ajoi sittemmin MM-sarjassa, muttei yltänyt lähellekkään veljensä tasoa.

Colin McRae aloitteli moottoriurheilu-uraansa motocrossin ja trial-pyörien parissa. Isän ralliuran takia autoihinkin pääsi usein tutustumaan.

Ja intoa piisasi. Jo 1980-luvun puolivälin tienoilla McRae ajoi Skotlannissa kilpaa Talbot Sunbeamilla.

Hänen ajotyylinsä havaittiin heti rajuksi ja viihdyttäväksi. Pelkistettynä se oli kaikki tai ei mitään -toimintaa. McRaeta alettiinkin melko pian verrata nuoreen Ari Vataseen, joka oli sulattanut brittien sydämiä periksiantamattomalla tyylillään.

Vatanen voitti maailmanmestaruuden vuonna 1981 ja paljon muutakin, kuten legendaarisen Dakar-rallin neljästi sekä Britannian mestaruussarjan kahdesti. Silti Vatasen jäljiltä jäi matkan varrelle paljon romua varsinkin hänen uransa alussa.

Sittemmin konkari Vatanen ja nuori hurja Colin McRae ajoivat Subarulla tallitovereinakin MM-osakilpailuissa.

Colin McRaen asennetta ja ajotyyliä kuvaava ralli oli hänen debyyttinsä Suomen MM-osakilpailun soraränneissä 1992.

McRae selätti Subaru Legacynsa jo kisaa edeltäneissä testeissä. Kilpailussa skotin piti kartuttaa kokemusta ja edetä maltilla, mutta mitä vielä. McRae ajoi kahdesti rajusti ulos, mutta jatkoi sinnikkäästi matkaansa rusinaa muistuttaneella Subarullaan.

Suomalaiset rallifanit ihastuivat sisukkaaseen ja metsähallituksen puolella piehtaroineeseen McRaeen.

Suomen MM-rallista 1992 tulikin oleellinen luku Kilin-Kolin -lempinimen saaneen McRaen tarinassa kohti supertähteyttä ja maailmanmestaruutta.

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.

Maailmanmestaruuden skotti nappasi 1995 Subarulla. Sen jälkeen alkoi Tommi Mäkisen valtakausi, jonka aikana puuppolalainen vei Mitsubishin ratissa peräti neljä maailmanmestaruutta peräjälkeen.

– Colinia seurattiin maailmanlaajuisesti. Hänen merkityksensä koko lajille on tosi iso, Mäkinen sanoo Ilta-Sanomille.

Colin McRae paijasi Tommi Mäkistä ennen RAC-rallia 1997.

McRae oli Mäkiselle äärimmäisen kova vastus. Painetilanteissa ja kilpailujen ratkaisujen hetkillä keskittymisen mestarina tunnettu Mäkinen pystyi kuitenkin tasaisuudellaan ja oikea-aikaisilla hyökkäyksillään lyömään virhealttiin skotin.

– Taistomme olivat tosi tiukkoja. Hyvin usein jompi kumpi ajoi niissä kahinoissa ulos tieltä, Mäkinen muistelee.

– Colinin ajotyyli oli räväkkä ja jopa repivä. Se oli usein sellaista tuosta vaan painetaan menemään -meininkiä. Tuli niitä ulosajoja, eikä kellokaan aina tykännyt hänen tyylistään. Esimerkiksi asfaltilla hän jätti renkaistaan vähän turhan paljon mustaa juovaa tiehen – vaikka toki hän teki tulosta silläkin alustalla, Mäkinen kuvailee.

Maailmanmestarit Colin McRae (etualalla), Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen ja Carlos Sainz kuvattiin Suomen MM-rallissa 2001.

Mäkinen vietti skotin kanssa aikaa myös vapaa-ajalla.

– Hän oli todella mukava kaveri. Ajoimme muun muassa enduroa yhdessä.

Subarulta McRae siirtyi Fordille kaudeksi 1999. Samalla hänestä tuli heittämällä rallimaailman eniten tienaava mies. McRaen raportoitiin ansaitsevan pelkästään palkkatuloina yli kolme miljoonaa silloista puntaa kaudessa.

Panostukset Fordilla olivat jyhkeitä, sillä uudelle Focus-mallille haluttiin maksimaalinen julkisuus ja menestys.

Samoihin aikoihin McRaen mukaan nimetty videopeli alkoi saada kulttimainetta.

Maailmanmestaruus Fordilla jäi lopulta saavuttamatta, mutta tuo ajanjakso tuotti ikimuistoisia kilpailuja McRaen uralle. Rallifanien mieliin ovat syöpyneet muun muassa tuokiokuvat Kyproksen MM-rallista 2002, kun McRae etenee erikoiskokeella ulkoisesti täysin tuhoutuneella Focuksella ja potkii sen muotoja uuteen uskoon tauolla.

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.

Ford-ajanjakson jälkeen McRaen ura alkoi MM-tasolla hiipua, vaikka yksittäisiä väläyksiä nopeudesta yhä nähtiinkin.

McRaen suosio on kuitenkin edelleen vankka ja maine tallella. Siitä saatiin yksi osoitus viime vuonna, kun F1-sarjassa kilpailevan Haas-tallin pomoa Günther Steineria haastateltiin Autosport-lehteen.

Steiner on tehnyt pitkän uran F1:ssä ja moottoriurheilussa ylipäätään. Rallin MM-sarjassa hän työskenteli takavuosina muun muassa Mazdan ja Fordin talleissa.

Autosport-lehdessä Steinerilta udeltiin, mikä on hulluin juttu, jonka hän on kuullut kuljettajalta. Tässä yhteydessä esiin nousi McRaen nimi...

– Tein töitä McRaen kanssa, joten minulle sanottiin kaikenlaista.

– Jotkut jutuista olivat jopa painokelpoisia. Muistan, kun Colin sanoi minulle: ”En tarvitse onnea, minulla on lahjakkuutta...”

Colin McRae

Syntyi 5.8.1968 Skotlannin Lanarkissa, kuoli 15.9.2007 Lanarkissa

Maailmanmestari 1995, Britannian mestari 1991 ja 1992

25 MM-osakilpailuvoittoa

146 MM-osakilpailua

Autoja MM-sarjassa: Vauxhall, Peugeot, Subaru, Ford, Citroen, Skoda

Maailmankuulu rallin videopeli kantaa McRaen nimeä

Isä Jimmy ja veli Alister ovat myös ajaneet rallia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?