Jari-Matti Latvala hankki 60 000 euron tulostimen – kommentoi nyt ohi mennyttä sopimusta - Ralli - Ilta-Sanomat

Jari-Matti Latvala suunnittelee uutta aluevaltausta – siksi tallissa seisoo uusi 60 000 euron ihmevekotin

Jari-Matti Latvalalla on uusia ideoita niin urheilu- kuin siviiliuralleenkin.

Julkaistu: 2.7. 6:10

Kokenut Latvala sanoo halunneensa pysyä lojaalina Toyotalle. Nyt hän on kehittänyt uuden bisnesidean, joka herättää ihmetystä.

Rallitähti Jari-Matti Latvalan elämässä sattuu ja tapahtuu. Viime aikoina Latvala on saanut lähinnä lunta tupaansa – viimeksi viime viikolla, jolloin rengasvalmistaja Pirellin testikuljettajan paikka vietiin hänen nenänsä edestä.

Toyotalla MM-sarjaa vielä viime vuonna 2019 ajanut Latvala, 35, oli yhdessä britti Kris Meeken ja uusiseelantilaisen Hayden Paddonin ohella ehdolla Pirellin testikuljettajaksi, mutta paikan sai lopulta norjalainen Andreas Mikkelsen.

– Alkuun ajattelin, että kuvio Pirellin kanssa voisi olla hieno juttu, mutta aika pian selvisi, että en olisi voinut ottaa pestiä edes vastaan. Näin siksi, että minulla on markkinointisopimus Toyotan kanssa, ja Pirellin testit ajetaan Citroënilla, Latvala linjaa IS:lle.

– Diili Toyotan kanssa on minulle äärimmäisen tärkeä, enkä halua riskeerata sitä millään tavalla. Tämän vuoksi ei ollut järkeä painaa päälle Pirelli-pestin saamiseksi. Minulla on omat suunnitelmani paitsi rallin MM-sarjassa ajamisen myös siviilitöideni suhteen.

Jälkimmäisissä näyttää tapahtuneen uutta. Hämmästeltävääkin.

Latvalan kausi 2020 tyssäsi. Kuva viime vuoden Jyväskylän MM-ralleista.

MM-sarjassa eniten osakilpailuja ajanut Latvala on hankkinut yrityksensä nimiin teollisuuskoon 3D-tulostimen, jonka arvo on peräti noin 60 000 euroa.

Latvala haaveilee yhä paluusta MM-sarjan tehdaskuljettajaksi, rakentaa rahasta ralliautoja ja tekee lisäksi töitä Toyotan siviiliautopuolelle, joten mitä ihmettä hän tekee näin massiivisella teollisuustulostimella?

Tuurista kotoisin oleva rallivirtuoosi kertoo, että kyse on hänen uudesta bisneksestään.

– Ralliajoni ovat viime aikoina jääneet vähemmälle, eikä elämää voi myöskään jättää pelkästään ralliautojen rakentamisen varaan. Koin, että minulla pitää olla jotain muutakin tarjottavaa, ja koska teollisuuskoon 3D-tulostimia ei ole Suomessa vielä kovin paljon, ajattelin iskeä siihen saumaan, hän perustelee.

– Ensi vaiheessa tarkoitukseni on tulostaa osia erityisesti autoihin. Tällä tulostimella pystyn tekemään muovista ja nailonista melkeinpä mitä tahansa osia – kun pituutta ja korkeutta on maksimissaan 180 sekä leveyttä 330 milliä.

Teollisilla 3D-tulostimilla tulostettavat esineet piirretään ensin tietokoneella valmiiksi. Latvala kertoo tehneensä juuri Mercedes-Benzin henkilöauton Xenon-valojen korkeudensäätöön tarkoitetun osan.

– Sellaisen hinta on kaupasta ostettuna noin 250 ja 3D-tulostimella tehtynä noin 20 euroa, Latvala selvittää.

– Minulla ei ole vielä virallisia tilauksia, vaan koko homma nytkähti liikkeelle vasta viime viikolla. Piirtäjä on kuitenkin jo käytössäni.

Tulevaisuudessa Latvalan visioissa siintävät vielä mittavammat apajat.

– Näihin vehkeisiin on erilaisia päivityksiä tulossa, ja jossain vaiheessa uskon tulostavani myös metalliosia erilaisiin käyttötarpeisiin, Latvala kertoo.

– Tulostimen bisnesidea on massatuotannoissa, osia pitää saada myydyksi paljon. Toisaalta se on myös siinä, että normaalisti jyrsijällä metallia muotoiltaessa materiaalihukkaa tulee paljon, mutta tulostimella ei lainkaan.

Latvalan hankkima 3D-tulostin on vielä Suomessa harvinaista laatuaan.

Latvala työstää uuden hankintansa avulla uutta bisnesideaansa.

Tämän vuoden mahdollisissa MM-ralleissa Latvalaa ei nähdä. Hän ajoi helmikuussa Ruotsin MM-rallin Toyotan lainakalustolla, mutta meno loppui lyhyeen kuljettajasta riippumattoman teknisen vian vuoksi.

Toyota ja sen tallipäällikkö Tommi Mäkinen lupasivat Latvalalle, että hän saa hyvitykseksi auton toiseen MM-osakilpailuun, kunnes iski koronapandemia, joka sotki koko MM-sarjan suunnitelmat.

Sittemmin jo viisi MM-osakilpailua on peruutettu ja kaksi siirretty.

– MM-sarjaa kaasuteltaneen vuonna 2022 hybridiautoilla, ja siinä on paluumahdollisuuteni. Sitä ennen pitää saada näyttöjä aikaiseksi, mikä tarkoittaa joidenkin MM-rallien ajamista lainakalustolla sekä kenties osallistumista Euroopan Historic-luokan sarjaan 2021. Ilman muuta haluan vielä laittaa kaikkeni myös rallin puolesta likoon, Latvala korostaa.

– Tämän vuoden osalta en ole lainkaan vakuuttunut, että MM-sarjaa edes ajetaan, mutta vaikka se ajettaisiin tynkämuodossa, minun ei kannata tuhlata paukkuja siihen. Nimittäin tehdaskuskin paikkoja tuskin vapautuu ensi kaudeksi. Uskon, että myös Sebestien Ogier jatkaa vielä vuoden uraansa ja Toyotalla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?