Kimi Räikkönen pyysi aikoinaan apua oppiakseen rallin niksit – valmentaja vei F1-tähden heti lumiselle metsätielle: ”Ja vetoja” - Ralli - Ilta-Sanomat

Kimi Räikkönen pyysi aikoinaan apua oppiakseen rallin niksit – valmentaja vei F1-tähden heti lumiselle metsätielle: ”Ja vetoja”

Rallivalmentaja Tapio Laukkanen kertoo Ilta-Sanomille Kimi Räikkösen ensikosketuksesta ralliin ja arvioi hänen taitojaan.

Rallivalmentaja Tapio Laukkanen arvioi F1-tähti Kimi Räikkösen vahvuuksia ja heikkouksia. Kuvassa Räikkönen ralliautossa 2010.­

4.6. 7:41

Tapio Laukkanen työskenteli aikoinaan Tommi Mäkinen Racingilla kouluttajana ja ajovalmentajana, kun Kimi Räikköseltä tuli yhteydenotto loppuvuodesta 2008. Silloinen Ferrarin F1-tallin ykköstähti Räikkönen halusi ajaa rallia ja saada oppia.

Autoksi Räikkönen hankki S2000-luokan Fiat Grande Punton, sillä ajokin piti olla sopimussyistä samasta konsernista kuin Ferrari.

Mäkisen väki muokkasi autoa muun muassa jousituksen ja tasauspyörästön lukkojen osalta.

Rallissa omalla urallaan Suomen ja Britannian mestaruuden voittaneen Laukkasen pääasialliseksi tehtäväksi tuli Räikkösen ajovalmennus sekä kisatilanteissa neuvonantajana toimiminen.

Kimi Räikkönen ralliauton ohjaimissa 2010.­

Laukkasen muistin mukaan ensimmäinen testitapahtuma oli lumella Uuraisilla loppuvuodesta 2008. Kyseessä oli testin takia suljettu tienpätkä, eikä mikään ajoharjoittelu- tai rallicross-rata.

– Metsään puiden väliin ja siitä sitten vaan vetoja, Laukkanen kertoi.

Pelottiko istua ensimmäistä kertaa F1-miehen kyytiin ralliautossa?

– Ei. Hänellä oli saman tien ajatus siitä, että miten laitetta pitäisi viedä.

– Jarruttamisen tekniikka, moottorin tehokkaimman käyttöalueen hyödyntäminen eri tilanteissa ja vaihtaminen olivat hallussa. Eikä ollut mitään häslinkiä ratin kanssa. Ylipäätään tekeminen ohjaamossa oli oikea-aikaista ja tarkoituksenmukaista.

Säväyttikö rallimies Räikkösessä erityisesti jokin asia?

– Rauhallisuus ja kova itseluottamus.

– Ja into oli tosi kova! Hän oli aina tulossa ajamaan, jos vain aikataulut yhtään sopivat.

Missä asioissa sitten oli petrattavaa, vai jäikö sinulle lähinnä kannustajan rooli?

– Kannustuksella saa toki ruokittua itseluottamusta, mutta eihän valmentaja voi ruveta mitään höpöjä puhumaan, vaikka meritoitunut mies vieressä istuisikin.

– Kävimme läpi muun muassa jarrupaikkojen vaihtumista erilaisissa olosuhteissa ja urissa ajamista.

Räikkösen ensimmäinen kisa oli Tunturirallissa vuonna 2009, jolloin hän oli yleiskilpailun 13:s. Hän osallistui samana vuonna valtavan mediahässäkän keskellä ensimmäisen kerran myös Suomen MM-ralliin.

”Jyskälässä” erikoiskoeajat olivat lupaavia, mutta matka katkesi ulosajoon, jolle Räikkönen naureskeli huoltoalueella.

Kimi Räikkösen Fiat lipsahti lepikkoon Suomen MM-rallissa 2009.­

Räikkösen uran ensimmäisen Ferrari-pestin päätyttyä hän kiersi 2010 ja 2011 MM-ralleja Citroënin WRC-autolla. Paras tulos, viides sija, tuli Turkista 2010. Räikkönen porhalsi myös yhden MM-pikataipaleen pohja-ajan, se tuli asfaltilla Saksan osakilpailun lyhyellä yleisöerikoiskokeella.

– Toki Kimin ajaminen MM-sarjassa oli hieman ailahtelevaa, mutta oli siellä pirun hyviä pätkäaikoja. Asfaltti oli hänelle paras alusta rata-autoilutaustan takia, hän laski menemään tosi kovalla luotolla, Laukkanen kertaa.

Laukkasen mukaan eniten Räikkösellä on kehitettävää nuotituksessa, nuottien kuuntelussa ja niiden sisäistämisessä.

Kuinka paljon keski-ikäinen mies voi halutessaan nuotituksesta vielä oppia?

– Voihan sitä opetella teoriassa vaikka kuinka paljon, mutta tietyllä tavalla se on kyllästyttävää hommaa. Oikeastaan siinä pitäisi olla kisatilanne päällä, että oppi olisi mahdollisimman tarkoituksenmukaista ja tarttuvaa, Laukkanen huomauttaa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?