Juha Kankkusen rakkain voitto tuli kisassa, jonka viimeisin suomalaisvoittaja on todellinen yllätysnimi – ”Liukkaampaa kuin peilijäällä” - Ralli - Ilta-Sanomat

Juha Kankkusen rakkain voitto tuli kisassa, jonka viimeisin suomalais­voittaja on todellinen yllätysnimi – ”Liukkaampaa kuin peilijäällä”

Juha Kankkunen kertoo Ilta-Sanomille rakkaimmasta voitostaan.

Julkaistu: 27.5. 18:40

MM-sarjan klassikkokisa on ollut suomalaiskuljettajille melkoinen kultakaivos.

Legendaarisen Kenian Safari-rallin piti palata MM-sarjaan heinäkuussa. Toisin kävi, kun koronavirus sotki suunnitelmat ja klassikkokisa peruttiin.

Safaria ei ole ajettu MM-rallina sitten vuoden 2002 ja nytkin se jää odottelemaan parempia aikoja.

Rallimaestro Juha Kankkunen voitti Safarin peräti kolme kertaa hohdokkaalla urallaan. Kankkusen täysosumat Afrikassa tulivat 1985, 1991 ja 1993. Ensimmäisen ja viimeisen Safarin-voittonsa Kankkunen nappasi Toyotalla, keskimmäinen lohkesi Lancian ratissa.

Kankkunen, 61, on viettänyt paljon aikaa Keniassa myös vapaa-aikana luonnosta nauttien. Nelinkertainen maailmanmestari ottaisi Safarin avosylin takaisin MM-sarjaan.

– Se tuo vähän erilaisen säväyksen. Se ei mene luonteeltaan ihan samaan muottiin kuin ehkäpä muut MM-sarjan kisat tuppaavat menemään. Toki kisa on muuttunut takavuosista, mutta kyllä se yhä silti vaatii monipuolista ajamista, Kankkunen sanoo Ilta-Sanomille.

Kankkunen voitti uransa ensimmäisen MM-rallin 1985 juuri Safarissa. Kankkunen oli kaksi päivää ennen kisan alkua täyttänyt 26 vuotta ja porhalsi Safarissa ensikertalaisena.

Safarin voittaminen ensimmäisellä yrittämällä piti olla mahdotonta, mutta niin vain Kankkunen kaasutteli ykköseksi yli 5000 kilometrin urakan jälkeen.

– Toyotalla oli niihin oloihin erittäin vahva auto tuolloin. Ja ehkäpä maanviljelijänä olin tottunut sellaiseen menoon, sehän oli vähän kuin olisi pellolla kotona ajanut, Kankkunen tuumaa.

– Olin harjoitellut huolellisesti ja sain hyviä vinkkejä kokeneelta tallitoveriltani Björn Waldegårdilta ennen rallia, Kankkunen jatkaa.

Hänelle ensimmäinen, Keniasta tullut MM-osakilpailuvoitto on yhä se kaikkein rakkain.

– Se auttoi uralla valtavasti eteenpäin.

Juha Kankkunen ja Toyota olivat voittava yhdistelmä Safari-rallissa 1985.

Kankkunen on kokenut myös Safarin nurjan puolen. Vuonna 1994 hän rysäytti Toyotan volttien kera ulos 180 km/h:n vauhdista, kun nuoteissa ei ollut huomioitu vaaran paikkaa. Auto meni rusinaksi ja Kankkuselle tuli haava päähän, ruhjeita rintakehään sekä nilkkavamma.

Juha Kankkunen ja kakkoskuljettaja Fred Gallagher juhlivat voittoa Safari-rallissa 1985.

Safari-rallilla oli aikoinaan MM-sarjan vaativimman kilpailun maine. Kiviset, kuoppaiset ja mutaiset soratiet ja ennalta arvaamaton sää pistivät kuljettajat ja autot kovaan testiin.

Haastetta lisäsivät myös villieläimet ja paikallinen liikenne, joka oli takavuosina kuljettajien harmina myös erikoiskokeilla.

Mutta ”moderni Safari” on erilainen. Se on runnottu MM-sarjan nykyiseen kisaformaattiin, jossa erikoiskokeet ovat huomattavasti kompaktimmassa muodossa ”kuin vanhaan hyvään aikaan”.

On selvää, ettei Safarilla ole samanlaista kestävyyskilpailun luonnetta kuin ennen.

Uuden Safarin erikoiskokeet ajetaan suljetuilla teillä, mutta paikallinen liikennekulttuuri ja kisaan odotettavat suuret katsojamäärät voivat aiheuttaa harmaita hiuksia järjestäjille. Myös villieläimet ovat yhä läsnä.

Safarin tiet ovat paikka paikoin nopeita, mutta yllätyksiäkin saattaa olla luvassa.

– Ollaan kuitenkin Afrikassa, joten kyllä se varmasti haastava ralli yhä on. Voi siellä olla aika huonojakin tieosuuksia. Joissain kohdin on pakko ajaa nätimmin, ei voi paahtaa ihan koko ajan täysiä, Kankkunen pohtii.

Erityisen rankka kisasta tulee silloin, jos sataa. Sateella teistä tulee petollisen liukkaita ja paikka paikoin ajaminen on kuin peilijäällä, kun muta imeytyy renkaiden kuviointiin.

– Olen ollut siellä kaulaa myöten kurassa monet kerrat. Sateella kisasta tulee selviytymistaistelu, Kankkunen tietää.

– Ja se Safarin muta on jotain ihan uskomatonta. Se on jopa liukkaampaa kuin peilijäällä, rallilegenda sanoo.

Juha Kankkunen tietää Safari-rallin metkut.

Hannu Mikkola 1972 ja 1987, Ari Vatanen 1983, Juha Kankkunen 1985, 1991 ja 1993, Tommi Mäkinen 1996 ja 2001. Safari-ralli on ollut voittojen valossa suomalaiskuljettajille melkoinen kultakaivos.

Edellä on mainittu rallin legendaarisimpia nimiä, mutta kuka onkaan Safarin viimeisin suomalaisvoittaja? Hän on Tapio Laukkanen vuodelta 2017, jolloin Safari ajettiin Afrikan- ja Kenian-sarjan osakilpailuna.

– Onhan se toki makea meriitti, kun katsoo suomalaisvoittajien listaa. Mutta eihän minun Safarin-voittoani voi tietenkään verrata näihin aiempiin suomalaisvoittoihin. Kyllä ne arvokkaampia toki ovat, Laukkanen naurahtaa.

Laukkanen, 50, muistetaan Suomen ja Britannian mestarina, mutta MM-sarjassa varsinainen läpimurto jäi tekemättä. Nykyään hän toimii rallin ajo-opettajana, myös Afrikassa.

Tapio Laukkanen RAC-rallissa vuonna 1995.

Laukkanen sanoo, että uusi Safari on pitkälti nopeuskisa.

– Entisaikojen kestävyyskisa se ei enää ole, mutta villieläimiä reitillä vielä nähdään.

– Nykyautot kestävät Safarin haasteet hyvin. Itse ajamiseen mahdollinen sade voi tuoda huomattavaa vaikeutta, Laukkanen tuumaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?