Mikko Hirvosen ex-kartturi Jarmo Lehtinen paljasti takaiskun, joka mullisti kaksikon urat - Ralli - Ilta-Sanomat

Mikko Hirvosen ex-kartturi Jarmo Lehtinen paljasti takaiskun, joka mullisti kaksikon urat

Jarmo Lehtinen ja Mikko Hirvonen työskentelivät pitkään yhdessä. Kuva Jyväskylästä 2007.

Julkaistu: 24.5. 14:35

Pitkän linjan kartanlukija Lehtinen kertasi uraansa MM-sarjan podcastissa.

Rallimaailman konkari, ex-kuski Mikko Hirvosen ja viime kaudella Teemu Sunisen kartturina toiminut Jarmo Lehtinen on nähnyt ja kokenut 15 vuoden mittaisella urallaan paljon.

Lehtinen, 51, vieraili rallin MM-sarjan WRC:n Backstories-podcastissa, jossa hän valotti aikaansa Hirvosen kartanlukijana kausilla 2002–2014.

Lehtinen nosti keskustelussa esiin mahdollisesti uransa, ja samoin Hirvosen, merkittävimmän takaiskun. Se oli Hirvosen pudottaminen Subarun tallista 2004 kauden päätteeksi. Kaksikko siirtyi kaudelle 2005 yksityisajajiksi.

Tapauksesta tuli heidän uriensa käännekohta, Lehtinen paljastaa.

– Se tuntui huonolta, mutta oli tosiasiassa todella hyvä asia urillemme. Sen jälkeen emme olleet niin naiiveja, konkari kertoi.

Lehtinen, Hirvonen ja Fordin rallitiimin George Black 2007 Jämsässä.

Lehtisen mukaan aiemmat kaudet antoivat kaksikolle paljon tarvittavaa kokemusta, vaikka menestystä ei tullut.

– Mutta yhtä lailla, kun emme menestyneet hyvin noina vuosia, se opetti meille paljon lajista, meistä itsestämme ja siitä, mitä meiltä puuttui.

– 2005 todella koetteli rajojamme ja aloimme oikeasti ymmärtää, kuinka paljon työtä tämä vaatii. Sitä kasvaa paljon urheilijana.

Kauden 2005 aikana Hirvonen ajoi kuusi MM-osakilpailua, viisi yksityistallin Fordilla ja yhden rallin Škodalla.

Lehtinen ennen Harjun ek:n lähtöä 2018 japanilaiskuski Hiroki Arain kartturina.

Lehtinen debytoi rallin pääsarjassa Suomen rallissa 1997. Ensimmäinen voitto irtosi Australiasta 2006, viimeisin Sardiniasta 2012. Hän voitti 15 MM-rallia Hirvosen vierellä. Sen jälkeen hän on työskennellyt muun muassa urheilutoimenjohtajana Toyotan rallitallissa.

MM-rallikausi keskeytyi maaliskuussa kesken Meksikon osakilpailun. Kauden 13 suunnitellusta kisasta ehdittiin ajaa loppuun vain Monte Carlon ja Ruotsin rallit alkuvuodesta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?