Kalle Rovanperä valitsi historian upeimmat rallitykit – isän voittoauto mukana listalla kärkisijalla: ”Kunnon vetoa”

Kalle Rovanperä valitsi Ilta-Sanomien pyynnöstä hänen mielestään upeimmat ralliautot kautta aikojen.

Kalle Rovanperä, 19, on intohimoinen automies.

30.4.2020 10:01

Rallitähti Kalle Rovanperä, 19, tunnetaan fanaattisena automiehenä. Ralliammattilaisuutensa lisäksi hän harrastaa vapaa-aikanaan autojen rakentelua ja driftingiä. Lisäksi hänen tietopankkinsa kilpa-autoista ja muista klassikkoajokeista on mittava.

Toisen polven MM-rallikuljettaja Rovanperä osaa arvostaa myös mennyttä aikaa. Tämä kävi selväksi, kun Ilta-Sanomat pyysi Kallea valitsemaan hänestä kiehtovimmat MM-sarjan ralliautot kautta aikojen.

Toyota-kuljettaja Rovanperä arvostaa etenkin 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun ajanjaksoa MM-sarjassa.

Tuona aikana MM-sarjassa oli mukana useita tehdastalleja. Lähtölistat pursusivat tekijämiehiä ja kilpailu oli kivikovaa.

Esimerkiksi Suomen MM-rallissa 1999 ajoi viisi maailmanmestaria: Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Carlos Sainz, Colin McRae ja Didier Auriol. Lisäksi lähtöviivalla olivat nousevat kyvyt ja sittemmin maailmanmestaruutta juhlineet Marcus Grönholm, Richard Burns ja Petter Solberg.

Oman mausteensa taistoon toivat myös ranskalaistähti Francois Delecour, virolainen Markko Märtin sekä Kallen isä Harri Rovanperä ja Toni Gardemeister. Kaikilla edellä mainituilla oli allaan WRC-auto – voiton vei Kankkunen.

– Autojen tekniikka ja muutenkin rallin tyyli oli siihen aikaan sellainen, että touhu oli tosi siistin näköistä. Se oli kunnon vetoa, Rovanperä innostuu.

– Katselin taannoin jotain 2000-luvun alun Katalonian MM-rallin lähtölistaa. Mukana taisi olla peräti 19 WRC-autoa. Lisäksi talleilla oli useissa kisoissa erikoismiehiä pelkästään asfaltti- ja soraralleja varten, hän jatkaa.

Ajokkien silloisen tekniikan takia autojen eteneminen pikataipaleilla oli erilaista kuin nyt. Nykyautot menevät enemmän rata-autojen tapaan kuin tuolloin, jolloin autoja veivattiin enemmän luisussa.

– Tuohon aikaan meno oli näyttävää. Nykyautoilla ajaminen puolestaan on eri tavalla siistiä, kaarrenopeudet ovat aerodynamiikan ansiosta huimia, Rovanperä vertailee.

Harri Rovanperä oli uransa huipulla 2000-luvun alussa. Hän voitti uransa ainoan MM-rallin 2001 Ruotsissa maineikkaalla Peugeot 206:lla.

Kalle Rovanperä ohjasi ”kaksnollakutosta” isänsä sylistä jo Suomen MM-rallin testeissä vuonna 2003.

Isäsi oli uransa huipulla valitsemallasi ajanjaksolla. Kuinka paljon se vaikutti valintaasi?

– Enpä tiedä, kyllä minä varmaan muutenkin siitä ajanjaksosta tykkäisin, vaikka iskä ei olisi silloin ajanutkaan.

Kalle on fiilistellyt kyseisen ajanjakson hetkiä muun muassa Youtubea katsellen. Lisäksi hän on kuullut nykyisen pomonsa, Toyotan tallipäällikön Tommi Mäkisen, Juha Kankkusen ja isänsä tunnelmointeja tuolta ajalta.

– Meno on ollut viimeisen päälle ammattimaista, mutta tietyllä tapaa rennompaa kuin nyt, Kalle arvioi.

Rallifanien keskuudessa 1980-luvulla käytössä olleilla B-ryhmän ralliautoilla on myyttinen asema. B-ryhmän autojen näyttävyys, äänet ja osaltaan myös vaarallisuus loivat B-ryhmälle ikimuistoisen maineen. Samalla tuo aikakausi on merkittävä pala moottoriurheiluhistoriaa.

B-ryhmä kiellettiin kauden 1986 jälkeen liian vaarallisena.

Kalle Rovanperä toki tuntee B-ryhmän ajanjakson käänteet, mutta mitään erityistä tunnesidettä hänellä ei B-ryhmäläisiin ole.

– Kyllä ne varmasti ovat olleet juuri sellaisia vehkeitä kuin on kuvailtu. Eivät ne itselleni ole kuitenkaan olleet niin kovan kiinnostuksen kohteena.

B-ryhmän tykkeihin Rovanperä on päässyt tutustumaan Juha Kankkusen yksityisessä automuseossa, jossa on muun muassa Peugeot 205 ja pahamaineinen Lancia Delta S4.

Oletko ajanut Kankkusen B-ryhmäläisillä?

– En ole. Mutta en missään tapauksessa kieltäytyisi, jos sellainen tilaisuus tulisi!

MM-sarjan kolme kiehtovinta autoa kautta aikojen Kalle Rovanperän mielestä.

1. Peugeot 206 WRC. Marcus Grönholm voitti maailmanmestaruutensa tällä 2000 ja 2002. Kallen Harri-isä voitti uransa ainoan MM-osakilpailun Ruotsissa 2001 tällä. Kuvassa isä-Rovanperä vauhdissa Peugeot 206:lla Suomen MM-rallissa 2003.

2. Toyota Celica GT-Four (ST165). Muun muassa Juha Kankkunen ja Carlos Sainz kilpailivat tällä. Kuvassa vuoden 1990 ajokki historic-ajossa.

3. Subaru Impreza WRC (22 b). Legendaarinen ajokki, jolla kilpailivat muun muassa Juha Kankkunen, Colin McRae ja Richard Burns. Kuvassa Kankkunen Suomen MM-rallissa 2000.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?