Kolumni: Parasta tosi-tv:tä on tuokio, kun rallikuljettaja antaa lyhyen haastattelun pikataipaleen maalissa - Ralli - Ilta-Sanomat

Kolumni: Parasta tosi-tv:tä on tuokio, kun rallikuljettaja antaa lyhyen haastattelun pikataipaleen maalissa

Kuvituskuva
Julkaistu: 14.2. 8:47

Ralli on loistava tv-laji, kirjoittaa Tuomas Manninen.

Neppiksessä auto saattoi mennä pitkät matkat kummallisia kylkivoltteja. Jos se pysähtyi pyörilleen, tuli riita, tulkittiinko kaatuneeksi.

Riitaa tuli muutenkin herkästi.

Yleensä voltit olivat kuitenkin selviä tapauksia. Samanlaisia kuin rallin MM-sarjan avauskilpailussa Monte Carlossa, kun Ott Tänäk lasketteli rinnettä uudella eteläkorealaisella Hyundaillaan.

Ennen sanottiin mukkelis makkelis. Mitähän se on viroksi? Onneksi me toyotasuomalaiset emme ole yhtään vahingoniloista väkeä.

***

Odotan innokkaasti Ruotsin rallin tv-lähetyksiä Värmlantista. Enkä vain siksi, että Värmlanti tunnetaan metsäsuomalaisistaan – joista osa tosin nosti kytkintä ja vaihtoi riikinruotsalaiset naapurit delaware-intiaaneihin. Makuasia.

Olisi lysti bongata syrjäisen pikataipaleen tv-kuvasta kuusen takaa nokiset kasvot, kun vapiseva metsäsuomalainen siellä piileskelee kisajärjestäjien helikoptereita virsut jalassa ja kalakukko tuohikontissa.

Mutta ennen kaikkea odotan Ruotsin rallia, koska ralli on loistava tv-laji. Ihan parasta tosi-tv:tä on se tuokio, kun kuljettaja antaa lyhyen haastattelun pikataipaleen maalissa.

Ymmärtääkseni heidän on pakko pysähtyä ja avata ikkuna karvaisen mikin penetraatiolle, vaikka kuinka tekisi mieli painaa kaasua ja panna ovet ja ikkunat lapsilukkoon.

Tuo pikishaastattelu on niin paljon kiinnostavampi kuin katsoa, kuinka kolme F1-kuskia kiemurtelee podiumilla, koska kauan sitten joku keksi suihkuttaa kuohujuomalla.

Ja erittäin paljon kiinnostavampi kuin kuulla F1-kuskin äyskähtävän kisaradioon englanniksi 3–5 sanaisen lauseen, josta ei saa selvää mutta joka kisan jälkeen glorifioidaan kuin Jumalan ilmoitus Moosekselle.

Ralli näyttää vaaralliselta. F1 näyttää turvalliselta, ellei sada. Auton sisäkameralla kuvattuna ralli näyttää vieläkin vaarallisemmalta.

Vaaran tunnetta lisää kireän kartanlukijan adrenaalia hönkivä ennustelu, mitä tuleman pitää tai vähintään kirraa kirraa. Se kuulostaa siansaksalta, mutta sitä voi yrittää tulkita kuin riimukirjoitusta. Kiehtovaa!

***

Ei ole vaaraa ilman sankareita. Pikataivalhaastattelujen ansiosta opimme tuntemaan kuljettajat ainutkertaisina persoonallisuuksina.

Tosin en ole ihan varma, oliko Monte Carlossa Toyotaa ajanut Takamoto Katsuta persoona vai prototyyppi kohteliaasta japanilaisesta. Sovitaan, että sekä että. Kausi on vasta alussa, ja rallin MM-sarjan hahmot varmasti vielä kehittyvät ja muuttuvat.

Monte Carlossa roolitus näytti tältä:

Esa-Pekka Lappi: rento huulenheittäjä, luokan pelle, koulunäytelmien vapaaehtoinen.

Teemu Suninen: kireä, ahdistunut, totinen, mökötti yhden haastattelun tyystin vaiti.

Kalle Rovanperä: aseista riisuva luonnonlapsi, joka imi rallienglannin äidinmaidosta.

Ruotsin rallissa saamme tähän Ylen rallisuomalaiset -sarjaan erikoisvieraan, uusvanhan Jari-Matti Latvalan. Töysän pojan viime kautta varjosti Torppa ja ahdisti verokarhu, mutta hän on ehdottomasti maaliintulohaastattelun arvoinen

Aina maaliin tullessaan.

Ja vielä...

Nuoruudessani suomalaiset olivat maailman parhaita rallissa. Ralleja olivat Monte Carlo, Tunturiralli, Hankiralli, Jyväskylän Suurajot, RAC-ralli ja Safariralli. Ruotsin ralli oli KAK-ralli. Se tuli sanoista Kungliga Automobil Klubben. Kuten myös RAC, Royal.... En muista, että Suomi olisi sen koomin ollut ihan niin maailman paras missään.

Lisää Tuomas Mannisen kolumneja voit lukea täältä.

Tuoreimmat osastosta