Jari-Matti Latvala sai töitä - Ralli - Ilta-Sanomat

Lojaalisuus palkittiin – Jari-Matti Latvala sai töitä

Jari-Matti Latvalalla on yhä töitä tehtävänä.

Julkaistu: 7.2. 5:59

Lojaalisuus ja kunnioittava käytös autonvalmistajajätin pomoa kohtaan poiki rallitallista syrjäytetylle suomalaiselle työtilaisuuden.

Jari-Matti Latvalalle, 34, tuli tyly lähtö Tommi Mäkisen johtamasta Toyotan rallitallista viime kauden päätteeksi.

Konkarikuljettaja Latvala on voittanut urallaan 18 MM-rallia, mutta jatkosopimuksen saaminen Toyotalta jäi haaveeksi.

Latvalan putoamista japanilaisvalmistajan tehdastallista osattiin toki odottaa, sillä hän ajoi uransa heikoimman kauden – sen on Latvala auliisti itsekin myöntänyt.

Latvalan vuosi oli erittäin vaikea. Siviilielämässä painolastia toivat laajalti raportoidut parisuhdeongelmat sekä kiista verottajan kanssa.

Mäkisen pilttuusta Latvalalle osoitettiin ovea, mutta jättimäinen autonvalmistaja Toyota ei ole Latvalaa hylännyt.

Ilta-Sanomien tietojen mukaan Latvalan yhteistyö Toyotan kanssa on määrä virallistaa lähiviikkoina.

Jari-Matti Latvala ajoi viime vuonna Ruotsin MM-rallissa.

Latvala on jo sopinut tekevänsä Toyotan kanssa yhteistyötä, mutta sopimuksen kaikkia yksityiskohtia ei ole vielä viimeistelty. Latvalan rooliin kuuluu pr- ja markkinointityön lisäksi myös Toyotan sarjatuotantomalli Yaris GR4:n testaamista.

Japanilaisvalmistajan presidentti Akio Toyoda, 63, kiitteli Latvalaa vuolaasti jo viime vuoden lopulla, jolloin suomalaiskuljettajan lähtö tallista sai sinettinsä. Toyotan tiedotteessa Toyoda jopa nimesi Latvalan lopulliseksi syyksi sille, että Toyota ylipäätään palasi rallin MM-sarjaan vuonna 2017.

Toyoda oli tavannut Latvalan ohimennen Suomen MM-rallissa 2014, jolloin tämä oli vielä Volkswagen-kuljettaja. Latvala oli käyttäytynyt Toyodaa kohtaan kunnioittavasti ja kertonut innostuneesti japanilaispomolle omistavansa Toyota-merkkiset Celica ja Corolla -ralliautot.

Toyodan mukaan tämä kohtaaminen oli lopullinen sytyke sille, että Toyota päätti palata MM-sarjaan. Toyodan mielestä oli valtavan hienoa, että Latvalan kaltainen huippukuljettaja muisteli Toyotan aiempia aikoja rallin MM-sarjassa.

Toyodan arvostus Latvalaa kohtaan kasvoi, kun Latvala ajoi Toyotan nykymuotoisen rallitallin ensimmäisen palkintopallisijoituksen heti tiimin avauskilpailussa Monte Carlossa 2017. Kaksikon side vahvistui entisestään, kun Latvala otti nykytallin ensimmäisen MM-osakilpailuvoiton Ruotsissa 2017.

Toyoda ei unohtanut sankariaan vaikeuksien keskellä, vaan lupasi pitää yhteyttä Latvalaan myös sen jälkeen, kun hänen taipaleensa tehtaan rallitallissa päättyi.

Nyt näitä lupauksia lunastetaan.

Toyotan presidentti Akio Toyoda arvostaa Jari-Matti Latvalaa.

Myös Latvala itse on peräänkuuluttanut lojaaliuttaan Toyotaa kohtaan, vaikka merkin tehdastallissa ei hänelle enää tilaa ollutkaan.

Latvala ei ole muutenkaan paiskannut ajohanskojaan tiskiin. Hän yrittää antaa tällä kaudella näyttöjä yksityiskuljettajana valikoiduissa ralleissa päästäkseen jälleen MM-sarjan vakiokasvoksi ensi vuonna. Latvalan paluuprojektin ensimmäinen näytön paikka on ensi viikon lopulla alkava Ruotsin MM-ralli, jossa hän kaasuttelee Mäkisen tallista vuokratulla Toyotan WRC-tykillä.

Rahat yksityiskuljettajana ajamiseen Latvala on kertonut keräävänsä pääosin sponsoreilta. Hän laittaa likoon myös omia rahojaan.

Latvalan mukaan yksi MM-ralli maksaa kaikkine kuluineen noin 200 000–300 000 euroa. Hän on kertonut saavansa Mäkiseltä ”jonkin verran alennusta”. Alennuksen pitäisi näkyä ainakin testikuluissa.

Latvala aikoo ajella myös historic-ralleja. Toyotan ja Latvalan sopimukseen kuuluu, että historic-ralleissa hänen on kurvailtava Toyotalla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?