Kalle Rovanperä on monella tapaa isänsä poika – yhdessä asiassa on silti valtava ero: ”Ajoin silloin yöt taksia” - Ralli - Ilta-Sanomat

Kalle Rovanperä on monella tapaa isänsä poika – yhdessä asiassa on silti valtava ero: ”Ajoin silloin yöt taksia”

Kalle Rovanperää ja hänen isäänsä Harri Rovanperää yhdistää intohimo ralliin. Pikkukuvassa isä ja poika kuvattuna vuonna 2003.

Julkaistu: 25.1. 7:40

Harri Rovanperä on ohjannut hienovaraisesti ja patistelematta lahjakkaan poikansa rallin huipulle.

Molempien puheenparsi on harkitsevaista ja korostetun tyyntä. Yleensä ollaan tiukasti asialinjalla, mutta kun tarkasti kuuntelee, väliin tulee sopivasti huumoria. Hampaiden kiristelystä ei ole tietoakaan.

Tämän isä-poika-kaksikon intohimo on ralli – ja ylipäätään kaikki kovaa kulkevat menopelit.

Harri Rovanperä, 53, korostaa, ettei hän ole koskaan patistellut Kalle-poikaansa rallin pariin. Harrilla on muutenkin tapana vähätellä osaansa poikansa menestyksessä ja urakehityksessä.

Vaikka Harri ei ole Kallea suoraviivaisesti autoiluun ohjannut, on selvää, että isän merkitys pojan polulla on suuri. Pikku-Kalle kun seurasi rallin ammattilaisena työskennelleen isänsä touhuja äärimmäisen tarkasti. Hän oppi muun muassa vasemman jalan jarrutuksen isäänsä tarkkailemalla jo pikkupoikana.

Lisäksi Rovanperän pihasta löytyi Kallelle aina jokin menopeli, millä saattoi kokeilla ja hioa omia taitojaan.

WRC-autoa Kalle ohjasi isänsä sylistä jo kaksi ja puolivuotiaana Suomen MM-rallin testeissä vuonna 2003.

Harri ja Kalle Rovanperä vuonna 2003.

Laajempaa huomiota Kalle herätti jo yli kymmenen vuotta sitten, kun nettiin ilmestyi videoita hänen menostaan takavetoisen F-ryhmän Toyota Starletin puikoissa.

Autonkäsittelytaitoa hämmästeltiin. Liikkuvien laitteiden kanssa touhuaminen on kuitenkin ollut Rovanperälle luontevaa aivan pikkupojasta lähtien.

– En ole vielä sellaiseen ajokkiin istunut, jossa olisi epävarma tunne. Se johtunee siitä, että olen aina ollut tekemisissä erilaisten moottorivehkeiden kanssa, 19-vuotias Kalle sanoo.

Aivan suoraa baanaa Rovanperä ei ole kohti rallimaailman huippua kuitenkaan porhaltanut. Varhaisteininä hänellä oli vaihe, jolloin ajaminen ei kiinnostanut.

Autot seisoivat tallissa kuukausikaupalla pölyttymässä, kun Kalle kävi laskettelurinteessä ja teki muita juttuja kavereidensa kanssa.

Lopulta liekki rattihommiin roihahti uudestaan ja Kalle jatkoi ajamista. Harri-isä on painottanut, ettei hän tuolloinkaan patistellut poikaa takaisin autoiluun.

Nyt Kalle Rovanperä on historian nuorin tehdastallin kuljettaja MM-sarjan pääluokka WRC:ssä, Tommi Mäkisen johtaman Toyota-tallin nuori toivo.

– Kyllähän se tietysti hyvältä tuntuu. Tämän korkeammalle tasolle ei ralliautoilussa voi päästä, mutta nythän se työ vasta alkaa, Harri sanoo.

Hypetys nuoremman Rovanperän ympärillä on ollut huimaa jo vuosia. Debyytti SM-tasolla oli mykistävä. Rovanperä porhalsi Mikkelissä 16-vuotiaana voittoon kypsällä ja vauhdikkaalla ajolla rengasrikosta piittaamatta.

Tätä ennen hän oli valloittanut Latvian mestaruuden ensin kaksivetoisissa vuonna 2015 ja sen jälkeen nelivetoautolla 2016. Viime vuonna tuli MM-sarjan WRC2 Pro -luokan mestaruus.

– Silloin kun Kalle ajoi ensimmäiset rallinsa nelivetoisella, ajattelin, että hän voisi päästä ammattilaiseksi. Kyllä se meno niin vakuuttavaa oli, Harri muistelee.

Isä ja poika vuonna 2017.

Yksi suuri osa Kallen lahjakkuutta on se, että hän oppii asioita nopeasti. Siksi hänen odotetaan kehittyvän rivakasti myös WRC-ympyröissä.

– Uskon, että Kalle oppii uuden auton niksit nopeasti. Luulen, että askelmerkit alkavat löytyä kohdilleen, kun pari-kolme sorarallia on ajettu, Harri tuumaa.

Harri kilpaili vuosia arvostettuna ammattilaisena MM-sarjassa. Hänen reittinsä MM-sarjaan oli kuitenkin tyystin erilainen kuin Kallen.

– Minä ajoin 19-vuotiaana yöt taksia, kun Kalle puolestaan ajaa saman ikäisenä ammatikseen WRC-autoa, Harri naurahtaa.

Tehtaan WRC-autolla Harri kaasutteli ensi kertaa MM-osakilpailun vasta 32-vuotiaana. Ajokkina oli Seat.

Harri voitti mittavalla urallaan yhden MM-osakilpailun, Peugeot’lla Ruotsissa 2001.

Kuinka kauan Kallella kestää, että hän menee isänsä edelle MM-voittotilastossa?

– Veikkaan, ettei hän silloin 20-vuotiasta vanhempi ole, Harri vastaa.

Kalle Rovanperä Toyotan WRC-ammattilaisena Tunturirallissa 2020.

Harri aikoo kiertää kaikki MM-sarjan osakilpailut tänä vuonna.

– Vaikeaa se olisi kotisohvalla vain tuloksia katsella. Pysyttelen kuitenkin taustalla, poissa jaloista.

– Koen, että olen oman osani jo tämän eteen tehnyt, sen mitä voi vain tehdä. Toki annan Kallelle yhä täyden tukeni – ja niin antaa koko hänen lähipiirinsä, Harri-isä miettii.

Kallen kyytiin hänellä ei ole enää hinkua.

– Istuin Kallen vieressä Suomen MM-rallin testeissä viime kesänä. Ensimmäisen vedon jälkeen totesin, että nyt rakas poika kurvaa takaisin huoltoon, mulle riittää. Oli se sen verran rajua kyytiä.

Kalle ja Harri Rovanperä ovat ajaneet kilpaa huipputasolla eri aikakausina. Ralliautot ovat vuosien varrella muuttuneet ja myös kilpailuissa on eroja. Silti isän ja pojan ajotyylit ovat hyvin samankaltaisia. Tästä kertoo sekä Kallen että Harrin kartturina toiminut Risto Pietiläinen.

Pietiläinen sanoo, että isä ja poika ovat luonteeltaan ja ajotyyliltään jopa hämmästyttävän samankaltaisia.

– Eroavaisuuksia on todella vaikea keksiä, Pietiläinen pohtii.

– Molempien ajotyylissä leimallista on rauhallisuus. Kummankaan ajamisessa ei ole mitään sähläämistä. Tekeminen on silti päättäväistä ja määrätietoista, kokenut kartturi jatkaa.

Nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen on samoilla linjoilla Pietiläisen kanssa.

– Kalle ajaa likipitäen samalla tavalla kuin isänsä. Kalle käsittelee autoa rauhallisesti. Touhu on hyvin helpon näköistä ja hirmu nättiä, mutta erittäin tehokasta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?