Malcolm Wilson lyttää MM-sarjan suunnitelmat hybridiautoista - Ralli - Ilta-Sanomat

Rallipomo lyttää MM-sarjan suunnitelmat hybridiautoista – ”Se on lajin DNA:n vastaista”

Pitkän linjan rallimies Malcolm Wilson arvioi kriittisesti rallin MM-sarjaan kaavailtuja muutoksia.

Pitkän linjan rallimies Malcolm Wilson arvioi kriittisesti rallin MM-sarjaan kaavailtuja muutoksia.

Julkaistu: 13.1. 11:13

Kokenut rallimies Malcolm Wilson esitti hurjan arvion MM-sarjaan suunnitellun hybridiauton hinnasta.

Rallin MM-sarjassa on suunniteltu, että sen osakilpailuissa ajettaisiin hybridimoottoreilla varustetuilla autoilla kaudesta 2022 alkaen. WRC-autot varustettaisiin voimanlähteillä, joissa on bensa- ja sähkömoottorin yhdistelmä eli hybridi.

Suunnitelmissa on ajaa erikoiskokeiden väliset siirtymätaipaleet sähköisesti. On myös puhuttu, että pikataipaleella auton tehoa voitaisiin hetkellisesti nostaa sähkövoimalla.

Rallin MM-sarjassa kilpailevan M-Sport-tallin pomo Malcolm Wilson, 63, ei ole innostunut esillä olleista suunnitelmista. Wilson arvioi Motorsport Magazinen haastattelussa, että MM-sarjaan suunnitellut WRC-hybridiautot maksaisivat noin miljoona euroa kappaleelta.

– Autoista tulee liian kalliita. Minusta se on rallin DNA:n vastaista. On hullua pyöriä ympäriinsä miljoonan autoilla sorateillä jossain Argentiinassa. Uskon, että voimme rakentaa spektaakkelin faneille pienemmälläkin, se olisi tärkeää, Wilson totesi Motorsport Magazinen mukaan.

Wilson sanoo olevansa erityisen huolissaan siitä, että nuorten kykyjen nousu MM-sarjan pääluokkaan WRC:hen vaikeutuisi entisestään, jos kustannukset karkaavat hänen esittämällään tavalla.

Wilsonin mukaan nykyiset alemman kategorian WRC2-autot maksavat noin 190 000 euroa. Hän ei haluaisi, että pääluokan ja alemman kategorian autojen hinnalla olisi esitetyn kaltainen suuri hintaero.

Paineita edetä vihreämpään suuntaan

Entinen rallikuljettaja ja pitkän linjan tallipomo Wilson huomauttaa, että nykyiset WRC-autot ovat jo ilman hybridijärjestelmääkin erittäin kalliita.

Kustannusten hillitsemiseksi hän heittääkin ilmoille ajatuksen siitä, että hybridijärjestelmän asentamista voitaisiin harkita WRC2-luokassa käytettäviin R5-ajokkeihin.

Niin tai näin, rallin MM-sarjassa on joka tapauksessa paineita siirtyä vihreämpään suuntaan. Nykyinen asenneilmasto ja autoalan yleinen murros edellyttävät, että rallista tulisi vähintään mielikuvissa entistä ympäristöystävällisempää.

Lajin supertähti Sebastien Ogier otti tiukasti kantaa lajin tulevaisuuteen Suomen MM-rallissa kesällä. Ogierin mielestä rallissa täytyisi siirtyä nopeasti ympäristöystävällisempiin autoihin.

Ranskalaistähden mukaan Kansainvälisen autoliitto FIA:n ja rallin MM-sarjan toimet eivät ole olleet tarpeeksi ripeitä.

Tuoreimmat osastosta