Jari-Matti Latvalalla on keikkakuskin raastava osa – rallilegenda Markku Alén tuntee paineet: ”Tosi vaikea kuvio” - Ralli - Ilta-Sanomat

Jari-Matti Latvalalla on keikkakuskin raastava osa – rallilegenda Markku Alén tuntee paineet: ”Tosi vaikea kuvio”

Markku Alén näkee Jari-Matti Latvalan tilanteen erittäin hankalana.

Markku Alén näkee Jari-Matti Latvalan tilanteen erittäin hankalana.

Julkaistu: 29.11.2019 6:45

Markku Alén pitää Jari-Matti Latvalan tilannetta erittäin hankalana.

Jari-Matti Latvalan osa ei ole siitä helpoimmasta päästä. Tämän tietää rallilegenda Markku Alén.

Latvala, 34, putosi Toyotan tehdastallin vakiomiehistöstä, eikä hän tällä tietoa aja kuin muutaman MM-rallin ensi kaudella.

Latvalan itsensä mukaan päättynyt kausi oli hänen ammattilaisuransa heikoin. Yhteensä 18 MM-osakilpailua voittanut Latvala ei missään tapauksessa halua lopettaa uraansa nyt.

Keikkakuskina yksittäisissä ralleissa näyttöjen antaminen tallipomoille ei ole kuitenkaan helppoa.

– Jari-Matilla on huono tilanne siinä mielessä, että ajohimot ovat hirvittävät, eikä hän ole mikään vanha äijä, Markku Alén pohtii.

– Voisi ajatella, että hän ajaisi Suomen ja Ruotsin MM-rallit. Sinne pitäisi sitten ladata kaikki. Ja tuossa tilanteessa melkein se on niin, että vain voitot muistetaan. Tuleeko sitten paineita taas liikaa? Tämä on todella vaikea kuvio, Alén harmittelee.

Markku Alén kaasutteli näytösajossa Suomen MM-rallissa 2018.

Markku Alén kaasutteli näytösajossa Suomen MM-rallissa 2018.

Latvalalla on autoharrastajana pihat ja tallit täynnä autoja, mutta kilpailullinen ote ja ajotuntuma WRC-huippuajokista saattavat kadota, jos ohjelmassa ei ole kuin muutama MM-ralli.

– MM-sarjan vakiokuskeilla on tässä etu puolellaan Jari-Mattiin nähden. Tehdastallien miehet ajavat koko ajan kilpaa, mutta Jari-Matti ei. Toki hän voi jotain käydä ajelemassa – siinä saa vähän fiilistä ja perstuntuma ehkä säilyy, mutta ei se sama juttu ole kuin WRC-kavereilla, Alén sanoo.

– Toivon, että Jari-Matti saisi ajaa Mäkisen Tommin Toyotalla vähän testihommia, vaikkei enää vakiomiehiin kuulukaan, Alén lisää.

Alenin oma loistokas ura alkoi hiipua 1990-luvun puoliväliä lähestyttäessä. Hän ajoi vuonna 1993 MM-sarjaa muutaman osakilpailun keikkakuskina Subarulle ja Toyotalle.

– Se meni sellaiseksi jäähdyttelyksi siinä kohtaa. Keikkakuskin osa ei ole helppo! Fiilistä pitäisi löytyä ja vaadittavaa tulosta tehdä, mutta painetta voi tyrkätä kabiiniin, hei!

– Se on kova paikka, kun on 20 vuotta tehnyt ammatikseen ja uhkaa pudota tyhjän päälle. Minun pelastukseni oli se, että pääsin rallien jälkeen ajamaan Ranskaan Andros Trophy -jääratasarjaan. Siinä sai vähän fiilistä ja ei tarvinnut ihan tyhjän panttina olla, Alén, 68, tuumaa.

Tuoreimmat osastosta