Jari-Matti Latvala kertoo rajusta pettymyksestään – tämän takia hän uskoo tulevaisuuteen - Ralli - Ilta-Sanomat

Jari-Matti Latvala kertoo rajusta pettymyksestään – tämän takia hän uskoo tulevaisuuteen: ”On aika kääntää sivut”

Toyotan tehdastallin hylkäämä Jari-Matti Latvala katsoo jo tulevaisuuteen.

Toyotan tehdastallin hylkäämä Jari-Matti Latvala katsoo jo tulevaisuuteen.

Julkaistu: 28.11.2019 19:03

Uuteen nousuun tähtäävä Jari-Matti Latvala sanoo keränneensä rahat jo kahteen MM-ralliin ensi kaudeksi.

Uutta matoa koukkuun myrskyn jälkeen. Tällainen on rallikuljettaja Jari-Matti Latvalan ajatus vaiheikkaan ja vastoinkäymisten sävyttämän vuoden jälkeen.

Keskiviikkona vahvistettiin, että Latvala, 34, ei saa enää vakituista ajopaikkaa Tommi Mäkisen johtamasta Toyotan rallitallista.

Synkästi sujuneiden rallien lisäksi Latvala on kärsinyt yksityiselämän ongelmista sekä kiistasta verottajan kanssa.

– Vuosi kokonaisuudessaan on ollut myrskyisä. Varsinkin tuo verotuspuoli on stressannut ihan älyttömästi, eikä tämä prosessi ole vieläkään päättynyt, Latvala huokaa Ilta-Sanomille.

Mies on ollut äärimmäisen kovilla, mutta Latvala sanoo silti katsovansa luottavaisesti tulevaisuuteen.

Hän ei aio missään tapauksessa lyödä ajohanskoja tiskiin ja lopettaa uraansa.

– Nyt tilanne on se, että asioita on saatu päätökseen. Nyt voi ottaa suuntaa eteenpäin. Ensi vuonna on aika kääntää sivut ja laittaa asiat kuntoon.

Latvala on omien sanojensa mukaan tiennyt Mäkisen johtaman tallin palkkalistoilta putoamisesta noin viikon verran.

– Kun sain kuulla asiasta, pettymys oli tietysti raju. Sittemmin olen saanut koottua ajatuksia ja fiilis on nyt ihan hyvä, Latvala kuvailee.

Jari-Matti Latvala koki rajun pettymyksen.

Jari-Matti Latvala koki rajun pettymyksen.

Latvala kertoo, että hänen tavoitteenaan on ajaa 2–5 MM-rallia ensi kaudella. Rahoituksen ajamiseen hän aikoo kerätä taustajoukkoineen sponsoreilta.

Latvalan mukaan hänen osallistumisensa ensi kaudella Suomen ja Ruotsin MM-ralleihin on lähes sataprosenttisen varmaa. Ajokkina hänellä olisi näissä kisoissa Toyota.

– Suomeen ja Ruotsiin rahoitus on jo koossa. Mäkisen Tommin kanssa pitää vielä neuvotella siitä, onko minulle yksityiskuljettajana varmasti auto vapaana mainittuihin kisoihin, Latvala raportoi.

Testitöitä Latvalalle ei näillä näkymin ole Toyotalta tarjolla. Tehdastallin testikuljettajana työskentelee Juho Hänninen.

Vaikka Toyotalta ei enää jatkosopimusta herunut, eikä testimiehen töitäkään ole tällä haavaa tiedossa, aikoo Latvala pysyä lojaalina japanilaismerkille.

Latvala jopa sanoo, ettei hän ottaisi ensi kaudella muilta merkeiltä vastaan ajopaikkaa, jos sellainen avautuisi vaikkapa vakiokuskin loukkaantumisen tai jonkin muun syyn takia.

– Ainakin ensi kaudella se on Toyota tai ei mitään. Eikä minulla ollut kesän ja syksyn sopimusneuvotteluissa mitään keskusteluja muihin talleihin kuin Toyotalle, Latvala paljastaa.

Miksi näin?

– Toyota on ollut lojaali minulle ja minä haluan yhä olla lojaali heille. Voi olla, että minulle löytyy jatkossa ainakin pr-hommia heiltä.

Latvalalla on autoharrastajana pihat ja tallit täynnä autoja, mutta kilpailullinen ote ja ajotuntuma WRC-huippuajokista saattavat kadota, jos ohjelmassa ei ole kuin muutama MM-ralli.

– Tasaisin väliajoin pitäisi päästä ajamaan WRC-autolla. Ideaali tilanne olisi, että ajaisin puolet MM-osakilpailuista. Voi olla, että se on kuitenkin liikaa toivottu. Ettei tällaiseen budjetin sallimissa rajoissa pystytä.

”Potta” päähän ja menoksi myös ensi kaudella.

”Potta” päähän ja menoksi myös ensi kaudella.

Joka tapauksessa keikkakuskina yksittäisissä ralleissa näyttöjen antaminen on hankalaa.

– Se on haastava paikka, kun pitäisi pystyä heti ajamaan kovaa. Aivan minimitavoite on kisassa viiden joukkoon, mutta se ei välttämättä riitä näytöksi. Voi olla, että vain kolmen joukkoon ajaminen auttaa asiaani.

Latvala satsaa nyt kaikkensa napatakseen vakituisen ajopaikan MM-sarjasta kaudelle 2021.

Latvalan ajatuksissa avainasemassa hänen kannaltaan ovat ranskalaiset suurmestarit Sebastien Ogier ja Sebastien Loeb.

– Ogier on sanonut lopettavansa ensi vuoden jälkeen. Myös Loeb lopettanee ensi kauden jälkeen. Niinpä kaksi tehdastallipaikkaa avautuisi periaatteessa vuodelle 2021. On myös puhuttu Subarun paluusta MM-sarjaan ehkä vuodeksi 2022.

– Ei sinua kukaan tule kotoa hakemaan, jos et ole mitään ajanut. Minun tilanteessa on vain pakko ajaa kisoja ja kytätä mahdollisuuksia.

Urallaan 18 MM-osakilpailuvoittoa napannut Latvala kertoo luottavansa yhä vankasti omiin taitoihinsa.

– Vauhti on yhä tallella. Tiedän, että pääsen takaisin omalle tasolleni, kun asiat on saatu järjestykseen, eivätkä murheet enää paina.

Tuoreimmat osastosta