MM-rallin reitillä erittäin vaarallinen tilanne – Tommi Mäkisen talli menettää mestaruussaumat? - Ralli - Ilta-Sanomat

MM-rallin reitillä erittäin vaarallinen tilanne – Tommi Mäkisen talli menettää mestaruussaumat?

Maastopalot riehuvat Australian itärannikolla. Siellä olisi tarkoitus ajaa myös kauden viimeinen MM-ralli loppuviikon aikana.

Julkaistu: 11.11.2019 8:17

Australiassa riehuvat maastopalot näyttävät vievän Toyotalta mahdollisuudet autonvalmistajien MM-titteliin.

Kauden viimeinen MM-ralli yritetään ajaa loppuviikolla Australian itärannikolla Coffs Harbourin ympäristössä. Kilpailun järjestäjät ilmoittivat jo sunnuntaina, että reittiä joudutaan merkittävästi lyhentämään alueella riehuvien maastopalojen takia.

Australian itärannikolle on jo julistettu hätätila. Tilanne on niin vaarallinen, että on täysin mahdollista, että ralli perutaan lopulta kokonaan tai päätetään ajaa vain joitakin lyhyitä erikoiskokeita.

Paljon tärkeämpää kuin rallin ajaminen on yrittää varmistaa, ettei ainakaan uusia kuolonuhreja tulisi laajojen maastopalojen takia.

Alkuperäisen ohjelman mukaan kilpailijoiden oli tarkoitus tehdä erikoiskokeille nuotit tiistaina ja keskiviikkona. Tiistain nuotitus on jo jouduttu perumaan kokonaan. Myös MM-rallin yhteyteen suunniteltu kansallinen kilpailu on peruttu.

Kuljettajien maailmanmestaruus varmistui Ott Tänakille edellisessä kilpailussa Kataloniassa, mutta Australiassa panoksena pitäisi olla vielä talleille tärkeä autonvalmistajien mestaruus.

Tommi Mäkisen johtama Toyota-talli pääsi juhlimaan merkkimestaruutta viime vuonna. Nyt Toyota on 18 pisteen päässä kärjessä olevasta Hyundaista.

Vaikuttaa jo erittäin todennäköiseltä, ettei Australian rallista jaeta täysiä MM-pisteitä.

MM-sarjan sääntöjen mukaan pisteet puolitetaan, jos erikoiskokeiden alkuperäisestä kokonaispituudesta ajetaan vähintään puolet, mutta enintään 75 prosenttia. Siinä tapauksessa maksimimäärä merkkipisteitä olisi 21,5.

Normaalista pistemäärästä jaetaan vain kolmasosa, jos erikoiskokeiden pituus on vähintään 25 prosenttia, mutta enintään puolet suunnitellusta määrästä. Jos niin käy, Toyota ei voi enää edes teoriassa kuroa kiinni Hyundain etumatkaa.

Pisteitä ei jaeta lainkaan, jos erikoiskokeiden pituus jää alle neljäsosaan suunnitellusta.

Poikkeustapauksissa Kansainvälisellä autoliitolla FIA:lla olisi vielä mahdollisuus jakaa vähennetyt pistemäärät myös jollakin muulla tavalla.

Yleensä kilpailun päätöspätkänä ajettavan power stage -erikoiskokeen pistemääriin kisan lyhentämisellä ei ole vaikutusta, mutta siitä tallit eivät muutenkaan saa merkkipisteitä.