Miten Tommi Mäkinen aikoo korvata maailmanmestari Ott Tänakin? Tältä listalta löytyvät Toyota-tallin ensi kauden kuljettajat

Julkaistu:

MM-ralli
Ilta-Sanomat analysoi Tommi Mäkisen johtaman Toyota-tallin kuljettajatilannetta.
Toyotan WRC-talli menettää kirkkaimman tähtensä, kun uusi maailmanmestari Ott Tänak loikkaa Hyundain leiriin tämän kauden jälkeen. Sopimukselle odotellaan yhä virallista vahvistusta.

Tommi Mäkisen johtama Toyota-talli ei ole vielä vahvistanut yhtään kuljettajasopimusta seuraavalle kaudelle. Ainakin yksi kuljettaja tallissa vaihtuu.

Kalle Rovanperä: Lokakuussa armeijan aloittanut rallin nuori huippulahjakkuus ajaa seuraavina vuosina Toyotalla. WRC-autoon sopeutuminen kestää kuitenkin oman aikansa. Ensimmäisestä kaudesta Toyota Yaris WRC:llä tulee vielä väkisin opiskeluvuosi.

Rovanperästä tulee MM-osakilpailuvoittaja, mutta tuskin vielä ensi vuonna.

Tällä kaudella nuori jyväskyläläinen voitti mestaruuden hyvin vähäväkisessä WRC2 Pro -sarjassa. Rovanperä on tehnyt vielä Skodalla aika paljon ulosajoon johtaneita virheitä. Ehkä keskittymiseen on välillä vaikuttanut sekin, ettei WRC2 Pro -sarjassa ole juuri nähty kovia sekuntitaisteluja.


Sébastien Ogier: Tälläkin kaudella on nähty, että kolmikko Tänak, Ogier ja Thierry Neuville on selvästi muita edellä. Toyota-tallin vuosibudjetti on noin 60 miljoonaa euroa, mutta käykö niin, ettei tallissa ole ensi kaudella kuljettajaa, joka pystyy tosissaan taistelemaan maailmanmestaruudesta?

Se olisi tallipäällikkö Mäkiseltä melkoinen epäonnistuminen kuljettajaneuvotteluissa.

Ogierilla on Citroënin kanssa sopimus myös kaudesta 2020. Hän on ilmoittanut vetäytyvänsä MM-ralleista sen jälkeen. Ranskalainen on kuitenkin pettynyt Citroënin WRC-auton kilpailukykyyn.

Huhujen mukaan Ogierin siirtyminen Toyotalle voisi olla mahdollista – varsinkin, jos käy niin, että Citroën lähtee rallin MM-sarjasta kauden päätyttyä. Citroënin tallipomo Pierre Budar kuitenkin vakuuttaa, että kehitystyötä tehdään jo täysillä ensi kautta varten.

Ogier haluaa viettää entistä enemmän aikaa perheensä kanssa. Diili Toyotan kanssa merkitsisi enemmän matkustelua, varsinkin Suomeen.


Jari-Matti Latvala: Tänakin lähteminen Toyotalta parantaa Latvalan mahdollisuuksia saada täyden MM-ohjelman sisältävä jatkosopimus. Jos Toyota saa värvättyä Ogierin, sen jälkeen Latvalan jatko on epävarmempaa.

Latvalan parhaat vuodet ovat kuitenkin jo takanapäin. Hän ei ole enää voittava kuljettaja, mutta pystyy vielä aika usein ajamaan sijoista 3–5.

Kun tallikaverina on ollut nopeampi kuljettaja, Latvalan on ollut vaikea käsitellä sellaista tilannetta. Mitä vähemmän uhkaajia samassa tallissa on, sitä enemmän Latvalasta saa irti. Se nähtiin kaudella 2017, jolloin Latvalan tallikavereina olivat Juho Hänninen ja Esapekka Lappi.


Kris Meeke: Autonvalmistajille tärkeä merkkimestaruus näyttää menevän Hyundaille osittain siksi, koska Meeke ja Latvala ovat tehneet liikaa virheitä Toyotan ratissa. Se ei tullut yllätyksenä, sillä onhan Meeken ja Latvalan ulosajoherkkyys ollut tiedossa jo pitkään.

Mäkinen sanoi lokakuun alussa Walesin MM-rallissa, että hänen näkemyksensä Meekestä on muuttunut positiivisempaan suuntaan.

Pohjoisirlantilainen ajoi ulos viime lauantaina Kataloniassa, mutta tilanne oli silloin sellainen, että yhden Toyota-kuskin kannatti yrittää painostaa rajusti Hyundain kuljettajia. Meeke on jo 40-vuotias, mutta jatkosopimukseen on mahdollisuuksia.


Takamoto Katsuta: Toyotan japanilaissuojatti ajaa ensi kaudella MM-ralleja Toyota Yaris WRC:llä. Tarkoituksena on kuitenkin ajattaa Katsutaa varsinaisen tehdastallin ulkopuolisena kuljettajana.

Japanin F3-sarjassa vuonna 2013 toiseksi yltänyt Katsuta on kehittynyt kuljettajana, mutta vauhti ei vielä riitä kärkisijojen tavoitteluun MM-rallissa.

Viime viikonloppuna Katsuta osallistui Katalonian MM-ralliin neljännellä WRC-Toyotalla. Ennen vaihdelaatikkoon iskenyttä vikaa hän oli yhdeksäntenä.

Muut vaihtoehdot: Ilman sopimusta kaudelle 2020 ovat vielä mm. M-Sportin kaksikko Teemu Suninen ja Elfyn Evans, Hyundailla kaksi vuotta ollut Andreas Mikkelsen sekä Mads Östberg.

Suninen pääsi testaamaan Toyota Yaris WRC:tä jo vuonna 2016, mutta tallissa on manageri Timo Jouhkin suojateista tällä hetkellä Latvala ja ensi kaudella ainakin Rovanperä. M-Sport haluaa pitää kiinni Sunisesta.

Evansilla, Mikkelsenillä ja Östbergillä on paljon kokemusta, mutta yllätys olisi, jos joku heistä saisi ajopaikan Toyotalta.

Jos käy niin, että Citroën päättää lähteä rallin MM-sarjasta, silloin Esapekka Lapin olisi ryhdyttävä etsimään uutta työpaikkaa.