Maisa Torpasta eronnut Jari-Matti Latvala avoimena erokohun jälkeen: ”Haluan pelastaa urani”

Julkaistu:

Ralli
Maisa Torpasta eronnut Jari-Matti Latvala näkee uransa suhteen valoa tunnelin päässä. Latvala puhuu avoimesti tilanteestaan Ilta-Sanomien erikoishaastattelussa.
Toyotan ralliässän Jari-Matti Latvalan, 34, ura ammattikuljettajana on kestänyt runsaat kymmenen vuotta. Tänä vuonna ajaminen ei ole sujunut toivotulla tavalla, ja sen Latvala tietää itsekin.

Miehen mielessä on ollut muutakin kuin ajaminen, mutta hän painottaa, ettei syy ole ollut hänen parisuhteensa.

Puhelimen toisessa päässä on tasapainoisen ja iloisen kuuloinen mies. Latvalan ääni on aivan toisenlainen kuin vielä viime viikon loppupuolella. Nyt äänessä on voimaa ja päättäväisyyttä.

Takana on parisuhteeseen liittyvää turbulenssia ja lehtiotsikoita. Maanantaina Latvalan ex-kihlattu, mediapersoona Maisa Torppa ilmoitti Instagram-tilillään heidän eronneen.

– Olemme eronneet. Keskustelimme viikonvaihteessa asioista, eikä minulla ole Maisasta kuin hyvää sanottavaa. Kaikki asiat on sovittu ja elämä loksahtaa varmasti pian omaan uomaansa.

– Olimme yhdessä runsaat kolme vuotta, mutta päätimme jatkaa elämäämme eri tahoilla. Olo on nyt helpottunut, Jari-Matti Latvala sanoo.

Latvala sanoo, että ex-pariskunta alkaa nyt järjestellä asumisiaan, sillä heillä on ollut yhteinen talo pääkaupunkiseudulla.

– Suhteemme on ohi. Keskityn nyt kauden kahteen viimeiseen ralliin, sillä haluan pelastaa urani, Latvala sanoo.

Rakastui ralliin teininä

Jo 16-vuotiaana ralliin hurahtanut ja ammattilaiseksi 2008 ryhtynyt sympaattinen Latvala naurahtaa, että jaksoi nuorena paremmin kaiken ralliin kuuluvan: sponsoritilaisuudet, jatkuvan matkustamisen ja myös yksityiselämän julkisuuden.


– Sponsoritilaisuudet ovat edelleenkin okei, samoin kuin työni, mutta yksityiselämän puiminen julkisuudessa on raskas rasti. Haluan olla julkisuudessa vain työni kautta, Latvala sanoo.

– Toivon, että nyt (eron jälkeen) tulee rauha ja asiat selviävät kaikille, MM-rallin nestori jatkaa.

Henkistä kasvua

Latvala on vuosien aikana kasvanut henkisesti paljon. Kun hänen rallia aikoinaan ajanut Jari-isänsä lupasi ostaa 16-vuotiaalle pojalleen ralliauton, siihen oli yksi ehto: isä sanoi, ettei Jari saa istua kapakoissa vaan hänen on keskityttävä ajamiseen.

– Isä ja Helena-äiti ovat laittaneet elämänsä minun ajamiseeni ja kiitos heitä kohtaan on suuri. He ovat tukeneet, eivätkä ole laskeneet tunteja, Jari-Matti kiittelee.

Jääkiekkoa nuorempana harrastaneen Latvalan äiti oli jopa niin tiukkana ajouran suhteen, ettei hän antanut poikansa edes seurustella.

– Minulla oli ensimmäisen kerran tyttöystävä kaksikymppisenä, Latvala naurahtaa.


Latvalan perheessä rakennettiin pojan uraa ja toki se toi nuoren miehen elämään myös omat haasteensa. Ajaminen ja siihen keskittyminen vaativat niin paljon, ettei muuhun jäänyt aikaa. Monet F1-kuljettajatkin ovat sanoneet, että pärjätäkseen urallaan ei voi olla muuta kuin ajaminen.

– Urheilijan on oltava itsekäs ja totta kai sellainen heijastuu kenen tahansa huippu-urheilijan parisuhteeseen, Latvala tietää.

Jatko Toyotalla auki

Latvalan kuljettajasopimus ensi vuodelle on vielä auki, eikä hän osaa sanoa, mitä tapahtuu. Latvala haluaa kuitenkin voittaa seuraavat rallit ja näyttää japanilaisille vahvuutensa, taitonsa sekä määrätietoisuutensa.

– Kaksi viimeistä kilpailua ratkaisevat paljon. Valoa näkyy tunnelin päässä ja voin sanoa, että oloni on nyt huojentuneempi kuin aikoihin, Latvala sanoo viitaten varmastikin menneisiin lehtiotsikoihin ja toivottavasti niiden laantumiseen.

Latvala ei usko japanilaisten olleen huolissaan lehtiotsikoista, sillä monen vuoden kokemuksella hän tuntee autourheilumaailman ja rallipäälliköiden mietteet.

– Japanilaisia kiinnostavat vain tulokset, vauhti ja kokemus, hän kuittaa.


Latvalan pitkällä uralla on ollut paljon erilaisia käänteitä. Hän ei vaihtaisi päivääkään pois ja kiittää jokaisesta, myös huonoista hetkistä.

– Ralli on elämäni, mutta toki se on vienyt aikaa normaalilta elämältä. MM-sarja on vuosien aikana muuttunut ja nyt tuntuu siltä, ettei ole enää edes vapaita viikonloppuja. Kun reissaa 200 päivää vuodessa, alkaa kaivata perinteitä ja ihan perusasioita, kuten joulunviettoa, hän sanoo.

Hektiseen elämään ovat tuoneet mukavaa vaihtelua Historic-rallit. Niihin Latvala osallistuu mielellään.

– MM-sarjassa ei ole hetken rauhaa, mutta Historic-ralleissa ei tarvitse antaa haastatteluja, saa vain ajaa. Se on omanlaistaan terapiaa ja antaa voimaa MM-sarjaan, hän sanoo.

Valmis testikuljettajaksi

Latvalan puheesta kuulee, että hän haluaa vain ajaa. Se on hänen rakkautensa. Hän sanoo, että jos sopimusta ei tule, hän haluaa jatkaa tiimissä ja varsinkin testihommat kiinnostavat.

– En pysty seuraamaan sivusta itse rallia, sillä se on niin suuri intohimoni. Haluan ajaa ja nyt pystyn kohdistamaan energiani oikein. Turbulenssit ovat takanapäin, hän pyörittelee.

Jos sopimusta Toyotan kanssa ei tule, Latvalalla on varasuunnitelma, mutta siitä hän ei hiisku.

– Sen voin sanoa, etten putoa tyhjän päälle, hän huomauttaa.

Rallin ansiosta Latvala on nähnyt sanojensa mukaan älyttömästi maailmaa.

– Olen päässyt näkemään elämän eri todellisuuksia, erilaisia kulttuureja ja sen, etteivät asiat ole kaikilla ihmisillä yhtä hyvin kuin meillä. Olen nähnyt elämän koko kirjon ja siksi ymmärrän, että meidän on oltava jokaisesta päivästä kiitollisia, hän päättää.

Verohuolet niskassa

Maailmalla parisataa päivää vuodessa matkaava Jari-Matti Latvala ei ole ajanut tänä vuonna kuten olisi ehkä toivottu. Hänen mieltään ovat rassanneet raha-asiat.


Jo vuodesta 2009 Monacossa asunut ja siellä paljon viihtyvä Latvala on luonut Monacoon myös ystäväpiirin. Varsinkin Keke Rosbergin kanssa hän käy usein syömässä monacolaisissa ravintoloissa.

Nyt Latvala paljastaa huolensa syyn: Suomen verottaja.

– He ovat eri mieltä siitä, missä minä asun. Vuonna 2018 verottajan kanssa alkoi prosessi, jota käydään edelleen läpi. Se on ollut niin raskas, että se on vienyt minulta energiaa ja voimia, Latvala suostuu kommentoimaan.