Jari-Matti Latvala ulos MM-sarjasta? Managerilta suoraa puhetta: ”Aika pitkältihän se on niin”

Julkaistu:

MM-ralli
Jari-Matti Latvalan pitkä ura MM-ralleja kiertävänä ammattilaiskuljettajana saattaa olla ohi tämän kauden jälkeen.
Marraskuun puolivälissä ajettava Australian ralli voi jäädä Jari-Matti Latvalan viimeiseksi MM-osakilpailuksi, jossa hän pääsee tavoittelemaan vielä kärkisijoja tehdastallin autolla.

Näillä näkymin Latvala, 34, joutuu ulos MM-sarjasta, jos hän ei saa enää jatkosopimusta Toyotalta.

– Aika pitkältihän se on niin, Latvalan manageri Timo Jouhki myönsi Ilta-Sanomille.

– Jotain pientä saattaisi olla tarjolla muualtakin, mutta jos Toyotalta ei tule uutta sopimusta, niin sitten Jari-Matin uran jatkuminen on hyvinkin epätodennäköistä.

Tallipäällikkö Tommi Mäkinen tekee kuljettajapäätökset yhdessä Toyotan japanilaisten johtajien kanssa. Mäkinen toivoo, ettei Latvala lähtisi tallista ainakaan kokonaan.

Mäkinen sanoi alkuviikolla IS:lle, että hänen näkemyksensä Latvalan ja Ott Tänakin tallikaverista Kris Meekestä on muuttunut positiivisempaan suuntaan, koska brittikuljettaja on ajanut viime aikoina tallin toivomalla tavalla.


Jos Toyotan ensi kauden kuljettajakolmikko on Tänak, Meeke ja Kalle Rovanperä, se ei ole enää mikään yllätys.

– Ehkä marraskuun puolella Espanjan ja Australian rallien välissä pystytään kertomaan, mitä Kalle tekee ensi kaudella, Rovanperänkin sopimusasioita hoitava Jouhki sanoi.

Latvalalla ei näytä olevan enää realistisia mahdollisuuksia saada täyden MM-sarjan ohjelmaa muista talleista.

Citroënilla jatkavat Sebastien Ogier ja Esapekka Lappi. Heidän sopimuksensa ulottuvat ensi kauden loppuun.

Fordeilla kilpailevan M-Sportin pomo Malcolm Wilson ei halua enää Latvalaa takaisin talliinsa. Hän pyrkii pitämään Teemu Sunisen ja Elfyn Evansin, mutta toki Wilsonin ”autovuokraamosta” saa WRC-Fordin ajettavaksi, jos kuljettaja pystyy taustajoukkoineen maksamaan siitä riittävästi.

Hyundailla on seuraavasta kaudesta sopimus Thierry Neuvillen sekä puolet MM-ralleista ajavien Dani Sordon ja Sebastien Loebin kanssa.

– Hyundailla on vielä tarjolla Andreas Mikkelsenin hallussa tällä hetkellä oleva paikka. Se voi vielä mennä melkein kenelle vaan, Jouhki sanoi.


Yli 200 MM-ralliin osallistuneella Latvalalla on niin valtavasti kokemusta, että hänestä olisi varmasti hyötyä testikuljettajan roolissa. Sallittuja testipäiviä on kuitenkin vain rajallinen määrä. Tallit haluavat, että niinä päivinä autoa kehittävät ensisijaisesti kisakuljettajat.

Mäkinen on aiemmin kertonut, että Toyotan suunnitelmissa on alkaa rakentaa myös R5-autoja, joita myytäisiin yksityistalleille. Sellaiseen projektiin tarvitaan myös pätevä testikuljettaja.

Jouhki pitää tässä vaiheessa melko epätodennäköisenä, että Latvalasta tulisi Toyota-tallin uusi testikuljettaja.

– Kai se tietenkin jollain tavalla voisi olla ajateltavissa. Juho Hänninen on ollut Toyotalla testikuskina, mutta aika vähän hän on testaillut. Kun myöhemmin aletaan kehittää uusia hybridiautoja, testaaminen tietenkin lisääntyy, Jouhki muistutti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt