Sisäpiirilähteet: Tommi Mäkisen Toyota-tallin ykköstähti Ott Tänak saamassa hirmudiilin!

Julkaistu:

Ralli
Rallin MM-sarjaa johtavalla Toyota-kuski Ott Tänakilla ei ollut Turkin MM-rallin aattona vieläkään sopimusta ensi kaudeksi.
Turkin MM-osakilpailu käynnistyy torstaina, ja yleensä kullakin WRC-tallilla on jo tässä vaiheessa kautta tiedossa seuraavan kauden ykkösnimi.

Tommi Mäkisen johtaman Toyota-tallin tähtikuski Ott Tänak on lähellä uransa ensimmäistä maailmanmestaruutta, mutta mistä hänen sopimusneuvotteluissaan oikein kiikastaa? Eikö Toyota halua vastata hänen palkkapyyntöönsä?

IS selvitteli asiaa rallikulisseissa asiantuntijoilta ja sisäpiirilähteiltä. Yleisen käsityksen mukaan Tänakin ensi kauden palkka on nousemassa hurjaksi riippumatta siitä, jatkaako hän Toyotalla vai vaihtaako toisaalle. Tänak voi IS:n tietojen mukaan saada ensi kaudesta jopa 5–10 miljoonaa euroa. Näin ainakin siinä tapauksessa, että hän taistelee jälleen maailmanmestaruudesta.

Rallissa lopullinen palkka nimittäin rakentuu pitkälti menestyksen mukaan. WRC-kuskien vuosipalkka on yleensä sitä suurempi, mitä enemmän voittoja ja palkintopallisijoituksia he saavuttavat. Näistä maksetaan muhkeita bonuksia, samoin kuin muun muassa kuljettajien ja autonvalmistajien maailmanmestaruuksista.

– Kuskit saavat tyypillisesti palkaksi jonkin perusrahan, ja sitten heille maksetaan bonuksia menestyksestä, kuten yksittäisten kisojen palkintopallisijoituksista. Joskus bonustulot voivat nousta jopa perusrahaa suuremmiksi, arvostettu manageri Timo Jouhki kertoo.

– En tietysti tiedä mitään varmaa Tänakin palkkavaateista, mutta aivan varmasti hänen perusrahansa nousee tuntuvasti ensi kaudeksi. Ja jos hän menestyy silloin esimerkiksi samalla tavalla kuin tällä kaudella, niin en yllättyisi, jos hän tienaisi siinä tapauksessa yli viisi miljoonaa euroa, kenties enemmänkin.

”Toyotalla riittää maksuvoimaa”

Helposti voisi ajatella, että Tänakin sopimusneuvotteluiden suurimpana jarruna olisi juuri raha, mutta tähän ei yleisesti uskota. Esimerkiksi Jouhki arvelee, että Tänak saanee Toyoltalta halutessaan kuta kuinkin saman rahan kuin muista talleista. Käytännössä virolaisen hurjapään toinen konkreettinen vaihtoehto on Fordin kalustolla kisaava M-Sport, jossa hän ajoi ennen Mäkisen talliin siirtymistä.

– Käsitykseni mukaan Tänakin ja Toyotan tämänhetkisissä neuvotteluissa keskustelua käydään enimmäkseen muista asioista kuin rahasta. Uskoakseni Toyotalla kyllä riittää maksuvoimaa, Jouhki linjaa.

– Tuntuisi kummalliselta, jos Tänak ei jostain syystä jatkaisi Toyotalla.

Yhden väitteen mukaan sopimusjarruna olisi Tänakin vaatimus, jonka mukaan hänelle pitäisi taata selkeän ykköskuskin asema seuraavaksi kaudeksi. Nelinkertainen maailmanmestari Mäkinen ei ole ainakaan tähän asti halunnut talliinsa tällaista asetelmaa, vaan hänen mielestään kuskien hierarkia ratkaistaan pääasiassa alkukauden tuloksilla.

Mäkisen toimintatapoja tuntevat eivät usko, että tällä asialla olisi nytkään roolia neuvotteluiden pitkittymisen kanssa.

– Mitä olen asioista kuullut, niin uskon neuvotteluiden venyneen sen vuoksi, että Tänak on taustajoukkojensa kanssa halunnut käydä shoppailemassa eri tallien pilttuissa, eräs nimettömänä pysyttelevä rallivaikuttaja sanoo.

– Tänak on todennäköisesti halunnut testata todellisen markkina-arvonsa ja katsoa, mitä kaikkia isompia ja pienempiä yksityiskohtia tallit olisivat valmiita painamaan mustaa valkoisella. Kuskeilla on yleensä mitä erinäisimpiä toiveita esimerkiksi auton kilpailukykyyn liittyen.

”Latvalan tilanne ei vaikuta huonolta”

Suomalaisittain yksi kuumimmista kysymyksistä on, jatkuvatko Jari-Matti Latvalan työt ensi kaudella MM-sarjassa. Latvala, 34, ajaa nyt kolmatta kauttaan Toyotalla. Hänen jatkonsa tallissa on arveltu olevan vaakalaudalla.

Ensimmäisellä Toyota-kaudellaan Latvala taisteli MM-sarjan tulokastallin kalustolla jopa maailmanmestaruudesta, mutta auton tekniikkamurheet vesittivät ne haaveet. Viime ja tällä kaudella Latvalan meno ei ole ollut samaa luokkaa.

Hänen taakkanaan ovat olleet muutamat ratkaisevat ajovirheet, jos kohta myös epäonnea on jälleen riittänyt. Kahdessa viime kisassa MM-sarjan kautta aikojen kokenein kuski on kaasutellut palkintopallille.

– Neuvottelut Jari-Matin ensi kauden sopimuksesta jatkuvat. Mitään ei ole paperilla, eikä mikään ole varmaa. Toyotan kohdalla mikään ei edes voi olla varmaa niin kauan kuin Tänakin sopimustilanne on auki, Jouhki sanoo.

– Tällä hetkellä Jari-Matin tilanne ei vaikuta huonolta.

Huippulahjakkuus Kalle Rovanperä kuuluu niin ikään Jouhkin talliin. Kuluvalla kaudella MM-sarjan WRC2 Pro -luokassa hurjastelleen Rovanperän uskotaan siirtyvän ensi kaudeksi WRC:hen.

– Kallenkaan tilanteesta ei ole mitään varmaa kerrottavana. Sanotaan niin, että koko ajan hänen tilanteensa näyttää paremmalta ja paremmalta, Jouhki summaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt