Juha Kankkusen legendaarinen sivallus tv-haastattelussa on saanut kulttimaineen: ”Se oli tyhmä vastaus tyhmään kysymykseen”

Julkaistu:

Ralli
Nelikymppinen Juha Kankkunen näpäytti epäilijöitään voittamalla Suomen MM-rallin 20 vuotta sitten.
Rallin nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen, 60, otti loisteliaalla urallaan yhteensä 23 MM-osakilpailuvoittoa. Yksi uran makeimmista voitoista tuli tasan 20 vuotta sitten, kun Kankkunen ajoi nelikymppisenä ykköseksi Keski-Suomen soraränneissä.

Vuoden 1999 Suomen rallin voitto jäi Kankkusen uran viimeiseksi MM-tasolla.

– Tosi hienot muistot siitä on! Sain napattua tärkeän voiton Jyväskylässä kotiyleisön edessä. Se oli sikälikin upeaa, että olin ajanut ”Jyskälässä” ensimmäisen kerran vuonna 1979 ja onnistuin siis vielä voittamaan 20 vuoden kuluttua debyytistäni, Kankkunen tunnelmoi Ilta-Sanomille.

Tuo Kankkusen voitto poiki myös yhden moottoriurheiluhistorian ikimuistoisimmista televisiohaastatteluista.

Maukas tv-hetki koettiin, kun Kankkunen oli juuri varmistanut voiton kisan viimeisen erikoiskokeen, Ruuhimäen pikataipaleen jälkeen. Ruuhimäki ajettiin tuolloin niin sanottuna tv-erikoiskokeena, jolta pätkän kolmen nopeimman oli mahdollista kerätä lisäpisteitä kokonaiskilvassa jaossa olevien pinnojen lisäksi.

Kankkunen keskittyi kokonaiskisan voiton varmistamiseen, eikä ollut kiinnostunut bonuspisteistä. Kankkusen halua riskinottoon hillitsi myös se, että hänen ajovuorollaan erikoiskokeella satoi rankasti. Edellä menneet olivat ehtineet ajamaan erikoiskokeen läpi ennen sadetta.

Tv-lähetys oli kansainvälinen, joten toimittaja Jyrki Kemppainen haastatteli Kankkusta englanniksi. Kemppainen onnitteli ensin kohteliaasti Kankkusta voitosta. Sen jälkeen hän uteli, hyökkäsikö Kankkunen, vai ottiko hän erikoiskokeen varman päälle. Kankkunen vastasi odotetusti, että varmisteluksi meni.

Tämän jälkeen haastattelija totesi: It was raining, what kind of tyres you had, eli minkälaiset renkaat Kankkusella oli?

– Black, round, Pirelli (mustat, pyöreät, Pirellit), kuului vastaus.

YouTubesta löytyvä haastattelu on jäänyt kulttikamaksi.

– Se oli tyhmä vastaus tyhmään kysymykseen, Kankkunen sanoo nyt Ilta-Sanomille.

– Ei se kysymys harmittanut, vaan lähinnä nauratti. Ajattelin, että eikö tässä nyt ole ihan sama, mitkä renkaat siellä ovat...

Näinhän se toki on. Mutta silti. Jotta tämäkin saataisiin vihdoin selville...

– Ne olivat vähän kovemman kumiseoksen renkaat. Sille yllättävälle kelille olisi pitänyt olla pehmeämpi rengas, Kankkunen paljastaa naurahduksen kera.

Kivikovia vastustajia

Kankkusen ja hänen kartturinsa Juha Revon vuoden 1999 voiton arvoa nostaa se, että kilpailu oli tuolloin kivikovaa MM-sarjassa. Mukana oli useita tehdastalleja ja lähtölista pursusi tekijämiehiä.

Suomen MM-rallissa 1999 ajoi silloisen Subaru-kuljettaja Kankkusen lisäksi monta muutakin maailmanmestaria. Tommi Mäkinen oli lähtöviivalla Mitsubishilla, espanjalainen Carlos Sainz ja ranskalainen Didier Auriol käskivät Toyotan autoja ja skotti Colin McRae piiskasi Fordia.



Lisäksi mukana olivat nousevat kyvyt ja sittemmin maailmanmestaruutta juhlineet Marcus Grönholm, britti Richard Burns ja norjalainen Petter Solberg. Grönholm oli aloittelemassa menestystarinaansa Peugeot’lla, Burns kaasutteli Kankkusen tallitoverina Subarulla ja Solbergilla oli allaan Ford.

Oman mausteensa taistoon toivat myös ranskalaistähti Francois Delecour Peugeot’lla, Toyotaa ajanut virolainen Markko Märtin sekä Seatin kaksikko Harri RovanperäToni Gardemeister.

– Kyllä siellä ihan hemmetin kovaa silloin mentiin. Onneksi olimme saaneet Subarun iskuun ja meno maittoi, Kankkunen muistelee.

Kilpailu oli aluksi taktikoinnin sävyttämä, koska kukaan ei halunnut ajojärjestyksessä kärkipäähän ”latua avaamaan”. Reitille ensimmäisten joukossa ampaisevat kun joutuvat puhdistamaan tietä irtosorasta takana tuleville, joille tien pito siis paranee.

Kisan avauspäivän loppu meni taktikoinniksi, kun seuraavan päivän ajojärjestys määräytyi tuloslistan mukaisesti.

Kankkusen pahimmaksi kilpakumppaniksi noussut Burns jättäytyi tarkoituksellisesti ajojärjestyksessä suomalaismestarin taakse. Irtosoraa kammoksunut Burns sanoi myös haluavansa seurata Kankkusen ajolinjoja.

– Taktikointia oli joo. Lopulta sylkäisin kouraan ja ajattelin, että tulkoot muut perässä sen minkä osaavat. Onneksi keli oli sellainen, etteivät ajojärjestyksessä ensimmäiset kärsineet ihan mahdottomasti, Kankkunen toteaa.

Kisan edetessä ei jäänyt epäselväksi, että nelikymppisen maestron vauhti oli yhä tallella. Kankkunen ajoi mykistävästi etenkin legendaarisella Ouninpohjan erikoiskokeella. Hän tykitti pohja-ajan 4,9 sekunnin turvin.

– Täytyy näin jälkikäteen myöntää, että yritin ”Ounissa” tulla ihan kaiken sen, minkä näillä käsillä ja tällä päällä pystyi. Sain repäistyä eroa ja tiesin sen jälkeen, ettei kisassa enää kukaan tule ohi.

– Kyllä se oli urani paras suoritus Ouninpohjassa...

Kokonaiskilpailun maalissa Kankkusen ja toiseksi ajaneen Burnsin ero oli lopulta 9,7 sekuntia.

Osa oli tuominnut Kankkusen menneisyyden mieheksi, mutta niin vain hän otti uransa kolmannen Suomen MM-rallin voiton. Samalla hänestä tuli tuolloin eniten MM-osakilpailuvoittoja napannut kuljettaja 23:lla ykköstilalla.

– Muistan 1999 ”Jyskälän” ihan niin kuin eilisen, vaikka siitä on jo 20 vuotta. Se oli kuin elokuvissa, ukko ja auto olivat kunnossa!

Kankkunen lopetti MM-tasolla kauden 2002 jälkeen. Hän tosin ajoi vielä 51-vuotiaana Suomen MM-rallissa vuonna 2010 WRC-autolla viettäen ”viisikymppisiään”.

Juha Kankkunen

Syntynyt 2. huhtikuuta 1959 Laukaa

Rallin nelinkertainen maailmanmestari 1986, 1987, 1991, 1993

162 MM-osakilpailun starttia

23 MM-osakilpailuvoittoa

75 MM-palkintopallisijaa

1. MM-ralli 1979, viimeinen MM-ralli 2010.

1. MM-osakilpailuvoitto 1985 Safari, viimeinen 1999 Suomi.

Tehdastallien autoja: Toyota, Peugeot, Lancia, Ford, Subaru, Hyundai

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt