Video: Rallilegenda päätti Suomen MM-rallin yli 60 metrin ilmalentoon – kokenut kartanlukija hypyistä: ”Kuin huijaisi fysiikan lakeja”

Julkaistu:

Ralli
Sebastien Ogier lensi hurjat 60 metriä Suomen MM-rallin viimeisen erikoiskokeen maalissa olleesta hyppyristä.
Jyväskylän seudulla ajettu Suomen MM-ralli päättyi sunnuntaina Ruuhimäen erikoiskokeeseen. Ruuhimäen maaliintulopaikalle oli rakennettu hurja hyppyri, josta autot sinkosivat kymmenien metrien ilmalentoihin.

Kisan päätöspätkällä, niin sanotulla Power stagella oli jaossa ylimääräisiä MM-pisteitä. Ja sen takia osa kuljettajista repi autostaan irti, ihan viimeiseen metriin saakka.

Yksi heistä oli rallilegenda Sebastien Ogier. Citroënin ranskalaiskuljettaja piiskasi autonsa Ruuhimäen hyppyrilla kaasu pohjassa ja leiskautti kenties kisan näyttävimmän hypyn. Kuusinkertaisen maailmanmestarin auton keula nousi hypyssä ylöspäin ja tuli alas perä maata viistäen noin 60 metrin ilmalennon jälkeen!

Citroën Racing julkaisi Twitterissä videon ranskalaisen huimasta ilmalennosta.

– Tätä kutsumme asianmukaiseksi hypyksi, kirjoitettiin videon saatesanoiksi.



Pitkän linjan kartanlukija Jarmo Lehtinen pitää pitkiä hyppyjä ralliin oleellisesti kuuluvana asiana. Hän oli itsekin mukana Suomen MM-rallissa Fordin Teemu Sunisen parina.

– Kyllä ne kuuluvat lajin ja etenkin Suomen rallin luonteeseen. Hypyt ovat näyttäviä ja hauskoja, Lehtinen sanoi IS:lle.

Lehtisen mukaan kymmenien metrien ilmalento autolla antaa upean tunteen kokijoilleen.

– Kyllä se on aika makeaa. Tässäkin rallissa olimme välillä poikittain ilmassa, siinä tulee vähän sellainen tunne, kuin huijaisi fysiikan lakeja.

Kuljettaja voi itse määrittää vauhdin, jolla ajaa hyppyriin. Ogierin vauhtia hän ei osaa sanoa tarkalleen, mutta arvioi, että nopeus saattoi olla 140–150 kilometriä tunnissa. Ihan jokainen kuski ei sitä vauhtia tule.

– Onhan se iso nyppylä. Vaatii rohkeutta tulla siihen kaasu pohjassa.

Instagram-tili WRC Rally Paraguay julkaisi vaikuttavan kuvan Ogierin laskeutumisesta.



Lehtisen mukaan Ruuhimäen hyppyri on iso, mutta hyvin rakennettu ja turvallinen. Selkä ei tärähdä liikaa, kun autot eivät eivät putoa hypystä tasaiselle maalle.

– Siitä tullaan hyvin ”alastulorinteeseen”, jolloin laskeutuminen on pehmeä. Se on vähän kuin mäkihypyssä: jos lentää tasaiselle asti, tulee isompi tärsky.

Joskus hyppyreiden nuotittaminen on hankalaa, sillä nuotteja tehtäessä vauhtia on yleensä 70–80 kilometriä tunnissa. Lehtisen mukaan on aina vähän arvailun varassa, miten auto käyttäytyy, kun samaan kohtaan tullaan esimerkiksi 170 kilometrin tuntinopeudella.

Ogierin hyppyvideolla näkyy, miten auton pohjasta ja perästä lentelee osia tärskyn seurauksena. Siihen oli varaa, koska kilpailu päättyi siihen kohtaan, mutta aiemmassa vaiheessa kilpailua autoa ei tietenkään ole hyvä hajottaa.

– Siinä oli tosiaan kilpailun viimeinen pätkä ja sen viimeinen metri. Silloin ei ole niin väliä, jos takapuskuri vähän lentelee. Lähinnä kannattaa varoa keula edellä laskeutumista, etteivät jäähdyttimet mene rikki.

Suomen MM-rallin voitti Toyotan MM-sarjaa johtava virolaiskuljettava Ott Tänak. Muut palkintopallisijat miehittivät Esapekka Lappi ja Jari-Matti Latvala.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt