Mitä suomalaisille rallikuskeille tapahtui? Epäuskoinen legenda lataa kovaa tekstiä: ”Ei toistakymmentä vuotta voi pelkkää huonoa tuuria olla”

Julkaistu:

ralli
Kotimainen ralliväki pistää nyt kaiken toivonsa 18-vuotiaan Kalle Rovanperän harteille.
Rallin MM-sarjan pistetaulukko on suomalaisittain karua luettavaa. Kuluvasta kaudesta on kaasuteltu yli puolet, ja Teemu Suninen on viidentenä, Esapekka Lappi yhdeksäntenä ja Jari-Matti Latvala tasapistein Lapin kanssa kymmenentenä.

Etenkin Toyota-tallin konkarikuljettajalta Latvalalta ja Toyotalta Citroenille täksi kaudeksi vaihtaneelta Lapilta on ollut lupa odottaa paljon enemmän.

Valonpisaroita suomalaisittain synkkään tilanteeseen toi M-Sport-tallin Fordilla ajava Suninen Sardinian MM-rallin toisella sijallaan.

Erityisen ankeaa on silti se, että suomalaisten maailmanmestaruushaaveet ovat jo tässä vaiheessa kautta kuopattu. MM-sarjan kotikisa Keski-Suomen soraränneissäkin on vielä ajamatta, eikä suomalaisilla ole mestaruuskandidaattia. Nykymenon perusteella myös ”Jyskälästä” puuttuu aito kotimainen voittajasuosikki.

Masentava fakta on se, että edellisen kerran suomalaiset juhlivat rallin maailmanmestaruutta vuonna 2002. Marcus Grönholmin ja Timo Rautiaisen Peugeot 206:lla nappaamasta mestaruudesta on siis vierähtänyt jo 17 pitkää vuotta.

Rallin kulta-aikojen legenda Timo Salonen on seurannut murheellisena ja epäuskoisena suomalaisten viime vuosien menoa MM-sarjassa.

– Tämä kausi on ollut suomalaisilta aikalailla samanlaista kohellusta kuin aiemmatkin kaudet Grönholmin mestaruuden jälkeen, Salonen lataa.

– Ei ole Grönholmin jälkeen kuskia tullut. Ja kuitenkin siellä on ollut kavereita, jotka ovat päässeet voittaja-autolla vetelemään. Silloin tällöin tulee joitain tuloksia, mutta ei toistakymmentä vuotta voi pelkkää huonoa tuuria olla. Kyllä se on jo myönnettävä: Ratin ja selkänojan välistä se on kiinni, vuoden 1985 maailmanmestari Salonen sanoo.


Monen mielestä Suomen valovoimaisin rallitähti on tällä hetkellä Toyotan WRC-tallin päällikkö Tommi Mäkinen. Se kertoo omaa kieltään suomalaiskuljettajien tilanteesta.

Salonen pitää Mäkisen johtamaa Toyota-projektia suomalaisten kannalta pelkästään positiivisena asiana. Silti tuokin projekti on kääntynyt ilkikuriseksi sinivalkoisten rattimiesten kannalta.

Juho Hänninen, Esapekka Lappi ja etunenässä Jari-Matti Latvala ovat vuosien varrella nauttineet Mäkisen kattaman pöydän antimista Suomi-Toyotalla.

Mutta kuinkas kävikään? Mäkisen tiimin ehdoton ykkösmies ja johtotähti on nyt virolainen Ott Tänak, joka kaiken kukkuraksi johtaa MM-sarjaa.

– Tuli mies lätäkön toiselta puolelta ja pyöritti kahdeksikkoa meidän poikiemme ympärillä, Salonen kuvailee värikkääseen tyyliinsä.

Katseet kääntyvät etenkin 34-vuotiaan Latvalan suuntaan, joka on saanut kilpailla Mäkisen tallin kehittämällä WRC-Toyotalla alusta asti, eli kauden 2017 startista lähtien.

Ennen siirtoaan Toyotalle hän ajoi Volkswagenin tehdastallissa ja Fordin tehtaan tukeman M-Sportin ajokilla. Tuloksena on ollut kunnioitettavat 18 MM-osakilpailuvoittoa, mutta mestaruus on jäänyt haaveeksi.

– Siinä se Latvalan todellinen iskukyky taas paljastui ja konkretisoitui, kun Tänak tuli Toyotalle, Salonen hymähtää.

Salonen sanoo olevansa pettynyt myös Lappiin, josta hän odotti muutama vuosi sitten Suomen seuraavaa maailmanmestaria.

Lapin, 28, tilanne on tätä nykyä murheellinen, sillä häntä voivat uhata jopa potkut Citroen-tallista.

Lappi ajoi kauden alussa toiseksi Ruotsin MM-rallissa, mutta sen jälkeen hän on uinut synkissä vesissä. Lappi on romuttanut ajokkejaan ulosajoissa, eikä ohjaamon ulkopuolellakaan ole sujunut.

Lappi aiheutti taannoin valtavan kohun Etelä-Amerikassa kommentoituaan negatiiviseen sävyyn Argentiinan ja Meksikon yhteiskunnallisia oloja. Kuljettaja yhdistetään aina autoonsa, eivätkä moiset puheet ole Citroenin tai minkään muun yhtiön käsitys hyvästä mainoksesta.

Lapin kannalta hälyttävää on myös se, että tuoreena muistissa ovat Kris Meeken kesken viime kauden Citroenilta saamat potkut. Julkisuudessa Citroenin tallipomo Pierre Budar on vakuuttanut tukeaan Lapille, mutta kulissien takana suomalaisen asemaa arvioidaan nyt suurennuslasin kanssa.

– Paineet nousevat sitä mukaa, kun vaaditut tulokset jäävät tekemättä. Autonvalmistajat eivät odota mitään muuta kuin sitä tulosta, Salonen sanoo.

– Eivät ne kauan suomalaista kuskia katsele, jos tulosta ei ala tulla. Isompien maiden kuljettajilla on suurempi markkina-arvo. Suomalaisen täytyy olla voittaja tai vähintään pomminvarma pisteidenkerääjä, jos hän haluaa säilyttää tallipaikkansa. Se on raaka peli, Salonen muistuttaa.


Lappi voitti Suomen MM-rallin Mäkisen Toyotalla vuonna 2017. Tuolloin tallipomo Mäkinen veikkasi, että padot ovat murtuneet ja Lapille tulee voittoja pian lisää, kun pää on saatu auki. Tismalleen samalla tavalla ajatteli Salonen.

Noita voittoja odotellaan edelleen.

Salosta hämmästyttää, ettei lahjakkaaksi tiedetty Lappi ole pystynyt enää napsimaan ykköstiloja. Hän pohtii, onko nuotitukseen kiinnitetty tarpeeksi huomiota.

– Maailmalla nuotti pitää osua ja toimia ihan viimeisen päälle. Siellä ei yksinkertaisesti muuten pärjää. Jyväskylässä voi edelleen ajaa paikoitellen ulkomuistista ja tiestön luonne on suomalaisille tuttu, mutta maailmalla asian laita on toinen.

Nuotitus mietityttää Salosta myös Latvalan kohdalla.

– Minulla särähti korvaan eräs Latvalan lausunto nuotitusvaiheesta. Hän sanoi, ettei löytänyt mitään kiintopisteitä nuottiin. Tiessä ovat aina kurvit olemassa, oli kiintopisteitä tai ei. Siitä tuli mieleen, että onkohan nuotti tehty ihan niin kuin pitäisi?

Kolme kertaa maailmanmestaruuden kakkoskuljettajana napannut Seppo Harjanne kokee, että suomalaisilta on puuttunut viimeinen puristus MM-tittelin tavoittelussa. Tällä hän viittaa etenkin henkiseen kanttiin.

– Nopeus on periaatteessa riittävää, mutta ihan se viimeinen usko omaan asiaan tuntuu horjuvan. Myös keskittymiskyky tuntuu silloin tällöin pettävän – varsinkin Latvalalla, Harjanne toteaa.

– Kyllä tässä pitkälti näihin mentaalipuolen juttuihin mennään. Tiedän sen omista kokemuksistani, että ratkaisuvaiheissa on aika vaikeaa pitää ajatukset koossa, sekä Tommi Mäkisen että Timo Salosen mestaruuksiin luotsannut Harjanne lisää.

Harjanne sanoo olevansa huolissaan Suomen ralliperinteiden puolesta. Mäkisen vetämä Toyota-talli ja Jyväskylän MM-osakilpailu ovat hienoja esimerkkejä suomalaisesta ralliosaamisesta, mutta kotimaisten kuljettajien menestystä – tai tässä tapauksessa menestyksettömyyttä – ei pidä väheksyä.

– Suomalaisille kuljettajille pitää tulla voittoja ja mestaruuksia! Se on todella tärkeää, jotta suomalaisten into ja kiinnostavuus lajia kohtaan säilyvät. Homma on ihan sama, puhutaan sitten jääkiekosta tai rallista, Harjanne naulaa.


Salonen ja Harjanne tarjoavat nopeaa täsmälääkettä Suomi-rallin kipuiluun. Heidän mielestään superlupaus Kalle Rovanperä, 18, on jo ensi vuonna valmis MM-sarjan pääluokka WRC:hen.

Salonen ihastelee Rovanperän nopeutta ja lahjakkuutta, mutta nostaa esiin myös nuorukaisen viileyden.

– Rovanperässä on selvästi rattimiehen vikaa. Rajuhkoja ulosajojakin on tullut, mutta Rovanperä ei vaikuta pienestä hätkähtävän. Vauhti ei ole ainakaan mälleistä kärsinyt.

Paineensietokyky onkin tarpeen, jos suomalaisten kaikki odotukset ladataan yhden nuorenmiehen niskaan.

– Kallessa on nyt koko suomalaisen ralliporukan usko ja luottamus. Ja hyvältähän hänen vauhtinsa ja urakehityksensä ovat näyttäneet. Kallella on kaikki edellytykset maailmanmestariksi, Harjanne myhäilee.

MM-rallikauden seuraava osakilpailu ajetaan Suomessa 1.–4. elokuuta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt