Ensimmäisenä Henri Toivosen turmapaikalle tullut kuski muistelee karmeaa näkyä – esitti oman teoriansa onnettomuuden syystä

Julkaistu:

Ralli
Henri Toivosen kohtalo liikuttaa rallifaneja vielä 33 vuoden jälkeen.
Korsikalainen kylä kätkee sisuksiinsa rallimaailmaa vuosikymmeniä askarruttaneen salaisuuden. Henri Toivosen kuolemankurvi sijaitsee idyllisessä maisemassa, mutta piirtää synkän varjon koko kylän ja MM-rallihistorian ylle.

Paikka on helppo löytää, sillä nykyisellään onnettomuusmutka on merkitty Google Mapsiin, ja sijaitsee vain muutaman kilometrin päässä Corten kylästä, josta kyseinen erikoiskoe lähti kohti Tavernaa.

Muistokivi ja onnettomuusmutka ovat edelleen Korsikalla vierailevan rallikansan pyhiinvaelluskohde, jota hoidetaan säännöllisesti. Ulkoasu vaihtelee vuosittain paljon, kun fanit tuovat uusia ralli- ja Suomi-aiheisia muistoja paikalle.

Onnettomuuden jälkeen mutkaan on tehty polvenkorkuinen kivimuuri, ja tietä on levennetty mutkan alusta usealla metrillä. Vaikka kyse on kylätiestä, paikan ohi menee melko tasaisesti autoja, ja usein myös polkupyöräilijöitä, joiden suosiossa reitti yhä on.


Keneltäkään ei silti jää huomaamatta muistokivi, joka on pystytetty noin vuosi onnettomuuden jälkeen vastapäätä kohtaa, johon Toivosen ja hänen kartanlukijansa Sergio Creston elämät päättyivät.

Kasvillisuutta on nykyisellään jonkin verran enemmän kuin Toivosen onnettomuuden aikoihin, mutta suurimmaksi osaksi kaikki näyttää yhä samalta.

Erikoiskoe on Castirlan kylään asti mukavan polveilevaa, perinteistä korsikalaistietä, joka houkuttaa kuljettajaa avaamaan kaasun aina kun vain mahdollista.

Juuri ennen onnettomuussuoraa Toivonen on ohjastanut Lanciansa läpi kakkosvaihteella ajettavan, kaksiosaisen vasemman, jonka jälkeen noin 50 metrin päässä oleva lyhyt oikea menee sekin lähes täysillä, jos ajolinjan ottaa hieman ruohikon puolelta.

Sitä seuraa viimeinen, noin sadan metrin kiihdytys kohti onnettomuusmutkaa, jota kohti Toivonen autonsa voimavarojen ansiosta on syöksynyt yli sadan kilometrin tuntinopeutta.


Mitä edeltävällä suoralla tai onnettomuusmutkassa on tapahtunut, siitä ei kenelläkään ole varmaa tietoa jälkipolville kerrottavaksi. Jäljelle jäi vain auton hiiltynyt putkirunko. Sen suurin kolhu on tullut juuri kohtaan, jossa Toivonen istui auton toisen bensatankin päällä.

Tulipalo tuhosi lähes kaikki mahdolliset todisteet tapahtumien kulun selvittämisestä, mikä löi onnettomuudelle ikuisen mysteerin leiman.

Peugeotilla ajanut Bruno Saby oli minuutin päästä tapahtuneesta Toivosen onnettomuuspaikalla, mutta oli muiden pysähtyneiden kilpailijoiden kanssa voimaton liekkejä vastaan.

Ranskalainen Saby lähetettiin erikoiskokeelle täysin tietämättömänä tilanteesta, sillä tässä vaiheessa kenelläkään ei ollut aavistustakaan siitä, että onnettomuus oli ylipäänsä tapahtunut.

– Tulimme heti seuraavana paikalle. Olihan se dramaattinen hetki, josta on yhä vaikea puhua. Peruutin takaisin lähemmäksi onnettomuusmutkaa heti kun näin liekit, Saby kertoi Ilta-Sanomille puhelimitse.


Rotkon reunalle käveltyään Saby tajusi, ettei autossa mukana kulkevasta vaahtosammuttimesta ole apua.

– Tulta oli liikaa, oli mahdoton tehdä mitään.

Tapaturman syy on yhä suuri mysteeri Sabyllekin.

– Se mutka kiristyi lopussa. Siitä Henri oli mennyt ulos. Ehkä hänen autostaan hajosi rengas mutkan lopussa.
  • Video: Turmasta kuvatulla amatöörivideolla näkyy Toivosen auton tulipalo ja Sabyn reaktio tiellä.


Lancia-tiimi veti kaikki autonsa välittömästi pois rallista, mutta rallia jatkettiin vielä viimeisen kisapäivän ajan. Voittoon ajoi Saby, joka oli yksi harvoja kisaan mukaan jääneitä huippukuljettajia.

– Kyllä tämä oli pahin hetki moottoriurheilussa. Se iski silloin todella kovaa. En koskaan halunnut arvostaa sen rallin voittoani, koska tiesimme Henrin tason, Saby sanoi.

Latvala: Autoa vaikea saada hallintaan

Jari-Matti Latvala tietää kokemuksesta, mitä tapahtuu, kun pito katoaa renkaiden alla asfaltilla.

Toivosen tapauksessa yhtenä mahdollisena teoriana on esitetty kaasupolkimen jumittumisen auton pohjaan, mikä oli tapahtunut jo aiemmin tiimin testikuljettajalle.

– Isoin ongelma on siinä, jos kaasu hirttää kiinni kesken mutkan. Jos vaihtaa vapaalle tai polkaisee kytkimen pohjaan, auto lähtee helposti luisuun. Pidon menetyksestä asfaltilla auto on tosi vaikea saada enää takaisin, Latvala sanoo.

Tietyissä tilanteissa tilanteen voi vielä saada uudestaan hallintaan.

–  Jos se tapahtuu vaikkapa nelosvaihteella kaasu pohjassa, keskellä mutkaa, pitää yrittää hypätä kakkosvaihteelle ja jarruttaa moottorilla. Se olisi minun ensimmäinen reaktioni, mutta koska B-ryhmäläisissä on kiinteä keskilukko, päävirrankin voisi katkaista. WRC-autossa sitä ei voi tehdä, sillä turbo saa siinä nopeasti lämpöpiikkejä ja räjähtää.


Kapealla tiellä ja vauhdikkaassa paikassa korjaavat ajoliikkeet eivät yleensä tehoa toivotulla tavalla.

– Pahin tilanne on tuollainen alamäki, jossa Henkankin onnettomuus tapahtui. Se oli Korsikalla vielä harvinaisen nopea paikka. Sellaisessa on vielä vaikeampi saada auto pysähtymään.

Latvala ei usko onnettomuuden johtuneen yhdestä, pieleen menneestä asiasta, tai pelkästä tavanomaisesta ajovirheestä.

– Uskon, että se oli monien asioiden summa. Henkalla oli haastattelujen perusteella väsy päällä ja hän oli kipeänä ennen kisaa. Siinä tilanteessa jos tulee vielä tekninen vika autoon ja monta asiaa tapahtuu yhtä aikaa, silloin tulee tuollainen katastrofi.

Lisää autourheiluaiheita löydät Bensaa suonissa –erikoisjulkaisusta, joka on nyt irtonumeromyynnissä. Julkaisu on täynnä vauhdikkaita tarinoita Keke Rosbergista Kimi Räikköseen, Timo ”Löysä” Salosesta Hannu Mikkolaan. Näet esimerkkejä 92-sivuisen julkaisun sivuista täältä. Bensaa suonissa - suomalaiset autourheilun legendat on myynnissä lehtipisteissä ympäri maan. Hinta on 5,90 euroa.


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt