Kommentti: Ruotsin MM-rallissa oli valitettavan vähän selkeitä suomalaisonnistujia

Julkaistu:

Yhdeksän suomalaiskuljettajaa lähti Ruotsin MM-ralliin, mutta kovin montaa onnistujaa ei kotimaahan palannut, kirjoittaa Janne Aittoniemi.
Esapekka Lapille toinen sija teki hyvää ja tuli tärkeään paikkaan. Alla oli selvä epäonnistuminen Monte Carlossa, jossa pettymystä ei varmasti yhtään lievittänyt se, että tallikaveri Sebastien Ogier voitti heti palattuaan Citroënille.

Ruotsin rallissa Ogier suistui hankeen. Lähellä oli, ettei niin käynyt myös Lapille viidennellä erikoiskokeella. Pieksämäkeläisellä oli tuuria matkassa, kun hän selviytyi pyörimisestään kovavauhtisessa paikassa niin, ettei Citroën kaatunut kunnolla eikä edes juuttunut lumipenkkaan. Vähän huonommalla onnella Lapin kisa olisi ollut pilalla jo perjantaina.

Jari-Matti Latvala jäi taas tallikaveri Ott Tänakin varjoon. Ensimmäisen kerran Ruotsin rallin voittanut Tänak oli yksi harvoista WRC-kalustolla ajaneista kuljettajista, jotka selvisivät urissa ja loskassa ajetusta talvirallista ilman suuria ajanmenetyksiä. Virolainen vetäisi Toyotalla vielä päätöserikoiskokeella huiman pohja-ajan ja kahmaisi mukaansa täydet 30 pistettä. Tänak on yhä suurin mestarisuosikki.

Latvala ajoi kahdesti ulos ja jäi ilman pisteitä. Seuraava kisa Meksikossa tarjoaa kuitenkin Latvalalle hyvän mahdollisuuden korjausliikkeeseen erinomaiselta lähtöpaikalta.

Siellä Tänakin on vaikea voittaa, koska hän joutuu starttaamaan ensimmäisenä perjantain erikoiskokeille. Meksikon rallissa lähtöpaikkojen merkitys on erittäin suuri. Irtosoraa on hyvin paljon, joten taaempana ajavilla on parempi pito.

Suninen nousi esiin

Vauhtia oli, mutta varmuus puuttui myös Teemu Suniselta. Perjantain jälkeen Suninen johti, mutta uudenlaisen tilanteen käsitteleminen ei onnistunut. Lauantaina hän suistui kahdesti ulos. Positiivista oli kuitenkin se, että Suninen ehti pitkästä aikaa osoittaa erinomaista vauhtia M-Sportin Fordilla.


Marcus Grönholmin paluu kiinnosti totta kai, mutta ”Bosselta” oli täysin epärealistista odottaa kovia pätkäaikoja, koska edellisestä MM-startista oli jo yhdeksän vuotta aikaa. Grönholmille olisi jäänyt paljon parempi maku näillä näkymin viimeisestä MM-rallistaan, jos hän olisi malttanut ajaa Toyotan WRC-autolla alusta saakka samalla tavalla kuin lauantaina ja sunnuntaina.

Keli oli vaikea, ja selviä virheitä tuli monille muillekin WRC-kuljettajille. Thierry Neuville selviytyi onnettaren avustamana jatkoon pyörähdettyään täydet 360 astetta Vargåsenin erikoiskokeella. Belgialaisen tallikaveri Andreas Mikkelsen pääsi juuri ja juuri omin voimin ojasta ylös lauantaina. Kris Meeke pysyi tiellä, ja ehkä osittain siksi, koska pohjoisirlantilaisen Toyotaa nostettiin ojasta jo torstaina testierikoiskokeella.

WRC2 Pro on turha sarja

Janne Tuohino mainosti M-Sportilta hankkimaansa WRC-Fordia. Tuohino sai myös yhden MM-pisteen autolla, jota hän alkaa vuokrata muille.

WRC2-luokassa ilahdutti Hyundain hylkäämän Jari Huttusen mainio vauhti. Luokan kakkossija vaihtui harmittavasti ulosajosta johtuneeseen keskeytykseen toiseksi viimeisellä pätkällä. Ilman perjantain rengasrikkoa Huttunen olisi todennäköisesti johtanut Skodalla WRC2-kisaa.

Emil Lindholm eteni järkevästi ensimmäisessä ulkomailla ajamassaan MM-rallissa ja saavutti myös hyvät sijoitukset. Lindholm oli toinen WRC2-luokassa ja 12:s yleiskilpailussa.

Viime kesänä Suomen MM-rallissa WRC2-kisan voittanut Eerik Pietarinen aloitti hyvin, mutta kaatoi sitten autonsa kolmannella erikoiskokeella.

Kalle Rovanperällä MM-kausi on alkanut omien virheiden takia odotettua heikommin, mutta kaikille tulee välillä huonompiakin jaksoja.

Rovanperä ajaa Skodalla uudessa WRC2 Pro -sarjassa. Kauniina ajatuksena on, että sitä kautta nuorilla kuljettajilla olisi hieman paremmat mahdollisuudet päästä WRC-auton rattiin.

Monte Carlossa uuden sarjan pisteitä tavoitteli kaksi kuljettajaa ja Ruotsissa viisi. Meksikon MM-rallin lähtölistalla on ainoastaan yksi WRC2 Pro -pisteistä ajava kuski.

WRC2 Pro olisi kannattanut perustaa vasta sitten, kun olisi ollut varmuus edes 5–10 kuljettajan osallistumisesta jokaiseen kilpailuun. Tällä hetkellä se vain sotkee R5-autoilla ajavien kamppailua ja sen seuraamista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt