”Carloksen auto syttyi palamaan” – Tommi Mäkinen sai 20 vuotta sitten uskomattoman uutisen kesken Ylen haastattelun - Ralli - Ilta-Sanomat

”Carloksen auto syttyi palamaan” – Tommi Mäkinen sai 20 vuotta sitten uskomattoman uutisen kesken Ylen haastattelun

Julkaistu: 22.11.2018 7:39

Tommi Mäkinen kuuli kolmannesta maailmanmestaruudestaan kännykästä 20 vuotta sitten.

Ericssonin musta kännykkä pärähtää soimaan kesken tv-haastattelun hotellin aulassa. Tommi Mäkinen vastaa.

– Ni? Mitäää... Mitä!? Carloksen auto syttyi palamaan puoli kilometriä ennen maalia. Pysähtyivät sammuttamaan... Ihan totta? Ne eivät jaksa työntää maaliin sitä. Peli on selvä!!

Edellä on kuvattu yhtä moottoriurheiluhistorian dramaattisinta hetkeä 24. marraskuuta 1998.

(Videon haastattelusta näet yltä.)

Mäkinen kuulee puhelimessa varmistaneensa uransa kolmannen peräkkäisen maailmanmestaruuden kauden päätösosakilpailussa Britanniassa.

Legendaarinen puhelu: Tommi Mäkinen oli lähdössä jo lentokentälle, kun hän sai tiedon veljeltään Tuomolta, että oli sittenkin voittanut rallin maailmanmestaruuden.

Mäkinen tunnetaan kylmäpäisyydestään, mutta soitto hämmensi karismaattisen rallikarjun.

– Ei siinä tajunnut, mitä siinä tapahtui ja mitä tekisi. Tuli reaktio, että hei hetkinen. Okei, tämä onkin nyt tällä tavalla, Mäkinen kuvailee 20 vuotta myöhemmin Ilta-Sanomille.

Mestaruudesta kesken Ylen haastattelun hänelle kertoi velipoika Tuomo, joka seurasi tuttujensa kanssa rallin viimeistä erikoiskoetta Margam Parkissa.

– Tommin kanssa oli sovittu, että soitan heti, kun homma on selvä. Kaikki odottivat, että Carlos Sainz vie mestaruuden, koska Tommi oli keskeyttänyt. Kävi toisin, ja Tommi päätyi toistelemaan sanojani tv-haastattelussa, Tuomo hekottaa.

Tähän sen maailmanmestaruuden piti mennä. Tommi Mäkinen joutui keskeyttämään Englannin MM-rallin heti alussa, kun hän liukasteli öljyläikästä betoniporsaaseen ja takapyörä irtosi.

Järjestäjien virhe oli koitua Mäkisen kohtaloksi

Tuomo Mäkinen aavisti jo ennen Sainzin pysähtymistä, että tämä menettää mestaruuden kalkkiviivoilla.

– Minulla oli pikkukiikarit. Näin niillä jo pitkältä, että Sainzin Toyota savuttaa. Tajusin, että moottori on mennyt. Ymmärsin myös sen, etteivät Sainz ja kartturi jaksa autoa maaliin työntää.

– Olimme juuri kisaa edeltävällä viikolla yrittäneet tuupata Tommin autoa isolla porukalla loivaan ylämäkeen, eikä siitäkään mitään tullut. Ei silloinen nelivetoinen WRC-auto voinut millään liikkua 500:aa metriä kahden ukon käsissä, Tuomo Mäkinen sanoo.

MM-sarjaa ennen kauden päätöskilpailua johtanut Tommi Mäkinen lähti kisaan itsevarmana.

Katastrofi iski heti kisan avauspäivän ensimmäisillä erikoiskokeilla. Ennen MM-sarjan kuljettajia reitillä ajoi Historic-luokan kuljettajia. Erään pilotin Hillman Imp -ajokin moottori laukesi, ja asfaltille valui öljyä.

Järjestäjät peittelivät öljyläikkää hiekalla mutta eivät kertoneet läikästä MM-sarjan kilpailijoille.

Saamarin auto! Sainzin tuimistunut kartturi potkaisi hajonnutta Toyotaa keskeytyksen jälkeen.

Mäkinen ampaisi pikataipaleelle ensimmäisenä. Suomalaistähden Mitsubishi lähti kurvissa arvaamattomaan luisuun ja osui betoniporsaaseen. Takapyörä lähti irti, ja Mäkisestä tuli katsoja.

– Tietä merkinnyt etuautommekin oli mennyt pätkälle ennen Historic-luokan autoja. Siksi tietoa ei tullut sitäkään kautta. Olin järjestäjien mokan uhri, Mäkinen toteaa.

Mäkisen keskeytys merkitsi sitä, että Sainzille riitti neljäs tai sitä parempi sijoitus maailmanmestaruuteen.

Mäkisen ajatuksissa mestaruus oli mennyt, sillä Sainzin kaltaiselle ammattimiehelle kruisailun neljännelle sijalle ei pitänyt olla temppu eikä mikään.

Soitto Sainzille

Mäkinen halusi matkustaa heti Suomeen eikä jäädä kärvistelemään Englantiin. Mitsubishin nokkamiehet taivuttelivat Mäkisen kuitenkin jäämään rallin päätöspäivään asti.

Mäkinen varasi paluulentonsa siten, että hän pääsee lähtemään heti rallin päätyttyä. Suunnitelmat muuttuivat silmänräpäyksessä, ja Mäkinen lähti kisapaikalle juhlimaan maailmanmestaruutta.

– Suihkuttelin kuohujuomaa podiumilla, vaikka autoani ei sinne saatu. Oli se outoa heilua siellä ilman autoa, mutta kävi se sillä tavallakin.

Tommi Mäkinen voitti vielä vuotta myöhemmin neljännen maailmanmestaruuden peräjälkeen.

Pettymys espanjalaisten leirissä oli raju päätöserikoiskokeen draaman keskellä. Sainzin kartturi Luis Moya paiskasi kypäränsä Toyotan takalasista läpi. Sainz oli silminnähden järkyttynyt.

Mäkinen soitti Sainzille heti tämän keskeytyksen jälkeen. Mäkinen sanoi, että olisi halunnut hoitaa mestaruustaiston reilusti loppuun asti ajamalla.

– Sanoin, että sori, tämä on rallia. Carlos oli täysin maansa myynyt ja kiitti tuesta.

Vuosia myöhemmin Sainz muisteli tapausta MM-sarjan julkaisemassa haastattelussa.

– Se oli erittäin rankka kokemus. Se ei ollut minun virheeni, se oli vain jotain, mitä tapahtui. Joka tapauksessa se teki minusta vahvemman.

Sainzin surullisen kuuluisa ajokki oli Toyota Corolla WRC. Mäkinen voitti hiljattain maailmanmestaruuden juuri Toyotan WRC-tallin pomona.

– Ajat muuttuvat. Toivotaan, ettei meille sattuisi samanlaista, Mäkinen myhäilee.

Klo 7.39: Otsikkoa muutettu.