Kommentti: Tommi Mäkisellä on varaa luopua Esapekka Lapista – se johtuu Kalle Rovanperästä - Ralli - Ilta-Sanomat

Kommentti: Tommi Mäkisellä on varaa luopua Esapekka Lapista – se johtuu Kalle Rovanperästä

Julkaistu: 17.10.2018 12:02

Tommi Mäkinen tähtää siihen, että nuori Kalle Rovanperä on yksi Toyotan WRC-tallin kuljettajista vuonna 2020, kirjoittaa Janne Aittoniemi.

Kun Esapekka Lappi voitti reilu vuosi sitten loistavalla suorituksella Suomen MM-rallin, kukaan ei olisi osannut silloin ennustaa, että hän lähtee Tommi Mäkisen johtamasta Toyotan WRC-tallista jo kauden 2018 jälkeen.

Mäkinen sanoi vielä äskettäin, ettei hän haluaisi tässä vaiheessa vaihtaa ketään tallin nykyisistä kuljettajista. Olisi luullut, että Mäkinen yrittää pitää Lapista tiukemmin kiinni kuin Jari-Matti Latvalasta, joka on tänä vuonna jäänyt usein vieläkin selvemmin tallin nopeimman kuljettajan Ott Tänakin varjoon.

Lapin koko potentiaalia ei ole vielä saatu esiin. Hän pystyy varmasti vielä kehittymään. Samaa ei voi sanoa Latvalasta.

Monet ihmettelevät, miksi Mäkinen valitsi uudeksi kuljettajaksi Kris Meeken, joka on Latvalan tavoin erittäin kokenut ja parhaimmillaan yhä hyvinkin nopea, mutta edelleen liian usein virheisiin sortuva. Pohjoisirlantilainen on kuitenkin osoittanut, että hän pystyy onnistuessaan voittamaan MM-ralleja soralla ja myös asvaltilla, ja sitä Mäkinen arvostaa.

Mäkinen katsoo, että tässä vaiheessa hänellä on varaa päästää Lappi pois ja ottaa tilalle jo 39-vuotias Meeke yksivuotisella sopimuksella.

Tiedän, että Mäkinen haluaa ehdottomasti Kalle Rovanperän talliinsa pitkällä sopimuksella. En olisi yhtään yllättynyt, jos Mäkinen olisi jo sopinut manageri Timo Jouhkin kanssa Rovanperän saapumisesta Toyotan rallitalliin ensi kauden jälkeen.

Rovanperän on hyvä ajaa sopimuksensa mukaisesti vielä seuraava vuosi Skodan R5-autolla ja kerätä sillä lisää kokemusta MM-ralleista. Nuorella huippulahjakkuudella ei ole kiire mihinkään. Kaudella 2020, jolloin Rovanperä pääsee ajamaan säännöllisesti WRC-autolla, hän on vasta 19-vuotias.

Lapille sopimus Citroënin kanssa on kilpailullisesti hyvin riskialtis, mutta taloudellisesti antoisampi kuin Toyotan tarjoama diili. Rallipiireissä on kuiskittu, ettei Lappi ole ollut tyytyväinen Toyotalta saamaansa palkkaan.

Esapekka Lappi kaasuttelemassa Toyotalla Walesin MM-rallissa.

Citroën C3 WRC ei ole ihan yhtä nopea kuin Toyota Yaris WRC, mutta ei sekään huono auto ole. Se nähtiin viime kesänä Suomen MM-rallissa, jossa Mads Östberg oli Citroënilla yllättäen Latvalaa nopeampi.

Lappi joutuu Citroënilla käytännössä lähtökohtaisesti kakkoskuskin asemaan, eikä ole lainkaan varmaa, jatkaako ranskalaisyhtiö rallin MM-sarjassa enää kahta kautta pidemmälle.

Ranskalaistallissa tehdään tämän kauden jälkeen juuri niin kuin sinne palaava Sebastien Ogier haluaa. Kaikki rakennetaan ranskalaisen rallitähden toiveiden mukaisesti.

Citroënin tallipäällikkö Pierre Budar on jo sanonut, että ensi vuonna kuljettajien mestaruus Ogierin kanssa olisi tallille tärkeämpi kuin merkkimestaruus.

Tällä hetkellä Citroën ei edes suunnittele osallistumista kaikkiin MM-ralleihin kolmella autolla. Se kertoo siitä, ettei valmistajien mestaruus ole todellakaan ykköstavoite.