Ralli

Rallilegenda Markku Alénin poika näytteli Tuntemattomassa Sotilaassa – ”Andrei on hyvin taiteellinen”

Julkaistu:

Ralli
Sorateiden valtias Markku Alén, 67, hurmaa yhä ralliväkeä Jyväskylässä.
Karisma huokuu metrien päähän. Jyväskylän paviljongin terassilla istuu italiaa puhuva mies mustat Ray Banin pilottilasit päässään. Mies juttelee faneilleen ja elehtii voimakkaasti käsillään.

Se on mister Maximum Attack. Markku Alén. Legenda.

Alén on Suomen MM-rallin kuusinkertainen voittaja ja lajin kruunaamaton maailmanmestari. Hän voitti urallaan 19 MM-osakilpailua ja tykitti erikoiskokeen pohja-ajan hurjat 821 kertaa. Hänen edellään MM-pikataipaleiden voittotilastossa on vain ranskalaistaituri Sebastien Loeb.

Alén, 67, on ollut tuttu näky Suomen MM-rallissa myös aktiiviuransa jälkeen. Tällä kertaa hänen läsnäoloonsa on poikkeuksellisen painava syy. Alén valittiin lajin kunniagalleriaan Rally Hall of Fameen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Eikö Hall of Fame ole jääkiekkoilijoille hei? On tietysti hieno valinta, mutta ei se elämää muuta, Alén pohtii jäljittelemättömään tyyliinsä.

Valintansa lisäksi Alén ajoi torstaina näytösajon Fiatilla Harjun erikoiskokeella. Sehän sopi, sillä Alén porhalsi valtaosan urastaan juuri italialaisvalmistajan palveluksessa. Hän oli kartturinsa Ilkka Kivimäen kanssa Fiat-konsernin leivissä vuosina 1974–1989.

Maximum attack –lempinimen Alén kertoo saaneensa Portugalin rallissa 1974.

– Ajoin sumussa ja sateessa hirveän pätkäajan. Tiimistä kysyttiin radiolla, miten meni. Ei ollut oikein kielet hanskassa ja vastasin, että maximum attack.

Alén oli tulisieluinen taistelija ja tunnettu siitä, että ampaisi kisoihin niin sanotusti lappu lattiassa ensimmäisestä erikoiskokeesta lähtien. Hän halusi kontrolloida kisaa johtopaikalta.

– Jos et ole itsevarma, on parempi pysyä sängyssä.

Kova yritys poiki myös ulosajoja. Vuoden 1986 Jyväskylän MM-rallissa Alén paahtoi turvallisessa johdossa kohti voittoa B-ryhmän Lancia Delta S4:llä, mutta kaatoi ajokkinsa Rapsulan pikataipaleella.


– Mulla oli kaverit katsomassa, pystynkö vetämään sen kurvin vitosvaihteella täysiä B-ryhmäläisellä. Selätin. Tuli syöksyä pomolta.

– Olin lopulta kolmas, mutta kaatoon meni todennäköisesti Lancian merkkimestaruus ja ehkä omakin mestaruus.

Vuosi 1986 jäi lähtemättömästi Alénin mieleen. Hänen tallitoverinsa Henri Toivonen ja Sergio Cresto kuolivat ulosajossa Korsikan rallissa.

– Olen nähnyt myös lajin karmean puolen.

Alén ehti vuonna 1986 olla kymmenen päivää maailmanmestari, kunnes mestaruus meni Juha Kankkuselle.

Päätös juonsi San Remo -ralliin, jossa Peugeot-tallin autojen helmoja pidettiin sääntöjen vastaisina. Peugeotit hylättiin kesken kisan ja Alén junailtiin Lancian tallimääräyksellä voittajaksi.

Kauden päätyttyä San Remon kisalta vietiin jälkikäteen MM-arvo. Samalla katosivat Alénin MM-pisteet San Remosta ja mestaruus valui käsistä.

– Taistelimme Juhan kanssa täysillä mestaruudesta kauden viimeisessä kisassa USA:n Olympus-rallissa. Ajoimme sumussa jäisillä ja kuraisilla teillä varmasti kovinta vauhtia, mitä B-ryhmäläisillä on menty koskaan. Otimme hirveitä riskejä. Voitin kisan ja mestaruuden. Sitten tuli se päätös kauden jälkeen.

– Silloin kävin kuumana, mutten enää. Tiedän mitä on olla maailmanmestari. Ja onneksi olen hengissä.

Vuonna 1978 Alén voitti FIA Cupin, joka vastaa nykyistä kuljettajien MM-sarjaa. Virallista MM-arvoa tittelillä ei kuitenkaan tuohon aikaan ollut.

– Joku katsoo sen maailmanmestaruudeksi. Joka tapauksessa kaikki on ajettu. Metriäkään en vaihtaisi pois!

Alén on ylpeä pojistaan

Markku Alénilla on kaksi poikaa, jotka ovat nousseet julkisuuteen omilla ansioillaan.

Andrei Alén on näyttelijä, joka esiintyi muun muassa tuoreimmassa Tuntemattomassa sotilaassa. Anton Alén puolestaan ajoi rallia muun muassa Fiatilla.

– Olen todella ylpeä pojistani! Yksi tuli mun perään ja toista ei kiinnosta ralli lainkaan. Andrei on hyvin taiteellinen, hyvin taiteellinen. On Tuntematon sotilas ja kaikki, Alen tunnelmoi.

– Anton ajoi erittäin hyvin määrättyyn pisteeseen asti. Sitten Fiat-Abarthin rallipuoli laitettiin kiinni. Hän touhuaa yhä autojen kanssa. Anton on ollut töissä muun muassa Kankkusen Juhan ajokoulussa talvisin, isä-Alén raportoi.

Markku Alén on ralliuransa jälkeen tehnyt muun muassa tv-töitä. Teknavi-ohjelmassa Alén on testaillut autoja laidasta laitaan. Hänen suhteillaan Teknaviin on saatu upeita ajokkeja.

– Alun perin piti tehdä pari jaksoa. On mennyt vähän pidempään, Alén nauraa.

”Säädöt on nyt säädetty”

Juha Kankkusella on upea autokokoelma. Markku Alén sen sijaan ei ole vanhoja kilpureita keräillyt.

– Auto on minulle työkalu. En ole ikinä autoihin kiintynyt. Olen niitä vain rikkonut!

Aktiiviuransa jälkeen Alén on ajanut jonkun verran historic-ralleja. Mielenkiinto kisaamiseen on kuitenkin hiipumassa.

– Muutama vuosi sitten ajoimme historic-rallissa Lancian S4:llä ja etupyörä lähti jarrutuksessa alta. Ennakkoon ilmoitettiin, että auto on kunnossa, huollettu ja kaikki, mutta etupää oli mätä. Onneksi auto ei hajonnut pahemmassa paikassa, esimerkiksi alamäessä.

– Jotain pientä voin ajaa, mutta säädöt on nyt säädetty. Onhan tässä säädetty jo 50 vuotta, Alén tuumaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt