Ralli

Formula 1 poisti varikkotytöt kisoista – mitä tekee Jyväskylän ralli? ”Sukupuoli ei ole pääasia”

Julkaistu:

MM-ralli
Varikkotytöillä on monipuolinen toimenkuva MM-rallissa.
Yksi urheilumaailman vanhoista perinteistä on muuttumassa, kun Formula 1 ja viimeisimpänä maantiepyöräilyn Ranskan ympäriajo ilmoittivat poistavansa varikkotytöt kilpailuista.

F1-sarjan omistajan Liberty Median mukaan käytäntö on ”selvästi ristiriidassa nykypäivän yhteiskuntanormien kanssa”. Lähtösuoralla nähdään ensi kaudella varikkotyttöjen sijaan nuoria kuljettajia, jotka ajavat kartingia tai formuloiden juniorisarjaa.

Jyväskylän MM-rallissa on perinteisesti ollut mukana naisryhmä, joka edustaa muun muassa palkintojenjaossa.

Varikkotytöt eivät ole poistumassa Jyväskylästä tänäkään vuonna.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Aiheesta on käyty avointa keskustelua. Olemme todenneet, että he ovat tarpeellisia. Meille sukupuoli ei ole pääasia, vaan meillä on tapahtumaedustajia, jotka eivät ainoastaan seiso ja näytä kauniilta, Jyväskylän rallin promoottori Jani Backman kommentoi.

Jyväskylän varikkotytöt muun muassa ottavat vieraita vastaan, tekevät juontoihin liittyviä tehtäviä, avustavat tarjoilussa ja emännöivät.

Vähäpukeisuus ei ole Backmanin mukaan olennainen asia. Edustusvaatteet suunnitellaan tarkasti tilanteen mukaan. Kritiikkiä ei varikkotyttöjen läsnäolo ole herättänyt.

– Tähän mennessä ei ole kuulunut haukkuja. Suomalaisella mittapuullahan se tarkoittaa, että asia on positiivinen, Backman sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

F1:n päätös käyttää jatkossa nuoria kuljettajia saa Backmanilta kiitosta.

– Keskustelu lähti ensin vähän väärällä jalalla, mutta lopulta pointti oli oivaltava. On hieno ele ottaa lapsia ja tulevaisuuden tekijöitä tilalle, sillä sitä kautta rakennetaan jatkuvuutta ja fanikulttuuria.

– Olemme pohtineet sitäkin vaihtoehtoa, ja tekijäpuolelle tarvitaan ehdottomasti uutta verta.

Varikkotyttöjen vaihtoehdoksi on julkisuudessa ehdotettu varikkopoikia tai sekaryhmiä. Backman pitää ideaa hyvänä.

– Promootiopojista on keskusteltu, mutta mitään ei ole lyöty lukkoon. Kohderyhmästämme 33 prosenttia on naisia, joten kyllä sillä on merkitystä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt