Ralli

Suomalaiselta rallilegendalta riistettiin voitto törkeällä tavalla – ”Keksivät, että hylätään, niin saadaan rahaa”

Julkaistu:

MM-ralli
Sunnuntaina 80 vuotta täyttänyt Rauno Aaltonen muisteli, miten hän menetti Safari-rallin voiton.
Rauno Aaltosesta tuli maailman tunnetuimpiin rallikilpailuihin kuuluneen Safari-rallin spesialisti. Aaltonen kilpaili Itä-Afrikan savanneilla ensimmäisenä suomalaiskuljettajana jo vuonna 1962.

Aaltonen osallistui tuhansien kilometrien pituiseen suosikkikilpailuunsa peräti 23 kertaa. Hän sijoittui Safarissa lopulta kuudesti toiseksi. Virallista voittoa hän ei saanut koskaan.

 

Kilpailun organisaatiossa mukana olleet ihmiset olivat lyöneet vetoa Mehtan voitosta.

Vuonna 1981 Aaltonen oli MM-sarjaan kuuluneen Safari-rallin voittaja lähes kahden päivän ajan. Kenialaiset kisajärjestäjät nostivat kuitenkin väkisin voittajaksi oman maansa kuljettajan Shekhar Mehtan, joka oli silloin Aaltosen tallikaveri Datsunilla.

– Kilpailun organisaatiossa mukana olleet ihmiset olivat lyöneet vetoa Mehtan voitosta. Ensin he harmittelivat, että rahat menivät hukkaan, mutta keksivät sitten, että hylätään Aaltonen, niin saadaan rahaa, Aaltonen kertoi IS:lle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Sitten he päättivät hylätä osuuden, jolla Mehta oli menettänyt aikaa jäätyään kiinni jokeen. Sitä osuutta ei muka päässyt läpi, mutta ainoa, joka ei päässyt, oli eräs eteläafrikkalainen Citroën-kuski, joka oli kilpailussa viimeisenä ja valtavan paljon kaikkia muita perässä.

Vuonna 1985 Aaltonen johti Safari-rallia parilla tunnilla. Silloin jo lähes varmalta vaikuttanut voitto valui käsistä moottorin hajottua Opel Mantasta.

– Viisi Opelin rallimoottoria oli Englannissa Cosworthilla huollettavana, mutta heiltä olivat loppuneet uudet männät. He olivat laittaneet huonompia mäntiä mutta eivät olleet kertoneet siitä Opelille. Yksi huono moottori sattui sitten tulemaan minun autooni, Aaltonen muisteli.

Safari-ralli ajettiin MM-osakilpailuna viimeisen kerran vuonna 2002.

– Nykyistä rallin MM-sarjaa pitäisi kutsua sprinttirallisarjaksi. Rallin luonne on muuttunut täysin. Etapit ovat lyhyitä, ja erikoiskokeita ajetaan hyvin rajoitetulla alueella, Aaltonen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt