Ralli

Ralliteiden professorin Rauno Aaltosen huima lukema: ”Olen kouluttanut noin 20 000 ihmistä ajamaan autoa paremmin”

Julkaistu:

Ralli
Lentävä suomalainen Rauno Aaltonen täyttää 80 vuotta.
Sunnuntaina 80 vuotta täyttävä Rauno Aaltonen kuului ensimmäisiin ralliajajiin, joihin liitettiin nimitys Flying Finn, lentävä suomalainen.

Vuonna 1965 Aaltonen voitti Euroopan mestaruuden. Se oli silloin arvokkain mestaruus, jonka rallissa pystyi saavuttamaan.

Samana vuonna Aaltonen valittiin suosituimmaksi suomalaiseksi Viikkosanomien äänestyksessä.

Aaltosesta kehittyi moottoriurheilussa melkoinen monilahjakkuus. Turkulainen kuului 1950-luvulla Suomen parhaimmistoon moottoriveneilyssä, ratamoottoripyöräilyssä, motocrossissa, speedwayssä, maarata-ajossa ja endurossa.

Ensimmäiseen moottoriurheilukilpailuunsa hän osallistui veneellä Helsingissä 1951.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vuonna 1957 Aaltonen voitti ensimmäisenä suomalaisena ratamoottoripyöräilyn GP-kilpailun oltuaan nopein 125-kuutioisten luokassa Ruotsin Hedemorassa. Vähitellen hän alkoi ajaa aktiivisesti rallia.

– Jätin moottoripyöräilyn paljolti siksi, koska pidin sitä vaarallisempana kuin rallia. Moottoripyöräily on edelleen yksi hienoimpia lajeja, ja MotoGP-kilpailut paljon mielenkiintoisempaa seurattavaa kuin formula ykköset, Aaltonen sanoo.

Kun Aaltonen teki 1960-luvun alussa sopimuksen Mercedes-tallin kanssa, hänestä tuli ensimmäinen suomalainen rallin ammattilaiskuljettaja.

Kauppakorkeakoulusta valmistunut Aaltonen aikoi ajaa ammattilaisena vain vuoden, mutta toisin kävi.

Mercedes pani Aaltosen samaan autoon tallin saksalaistähden Eugen Böhringerin kanssa. Aaltonen ajoi EM-ralleissa soraerikoiskokeita ja Böhringer asvalttipätkiä.

– Löimme Böhringerin kanssa kättä päälle, että minun vuoroni on olla ykköskuljettaja vuonna 1962. Sitten sain kirjeen, jossa sanottiin, etten pääsekään ykköskuskiksi.

– Koska lupausta ei pidetty, päätin soittaa BMC:n tallipäällikölle Stuart Turnerille. Sillä tavalla tapahtui siirtoni Minille.


Aaltonen on kilpaillut monilla automerkeillä, mutta erityisesti hänet muistetaan saavutuksistaan Minillä. Edustustehtävät Minin lähettiläänä vievät virkeää veteraanikuljettajaa edelleen eri puolille maailmaa.

– Minejä ajattanut BMC oli 1960-luvulla paras rallitalli maailmassa. Pidin myös erittäin paljon työskentelystä Opelilla myöhemmin 1980-luvulla.

Aaltosesta tuli 1960-luvun menestynein rallikuski. Monet pitävät hänen merkittävimpänä yksittäisenä saavutuksenaan Monte Carlo -rallin voittoa 1967.

– Suomessa se muistetaan parhaiten, mutta itse pidän tärkeimpänä voittonani ykkössijaa vuoden 1964 Spa–Sofia–Liege-rallissa Austin Healeyllä.

Aaltosen pitkän uran pahin onnettomuus sattui Monte Carlossa 1962.

– Kaadoin Minin viimeisen erikoiskokeen loppukilometreillä. Auto syttyi palamaan, ja olin jonkin aikaa tajuttomana auton sisällä. Siinä olisi voinut käydä tosi huonosti.

Safari-ralliin peräti 23 kertaa osallistunut Aaltonen olisi todennäköisesti menestynyt erittäin hyvin myös rata-autoilussa, jos olisi keskittynyt enemmän siihen. Toki hän ajoi myös ratakisoja.

– Lahjakkuuteni olisi viitannut enemmän rata-ajon puolelle, mutta rallit tarjosivat ystävällisemmän ja miellyttävämmän ympäristön.

– Siksi olen halunnut ajaa ralleja, vaikka minulla olisi ollut mahdollisuus edetä Englannin kautta myös formuloihin.

Aaltonen perusti oman ajokoulun 1970-luvun alussa, kehitti BMW:n ajokoulutusjärjestelmää ja sai Saksassa tunnustuspalkinnon liikenneturvallisuuden edistämisestä.

– Olen joskus arvioinut, että olen kouluttanut noin 20 000 ihmistä ajamaan autoa paremmin, lempinimen ralliprofessori saanut Aaltonen sanoo.

Rauno Aaltonen

Syntynyt: 7.1.1938

Koulutus: ekonomi

Saavutuksia rallissa: Euroopan mestaruus 1965, kaksi Suomen mestaruutta (1961 ja 1965). Voittanut mm. Monte Carlo -rallin 1967, RAC-rallin 1965, Spa–Sofia–Liege-rallin 1964 ja Jyväskylän Suurajot 1961

Muut saavutukset: Suomen mestari speedwayssä, maarata-ajossa ja ratamoottoripyöräilyssä, jossa myös GP-voitto ensimmäisenä suomalaisena 1957. Kilpaveneilyssä 7 SM-kultaa ja Pohjoismaiden mestaruus

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt