Ralli

15-vuotiaan suomalaisen rallisensaation jatko selvillä: ”keskoskaappi” vaihtuu uuteen 300-hevosvoimaiseen tykkiin

Julkaistu:

Ralliautoilu
Kalle Rovanperä ajaa tammikuussa kaksi kilpailua 300-hevosvoimaisella nelivetoisella ralliautolla.
Superlahjakas rallijuniori Kalle Rovanperä päätti kilpailukautensa lokakuussa Latvian rallisarjan kaksivetoisten autojen mestaruuteen. Sen jälkeen nuorukainen on tuumannut yli sadassa MM-rallissa kuljettajana meritoituneen isänsä Harri Rovanperän kanssa tulevan kauden kuvioita. Nyt suunnitelmia on lyöty lukkoon.

Lokakuussa 15 vuotta täyttäneelle sensaatiokuskille vuokrataan kahta tammikuussa Latviassa ajettavaa talvirallia varten nelivetoinen Skoda Fabia S2000. Kyseessä on täysin uusi WRC2-luokan auto, joka on vielä Tshekissä rakennettavana viimeistelyjä ja ensimmäisiä testejä vaille. Auton moottori on kaksilitrainen ja vapaasti hengittävä.



Menopeliä kasaa takavuosien WRC-kuskin Toni Gardemeisterin omistama TGS-rallitalli. Samanlaisella TGS:n autolla Teemu Suninen voitti marraskuussa Walesissa luokkansa.

Latvian mestaruuden Kalle ajoi tänä vuonna 198-hevosvoimaisella R2-luokan Citroën C2:lla, jota tiimi kutsuu leikkisästi keskoskaapiksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Termistö on edelleen samaa luokkaa.

– Eikös tämä muutos autojen kanssa ole vähän kuin ottaisi polkupyörästä apupyörät pois, isä-Harri nauraa.

Ihan niin pieni juttu ei ehkä sittenkään ole kyseessä, sillä uudessa WRC2-autossa on karvan alle 300 hevosvoimaa.

– On tärkeää ajaa kilpaa erilaisilla autoilla, muuten ei kehity. Nelivetoiseen siirtyminen on loogista jatkoa sille, että ajamisessa halutaan mennä asteittain eteenpäin. Kehityskaari yritetään pitää jatkossakin tasaisena, Harri Rovanperä muotoilee.

– Mutta mitään sijoituspaineita Kallen ei tarvitse tästä vaihdoksesta ottaa. Ajetaan nämä kaksi kisaa ja mietitään sen perusteella jatkoa myöhemmin. Vanha auto on tuossa kotitallissa pestynä ja sitä ei ole laitettu myyntiin. Voi olla, että silläkin ajetaan ensi vuonna kilpaa.


Ralliautoilu ei ole harrastuksena halvimmasta päästä. Poikansa managerina toimiva isä asettelee sanansa varovasti kysyttäessä, millainen taloudellinen satsaus vuokra-Skodaan loikkaamisen kanssa on kyseessä, ja onko mukaan saatu hienon menestyksen myötä uusia tukijoita.

– Tietysti vaikutti joka asiaan, kun mestaruus tuli. Mutta sanotaanko näin, että neuvottelut raha-asioista ja kaikesta muustakin ovat koko ajan käynnissä. Ja meillä on jo nyt hyvä porukka Kallen takana.

Nuoresta iästään huolimatta rauhallisella tyylillä ajava Kalle Rovanperä kilpailee tammikuun puolivälissä Latviassa yksipäiväisen Aluksne-rallin. Jos talvi todella ehtii siihen mennessä Latviaan, kyseessä on Kallen uran toinen talvikilpailu.

– Vähän kiire tulee sinne uuden auton kanssa. Toiveissa olisi päästä ajamaan sillä kerran tai kaksi testiä, mutta katsotaan miten käy, Harri maalailee.

15-vuotias rallilupaus Kalle Rovanperä ajaa kilpaa Latviassa, koska siellä rallikilpailuihin osallistumiseen ei vaadita ajokorttia. Siirtymät pikataipaleelta toiselle ajaa autokunnan kakkoskuski Risto Pietiläinen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt