Tämä on Sauli Niinistön ”salaisuus” – tällaista peliä hän pelaa Jenni Haukion ja anopin kanssa

rac

Julkaistu: , Päivitetty:

Sauli Niinistö paljasti IS:n haastattelussa suuren salaisuutensa.
Sauli Niinistö intoutui vitsailemaan vaalilaskennan loppumetreillä IS:n haastattelussa. Hän jopa rohkeni paljastamaan suuren salaisuutensa.

– Jos kerron oikein suuren salaisuuden.

– Kun meillä on Jennin vanhemmat vieraina, se yleensä päätyy siihen, että me pelaamme kolmestaan, eli hänen äitinsä, hän ja minä korttia.

Mitä peliä? IS:n politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala kysyi.

– Se on huutomarjapussia, Niinistö totesi.

Mistä tässä pelissä on kyse?

IS otti selvää.

Niinistö tarkoitti mitä ilmeisimmin huutopussipeliä, joka on muunnelma marjapussipelistä. Asiasta kirjoittavat korttipeliopas.fi ja lautapeliopas.fi -verkkosivustot.

Huutopussi on oiva kolmen hengen peli, mutta sitä voi pelata myös neljä henkilöä, joko pareittain tai erikseen.

IS kokosi säännöt tiivistetysti yhteen. Tarkemmat säännöt löytyvät korttipelioppaan ja lautapelioppaan sivuilta.

Jos peliä pelaa kolmestaan, pakasta poistetaan kakkoset, kolmoset, neloset ja vitoset. Tällöin pakkaan jää 36 korttia, joista jokainen pelaaja saa 11 korttia. Kolme korttia jää sivuun, ja niitä ei katsota.

Omia kortteja ei näytetä muille pelaajille.

Pelissä pelaajat lupaavat tehdä tietyn määrän pisteitä. Suurimman lupauksen tehnyt pelaaja saa aloitusvuoron ja sivuun jätetyt kolmea korttia itselleen. Hän heittää omasta kädestään kolme korttia sivuun, mutta ne eivät saa olla ässiä tai kymppejä. Kyseisellä pelaajalla on siis sama määrä kortteja kuin muilla pelaajilla.

Seuraavaksi pelaajat tavoittelevat jokaisella kierroksella niin sanottuja tikkejä. Tikin saa se, jolla on pyydetyn maan arvokkain kortti. Hän saa pelatut kolmea korttia sekä niistä kertyvät pisteet ja aloittaa seuraavan kierroksen. Peli jatkuu jäljellä olevilla korteilla.

Kun pelaaja on voittanut ensimmäisen tikkinsä, hän voi määritellä niin sanotun valtin. Sen saa, jos pelaajalla on samasta maasta kuningas ja kuningatar. Sen jälkeen kyseinen maa on valttia, kunnes jostain toisesta maasta tehdään valtti.

Mutta koska valtista on sitten hyötyä?

Tikkikierroksella pitää laittaa aina sitä maata, mitä pyydetään. Pelaajan on laitettava myös pyydetystä maasta suurempi kortti kuin sillä on hetkellä on pöydässä, jos se on mahdollista.

Jos pyydettyä maata ei ole ollenkaan, silloin pitää laittaa valttimaan kortti, jos sellainen on. Suurin valttimaan kortti voittaa kyseisen tikkikierroksen. Jos pelaajalla ei ole valttimaatakaan, pitää laittaa muun maan kortti, mutta voittoa ei tule.

Kun kaikki 11 korttia on pelattu, pisteet lasketaan yhteen. Pisteet lasketaan korttipeliopas.fi-sivuston mukaan seuraavalla tavalla: patavaltista 100 pistettä, herttavaltista 80 pistettä, ruutuvaltista 60 pistettä, ristivaltista 40 pistettä, ässistä 11 pistettä, kympeistä 10 pistettä, kuninkaista 4 pistettä, kuningattarista 3 pistettä, sotilaista 2 pistettä ja viimeisestä tikistä 10 pistettä.

Jos suurimman pistelupauksen tehnyt pelaaja saa lupaamansa pistemäärän tai enemmän, hän saa lupauksensa verran pisteitä. Epäonnistuttuaan hän menettää sen verran. Muut pelaajat saavat pisteitä sen verran, mitä keräsivät.

Jos pelaaja ei saa kierroksen aikana ollenkaan tikkejä, hän menettää sen verran pisteitä, kun alunperin arveli saavansa. Jos puolestaan suurimman huudon ja siten pelin aloittanut pelaaja ei saa ollenkaan tikkejä, hän menettää kaksinkertaisen määrän pisteitä kuin on luvannut kerätä.

Voittaja on se, kuka pelaajista saa ensimmäisenä kasaan 500 pistettä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt