Sibeliuksen perikunta pahastui Haaviston tv-mainoksesta

Julkaistu:

Sotkuisessa tapauksessa on perikunnan mukaan kyse oikeudenloukkauksesta. Jatkotoimia ei kuitenkaan ole luvassa.
Pekka Haaviston presidentinvaalikampanja sai lauantai-iltana merkittävää näkyvyyttä, kun Haaviston tueksi tehty Flashmob Finlandia -mainos esitettiin MTV3:n suositun Putous-ohjelman mainoskatkolla.

Kahden ja puolen minuutin mittainen videopätkä on televisiomainokseksi poikkeuksellisen pitkä, ja mainosaika maksoi kampanjalle jopa 40 000–50 000 euroa.

Mainoksessa Haavistoa tukevat kuorolaulajat kokoontuvat Helsingin rautatieasemalle ja alkavat laulaa Finlandia-hymniä keskellä ihmisvilinää.

Finlandian säveltäneen Jean Sibeliuksen tekijänoikeudet omistavan perikunnan mukaan mainoksen esittämiseen televisiossa olisi tarvittu perikunnan suostumus.

– Kyse on mainostamisesta, ja totta kai siihen tarvitaan lupa, perikunnan puheenjohtaja Pertti Virkkunen sanoo.

Perikunta: Emme olisi antaneet lupaa


Virkkusen mukaan perikunta pyrkii toimimaan yhteistyössä kulttuurielämän ja koko yhteiskunnan kanssa, ja luovuttaa oikeuksia Sibeliuksen tuotannon ei-kaupalliseen käyttöön yleensä helposti.

Poliittiseen mainokseen lupaa ei kuitenkaan olisi herunut.

– Olisimmeko antaneet luvan tukea yhtä presidenttiehdokasta? Emme olisi, se on ihan selvä.

– Emme ole poliittinen toimija, ja antamalla luvan tällaiseen olisimme leimautuneet kannattamaan tiettyä ehdokasta, Virkkunen sanoo.

Haaviston kampanja: Lupaa kysyttiin kustantajalta



Pekka Haaviston kampanja on yllättynyt kuullessaan tekijänoikeusongelmista Finlandian käyttöön liittyen. Kampanjatiimi oli yhteydessä Teostoon, josta heidät on ohjattu Sibeliuksen saksalaisen kustantajan puheille.

– Kysyimme Saksasta lupaa, ja se tuli puolessa päivässä. Lupa käyttää Finlandiaa maksoi 200 euroa, Haaviston kampanjapäällikkö Riiikka Kämppi sanoo.

Kämpin mukaan heille ei missään vaiheessa sanottu, että lupaa olisi pitänyt pyytää Sibeliuksen perikunnalta.

– Olin vain iloisesti yllättynyt, että tämä meni niin kivuttomasti ja nopeasti, kun tällaisten asioiden hoitaminen on usein niin vaikeaa, hän sanoo.

Tekijänoikeusongelmista kuullessaan Kämppi sanoo pahoittelevansa tapahtunutta.

– Olen kovin pahoillani, kun kuulen tästä.

”Kustantaja tekee mitä sattuu”



Ongelma ei olekaan siinä, että Haaviston kampanjatiimi olisi toiminut välttämättä virheellisesti, vaan tekijänoikeuskysymysten yleisessä epäselvyydessä.

Haaviston kampanjan kysely on ohjattu saksalaiselle kustantajalle, joka teki tietenkin bisnestä, kun siihen tarjoutui tilaisuus.

Sibeliuksen perikunnan mukaan kustantajalla ei kuitenkaan olisi ollut oikeutta myydä lupaa Haaviston kampanjalle.

– Kustantajalla ei ole oikeutta antaa lupaa tällaiseen. Heillä on oikeus vain musiikin kustantamiseen. Kustantajat kuitenkin tekevät vähän mitä tykkäävät, Pertti Virkkunen sanoo.

Jatkotoimiin Sibeliuksen perikunta ei kuitenkaan aio ryhtyä. Virkkusen mukaan se ei hyödyttäisi heitä juuri mitenkään.

– Ei ole meidän intresseissä lähteä riitelemään. Emme ole poliiseja. Reagoisimme, jos oikeudenloukkausta käytettäisiin rahan tekemiseen, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt