Ukraina on pyytänyt Suomelta neljää Allegro-junaa. Pyyntö VR:lle tuli kiertotietä Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausyksiköstä pääministeri Sanna Marinin Kiovan-matkan jälkeen.
Valtioneuvoston kanslia on kommentoinut asiaa hyvin niukasti. Se vahvisti STT:lle, ettei Ukrainan rautatieyhtiön Ukrzaliznytsjan toimitusjohtajan ja Oleksandr Kamyshin tapaaminen ollut osa Marinin Kiovan-vierailun virallista ohjelmaa, vaan se tapahtui spontaanisti suomalaisten tehdessä lähtöä yöjunalla Kiovasta.
IS:n tietojen mukaan Kamyshin odotti Marinia Kiovan rautatieasemalla autojen saapuessa sinne. Hän esittäytyi ja esitteli hyvin lyhyesti vetoomustaan ja pyysi myös kuvaa. Tilanne oli ohi nopeasti.
Kamyshinin pyyntö neljästä Allegro-junasta oli kirjoitettu vaatimattomasti ennemminkin korttia kuin virallista kirjettä muistuttavaan paperiin. Kortti oli IS:n tietojen mukaan osoitettu VR:lle.
Tilanne Kiovan juna-asemalla ei sinällään ollut poikkeuksellinen. Arvovieraita on yleensä saattamassa diplomaatteja tai virkamiehiä. Laiturilla oli nytkin muuta väkeä. Ministereiltä pyydetään kuvia ja heille halutaan esitellä asioita tai mielipiteitä.
Ukrainan rautateiden edustajien arvioidaan halunneen hakea juna-asemalle saapumalla huomiota asialleen. IS:n tietojen mukaan asiaa ei kommentoitu sen kummemmin. Junista ei siis ole annettu mitään lupauksia. Asia kuuluu VR:n operationaalisten päätösten piiriin.
VNK:n aiemmin tiistaina antaman lausunnon mukaan Ukrainan rautatieyhtiön edustajat luovuttivat pääministerille vetoomuksen Allegro-junia koskien ja se toimitettiin asianomaisiin ministeriöihin arvioitavaksi.
Allegro-junat omistaa VR:n ja Venäjän rautatieyhtiö RŽD:n omistama Karelian Trains -yhtiö.
– Päätökset pitää tehdä yhdessä tuumin omistajien kesken. Niiden [junien] tulevaisuus on vielä ratkaisematta, VR:n kaupunkiliikennejohtaja Topi Simola sanoi aiemmin Helsingin Sanomille.
Pääministeri Sanna Marin ja Ukrainan rautatieyhtiön Ukrzaliznytsian edustajia Kiovassa perjantaina 10. maaliskuuta 2023. Kuvassa Marinin kanssa vasemmalta Ukrainan rautatieyhtiö Ukrzaliznytsian hallituksen jäsen ja matkustajayhtiön johtaja Oleksandr Pertsovsky, Ukrzaliznytsian toimitusjohtaja Oleksandr Kamyshin, Kiovan asemakoordinaattori Andriy Pavlovytsh, hallintoneuvoston jäsen Serhii Leshtshenko, kansainvälisten reittien koordinaattori Oleh Hudzeliak, matkustajayhtiön varajohtaja Oleksandr Shevtshenko sekä matkustajayhtiön varajohtaja Volodymyr Liubka.
Pyydetyt suurnopeusjunat ovat valmistuneet Helsinki–Pietari-reitille vuonna 2010 ja ne sopisivat Ukrainan raideleveydelle.
– Ne olisivat todella hyödyllisiä ihmisten kuljettamiseen miehityksestä vapautetuille alueille ja sieltä pois, kertoi STT:lle Ukrzaliznytsjan matkustajayhtiön varajohtaja Oleksandr Shevtshenko.
– Tietojemme mukaan Allegro-junat lopettivat liikennöinnin 27. maaliskuuta 2022 ja elokuussa 2022 VR-konserni kirjasi ne alas.
VR on viime vuoden tilinpäätöksessä alaskirjannut kokonaisuudessaan Allegro-junakaluston ja varaosat. Idänliikenteen lopettamiseen liittyvät alaskirjaukset ja muut kertaluonteiset kulut olivat yhteensä 50,2 miljoonaa euroa vuonna 2022.
Allegro-junat ovat seisseet Helsingissä siitä lähtien, kun niiden liikenne keskeytettiin viime vuonna. Simolan mukaan junat ovat olleet minimiylläpidossa ja vaatisivat niin sanotun käynnistyshuollon ennen kuin ne voitaisiin ottaa uudestaan liikenteeseen.
Klo 12:59: Korjattu Maria Ohisalon titteli ilmasto- ja ympäristöministeriksi.