Kyytipalveluyhtiö Uber toteutti Suomessa vuosina 2014–2016 laajamittaisen lobbausoperaation, jolla se pyrki mahdollistamaan liiketoimintansa Suomessa sekä uudistamaan taksilainsäädäntöä, Ylen MOT-toimitus kertoo.
Uber tavoitteli Suomessa esimerkiksi taksilupien määrän, alan kilpailun sekä kuluttajien valinnanvaran lisäämistä. Yhtiön edustajien laatimien muistioiden perusteella tapaamiset tuottivat hedelmää.
MOT:n mukaan Uber ja sen palkkaamat lobbarit tapasivat useita virkamiehiä ja poliitikkoja, joiden joukossa olivat esimerkiksi silloinen pääministeri Alexander Stubb (kok) ja liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk). Berner tapasi Uberin edustajia ministerikautensa aikana ainakin kolmeen otteeseen.
MOT:n lähteiden mukaan Berner käytti ministerinä taksilain kokonaisuudistukseen poikkeuksellisen paljon aikaansa ja halusi pitää uudistuksen ohjakset omissa käsissään ministeriön sisällä.
Bernerin ajaman lain ensimmäinen versio noudatteli MOT:n mukaan "hyvin pitkälle” sitä, mitä Uberin edustajat olivat toivoneet. Eduskunnan liikennevaliokunnan silloinen jäsen Jukka Kopra (kok) luonnehtii MOT:lle sen olleen ”täynnä hulluja” ajatuksia, kuten oikeus ajaa taksia kokonaan ilman taksilupaa.
Lakiin tehtiin lopulta valiokunnassa useita muutoksia, jotka tekivät siitä Uberille vähemmän suotuisan.
Uberin Suomeen kohdistunut lobbaus käy ilmi alun perin brittilehti Guardianille vuodetuista yli 124 000:sta Uberin sisäisestä asiakirjasta, jotka ovat jakautuneet viiden vuoden ajalle vuosille 2013–2017. Yle sai aineiston haltuunsa kansainvälisen toimittajajärjestön ICIJ:n kautta.
Lue lisää: Guardian: Uber tiesi rikkovansa lakeja ja käytti hyväkseen kuskeihinsa kohdistunutta väkivaltaa
Neljä vuotta heinäkuussa täyttävä taksilain uudistus on herättänyt runsaasti kritiikkiä. Uudistuksen koetaan heikentäneen ainakin taksien luotettavuutta ja palvelun tasoa sekä muuttaneen hinnoittelua epämääräisempään suuntaan.
Hiljattain IS:n testiryhmä ajoi yhteensä kymmenen matkaa Helsingin rautatieaseman ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välillä niin, että joka toinen matka suuntautui rautatieasemalta lentoasemalle ja joka toinen päinvastaiseen suuntaan.
Kallein matka maksoi 96,20 euroa, kun taas halvin 38 euroa. Keskimääräinen matkan hinta oli 59,84 euroa. Lisäksi selvityksessä törmättiin huonoon palveluun ja siihen, että taksi ei löydä perille, vaikka kyseessä oli kohtalaisen yleinen ja tuttu reitti: keskustan rautatieasemalta lentokentälle Vantaalle.
– Ensimmäinen ajatus on, että tätä saa mitä tilaa, kuljetusyrittäjä ja keskustan entinen kansanedustaja Markku Pakkanen kommentoi taksiliikenteen tilannetta IS:lle.